2023-09-03, 17:37
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Samma visa om 3-4 månader igen.. offensiven går bra säger alla och så har dom kommit 2 km till.🤪
Jag tänker mest framtid.. hur fasiken dom ska få ihop tillräckligt med resurser och personal.
Har du exempel på några ryska framsteg det senaste halvåret? Eller vad ger dig såna ryzzka positiva känslor (utöver att dina överordnade säger åt dig att allt är bra)?
2023-09-03, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Har du exempel på några ryska framsteg det senaste halvåret? Eller vad ger dig såna ryzzka positiva känslor (utöver att dina överordnade säger åt dig att allt är bra)?

Finns en hel del... om man ser live kartan som uppdateras varje dag.
2023-09-03, 17:48
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Finns en hel del... om man ser live kartan som uppdateras varje dag.
Det finns en hel del men allt du kan göra är att hänvisa till en "live karta" utan att ens specificera vilken?
Trovärdigt. Du bekräftar alltså att på ett helt jävla halvår har ni varit helt pacificerade? Det är nämligen precis min tolkning också. Tack.
2023-09-03, 17:51
Medlem
Citat:
Det finns en hel del men allt du kan göra är att hänvisa till en "live karta" utan att ens specificera vilken?
Trovärdigt. Du bekräftar alltså att på ett helt jävla halvår har ni varit helt pacificerade? Det är nämligen precis min tolkning också. Tack.

Oj så bitter man kan vara..😉
https://storymaps.arcgis.com/stories/36a7f6a6f5a9448496de641cf64bd375
2023-09-03, 18:02
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Samma visa om 3-4 månader igen.. offensiven går bra säger alla och så har dom kommit 2 km till och ytterligare 40 000 döda soldater.🤪
Jag tänker mest framtid.. hur fasiken dom ska få ihop tillräckligt med resurser och personal.

Jag finner det inte lönt att diskutera huruvida offensiven blir framgång då det i slutändan är i framtiden och på slagfältet det avgörs, helt oberoende av önsketänkande åt något håll.

Däremot är jag rätt så nyfiken på källa att det i närmaste närtid skulle ha dött 40 000 Ukrainska soldater i motoffensiven? Detsamma gäller om siffrorna inte menades bokstavligt utan bara uttryck i bemärkelsen "väldigt många soldater".
2023-09-03, 18:09
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Oj så bitter man kan vara..😉
https://storymaps.arcgis.com/stories/36a7f6a6f5a9448496de641cf64bd375
Ser du en enda stad de intagit? Jag ser 100% åkermark. Men om du tycker det ger dig ståfräs så är det upp till dig. Ingen av oss andra har sett en enda ny rysk flagga vaja på över ett halvår
2023-09-03, 18:21
Medlem
Citat:
Ser du en enda stad de intagit? Jag ser 100% åkermark. Men om du tycker det ger dig ståfräs så är det upp till dig. Ingen av oss andra har sett en enda ny rysk flagga vaja på över ett halvår

Denna tråd handlar om offensiven inte om hur mycket Ryssland har åstadkommit jag ber dig flytta till den stora tråden istället.

Ukraina har lovat ta Krim till Jul så vi får se hur det går.. dom har 4 månader på sig.
2023-09-03, 19:32
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Denna tråd handlar om offensiven inte om hur mycket Ryssland har åstadkommit jag ber dig flytta till den stora tråden istället.

Ukraina har lovat ta Krim till Jul så vi får se hur det går.. dom har 4 månader på sig.
Dina patetiska uttalanden om att Ukrainas motoffensiv går dåligt har jag rätt att bemöta. Vill du fråga en moderator?
Har du källa på att de lovat att ta Krim till jul eller är det dina överordnade som sagt det?
Själv anser jag att de rimligen har 600 dagar på sig, det behövde ju putte...
2023-09-03, 19:44
Medlem
P04s avatar
Jag tycker nog Ukraina gör riktigt bra ifrån sig. Det är ingen enkel sak att anfalla befästa försvarslinjer och de går fram metodiskt och försiktigt för att spara livet på sitt folk. Många verkar ha snöat in pa kartorna, men Ukraina är lite mer sofistikerade än alla betraktande civ-spelare och har hela tiden slagit mot rysk förmåga där terräng bara har en taktisk betydelse och inte en politisk.

I början av "militäroperationen" hade ryssland ett artilleriövertag 8-1 om jag minns rätt, men Ukraina har nu kämpat ner det till ett eget övertag genom kontraartilleri och genom att slå ut försörjningslinjer och ammunitionsdepåer. Därför har man bara haft överraskande små förluster av västpansar trots att man anfallit och tagit välförberedda försvarsställningar, trots minfält och lancet-drönare.

Något jag verkligen gillar är att besättningarna i västvagnar verkar klara sig och kan återgå i tjänst även om fordonet förloras eller måste bärgas.

Ukraina pressar hela tiden hårt, och när ryssen oundvikligen vacklar kommer det att gå mycket fort.

Min önskedröm är för övrigt att tu-95rna som flyger över kaspiska havet skulle få sig en Pskov-liknande dos drönare. Det hade värmt mitt gammelmanshjärta.
2023-09-03, 20:34
Medlem
Citat:

Var har dom lovat det?
2023-09-03, 20:59
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Och vem är Igor girkin? alla dessa konstiga twitterkonton som postas här ska det vara någon tillförlitlig källa?

Otroligt förvånad att du inte känner till Igor Girkin!

Speciellt som den så stöttande person för ryssarna som du är eller iaf. framstår som att vara (men har nog överskattat även dina kunskaper märker jag). Alla, även vi amatörer som är det minsta intresserade av att följa Rysslands militära operationer i Ukraina vet vem Igor Girkin är. Det är nästan som att undra vem som Sergej Sjojgu är eller vem Jevgenij Prigozjin var.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Igor_Girkin
2023-09-03, 21:23
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Ukrainarna går nu allt djupare in i genombrottet av förposteringarna vid Robotyne och förbereder genombrott av första försvarslinjen längre in och är inne med infanteri bakom linjen. Samtidigt är genombrottet så smalt att ukrainarna inte kan gå in med stridsvagnar och trupptransportfordon utan att bli enkelt upptäckta och beskjutna från båda sidor. Om det här sker avsiktligt från ryssarna kan man ju bara spekulera om men de tillbakadraganden och de områden bakom första linjen som nu inte försvaras hårt sker i alla fall inte genom panik utan är välordnat.

Det känns för mig som att ryssarna har kontroll av läget och du måste medge att detta kunde vara avsiktligt även om du inte tror det i dettan fall.

Ryssarna har faktiskt ett övertag när det gäller att möta denna motoffensiv och det är faktiskt att ryska militärledningen själva betämmer hur de skall agera. Ukrainska militärledningen är å sin sida inte ensamma utan måste hela tiden ta hänsyn till "givarna" och att de inte skall bli missnöjda och verkar lagt upp denna offensiv i direkt samråd - nästan förhandlingssituation med Nato-generaler.

Taktisk reträtt som krigskonst är något ryssarna tillämpat förr och det är alls inget nytt. Här är en sång:

https://lyricstranslate.com/sv/russkaya-doroga-russian-road.html-0

Finns en engelsk översättning i länken och det är bland denne musikers mest populära sånger.

Avsiktligt och avsiktligt. Ryssarna får laga efter läge. Helst hade de såklart inte velat retirera alls eller ha nåt genombrott men om Ukraina är påväg att göra det måste Ryssland försöka göra det bästa av situationen.

För övrigt tror jag inte ett dugg på dina uppgifter om ett genombrott så ’smalt att en stridsvagn inte kan köra igenom’.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in