Jag tycker nog Ukraina gör riktigt bra ifrån sig. Det är ingen enkel sak att anfalla befästa försvarslinjer och de går fram metodiskt och försiktigt för att spara livet på sitt folk. Många verkar ha snöat in pa kartorna, men Ukraina är lite mer sofistikerade än alla betraktande civ-spelare och har hela tiden slagit mot rysk förmåga där terräng bara har en taktisk betydelse och inte en politisk.
I början av "militäroperationen" hade ryssland ett artilleriövertag 8-1 om jag minns rätt, men Ukraina har nu kämpat ner det till ett eget övertag genom kontraartilleri och genom att slå ut försörjningslinjer och ammunitionsdepåer. Därför har man bara haft överraskande små förluster av västpansar trots att man anfallit och tagit välförberedda försvarsställningar, trots minfält och lancet-drönare.
Något jag verkligen gillar är att besättningarna i västvagnar verkar klara sig och kan återgå i tjänst även om fordonet förloras eller måste bärgas.
Ukraina pressar hela tiden hårt, och när ryssen oundvikligen vacklar kommer det att gå mycket fort.
Min önskedröm är för övrigt att tu-95

rna som flyger över kaspiska havet skulle få sig en Pskov-liknande dos drönare. Det hade värmt mitt gammelmanshjärta.