2023-09-03, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Huvudsaken är att skatten höjs. Det finns stora brister inom vården och skolan. Endast idioter tror att det är gratis att åtgärda.

Nä, du har helt fel.

Jag är nöjd med vården och skolan, jag tycker dock att vi kan skära ner kostnaderna sänka skatten ännu mer.

Ni som är missnöjda kan betala extra
Citera
2023-09-03, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dallasmygel
Ditt påstående bygger på att brytpunkten aldrig kommer att justeras, det är inget troligt scenario.

Den kommer justeras men du verkar fortfarande inte fatta.

De enda som vinner på det här är staten, som ändå slänger bort våra pengar.
Citera
2023-09-03, 19:32
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Ytterst oklokt enligt mig.

Klokt vore att avskaffa kommunal skatteutjämning så att det skapas incitament för kvalitet i kommunernas förvaltning.

Sverige rasar ekonomiskt och på andra plan medan många andra länder utvecklas framåt. Snart har vi förstört de sista resterna av vår ekonomiska motor och därefter följer endast fritt fall tillbaka till 1850. Det enda försvarbara alternativet är att rädda de sista resterna genom omedelbara och mycket kraftfulla ekonomiska/samhälleliga reformer.

Varför ska duktiga, innovativa och relativt hårt arbetande svenskar tvingas vända på slantarna samtidigt som vanliga människor i de flesta jämförbara länder har ekonomisk trygghet, bra bostäder och bekväma liv? En vanlig UPS-chaufför i USA har en årslön motsvarande 2 miljoner kronor medan universitetsutbildade svenskar ofta får nöja sig med 500k eller ännu mindre.

Att öka skattetrycket ännu mer nu kan liknas vid att hugga huvudet av sin enda mjölkko för att kunna äta upp köttet. I framtiden kommer vi inte ha något att leva av.

Att Sverige rasar ekonomiskt beror främst på att exportnäringen går dåligt, enligt experterna på SCB. Sverigebilden har verkligen kraschat sedan svenska högern tog makten med hjälp av ett nazistparti och vi nu plågas av sanktioner och terrorhot - högst kontroversiella utmaningar som drabbar våra internationella relationer. För att återupprätta vårt goda rykte behöver sossarna, som byggde vårt land och välstånd, göra comeback och allt tyder också på att så kommer ske.
Citera
2023-09-03, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av primtal1
Staten sparar 12 miljarder i alla fall.

Du fattar inte att Sverige förlorar på det här.
Massvis kompetens kommer välja andra länder.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Med samma lön får du samma skatt. Rimligtvis får du dock en lönehöjning nästa år, grovt sett i linje med inflationen (om du är en genomsnittlig löntagare). Vilket innebär att din effektiva skattesats ökar.

Det har jag väl sagt, alltså... Vad jag skriver är ju att jag kommer betala samma...
Jag får inte den prognostiserade sänkningen....

Men jag får ju ingen höjning av skatten?
Jag får inte ta del av en förväntad sänkning eller...?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av primtal1
Staten sparar 12 miljarder i alla fall.

För stunden i vart fall. Hur det blir när ägare till villor och bostadsrätter, som förutom rejäla ränteökningar, nu också får en skattehöjning, tvingas sälja, det återstår att se. Nu är detta bara en pusselbit, men risken för en ny fastighetskris ökar nu, även om det givetvis inte sker över en natt. Men ur ett 10-årsperspektiv ändrades Sverige ekonomiska läge precis från dåligt till ännu sämre.
Citera
2023-09-03, 19:34
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det där är ju bara snack. Det enda sossarna när de hade makten var att höja skatter och hitta på nya skatter.

Skatter är en förutsättning för att Sverige åter ska bli det föredömliga välfärdsland vi är kända för att vara och som har skapat det välstånd vi tar förgivet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Att Sverige rasar ekonomiskt beror främst på att exportnäringen går dåligt, enligt experterna på SCB. Sverigebilden har verkligen kraschat sedan svenska högern tog makten med hjälp av ett nazistparti och vi nu plågas av sanktioner och terrorhot - högst kontroversiella utmaningar som drabbar våra internationella relationer. För att återupprätta vårt goda rykte behöver sossarna, som byggde vårt land och välstånd, göra comeback och allt tyder också på att så kommer ske.

De gjorde comeback i och med detta, fast de inte sitter i regering.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Huvudsaken är att skatten höjs. Det finns stora brister inom vården och skolan. Endast idioter tror att det är gratis att åtgärda.

Det handlar om hur ineffektivt skiten är, blir inte bättre med mer pengar.
Citera
2023-09-03, 19:35
Medlem
ApanNegersons avatar
Mycket bra dessa äckliga rikemans muppar som gör pengar på svensk skattepengar ska betala skatt inget fel med det.
Citera
2023-09-03, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DagobertDagobert
Det handlar om hur ineffektivt skiten är, blir inte bättre med mer pengar.
De kan anställa fler om de får mindre pengar?
Citera
2023-09-03, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
För stunden i vart fall. Hur det blir när ägare till villor och bostadsrätter, som förutom rejäla ränteökningar, nu också får en skattehöjning, tvingas sälja, det återstår att se. Nu är detta bara en pusselbit, men risken för en ny fastighetskris ökar nu, även om det givetvis inte sker över en natt. Men ur ett 10-årsperspektiv ändrades Sverige ekonomiska läge precis från dåligt till ännu sämre.

Som jag skrev tidigare kommer detta kompensera bolånavdragen som kommer bli betydligt högre nu bör bankerna plockar ut mångmiljonbelopp på räntor.

I slutändan hamnar alla dessa pengar hos bankerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in