Flashback bygger pepparkakshus!
2023-08-31, 12:04
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Cancer är något som du ofrivilligt utsatts för, kanske för att du på något sätt misskött dig.
Och just testikelcancer är något som enkom män drabbas av.
Det är DETTA jag jämför med ofrivillig graviditet som alltså enkom drabbar kvinnor, men som BÅDA könen är involverade i och är identiskt lika ansvariga för.

jag upprepar, nu för 5:e gången? att män som ofrivilligt blivit fäder till oönskade barn, kan säga nej till
vårdnadsansvar.
Men! de kan alltså inte bestämma över redan skedda graviditeter, eftersom detta INTE gäller/ sker i just deras kroppar, utan i någon annans kropp. Och kvinnors kroppsliga självbestämmande övertrumfar rejält mäns rätt att bestämma över kvinnors aborter.

Det är fysiologiskt helt omöjligt att skapa en verklighet här där alla involverade parter ska ha identiska praktiska möjligheter.
Alltså får man hitta en balans som är så nära idealet som går, och ger konsekvenser som är så värdiga som möjligt för alla parter.
och det tycker jag vi har.

Jag förstår inte hur båda könen kan vara identiskt lika ansvariga för en graviditet.

Jag är med dig när du säger att män inte har rätt att kräva eller förhindra en abort, pga kvinnors kroppsliga självbestämmande. Hur kan mannen då anses vara lika ansvarig för graviditeten som kvinnan?
Citera
2023-08-31, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jag förstår inte hur båda könen kan vara identiskt lika ansvariga för en graviditet.

Jag är med dig när du säger att män inte har rätt att kräva eller förhindra en abort, pga kvinnors kroppsliga självbestämmande. Hur kan mannen då anses vara lika ansvarig för graviditeten som kvinnan?
Man får påverka med sina åsikter.
Det går ändra genom lagar och regler. Samt vården kan ändra hur aborter genomförs etc

Det finns ingenting där många kvinnor säger att de inte ska få säga något när det handlar något om männen.
Kvinnor får exempelvis diskutera om män som blir lurade att bli pappa.
Senast redigerad av Lejonet95 2023-08-31 kl. 12:15. Anledning: .........
Citera
2023-08-31, 14:06
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Alla har "val" de kan göra över sina egna kroppar, har du cancer i testiklarna ex. så är det ditt val om du vill söka hjälpa för detta hos sjukvården. Varken vården, samhället eller en kvinna som vill ha just dig, eller har dig som far till sina barn kan tvinga dig.

PÅ samma sätt har alltså kvinnor full bestämmanderätt över sin livmoder, sina äggceller och även ev. befruktade äggceller där cellerna börjat dela sig. Du har inget att säga i detta, ÄVEN om celldelningen i hennes livmoder har satts igång av dig.
Sorry.

Och verkligheten är sådan och har alltid varit och kommer alltid vara, att om samhället inte erbjuder säkra och trygga möjligheter för kvinnor att göra abort om de behöver en sådan, så kommer de hitta andra sätt, och rätt många kommer då stryka med eller bli så skadade att de inte kan få barn i en framtid längre fast de då vill, kan etc..
Förutom då att de kommer börja protestera och revoltera för att åter få tillgång till själv bestämmande och trygghet

Den där manliga patriarkala fantasin att kvinnor bara ska acceptera att få sina liv och valmöjligheter begränsade för att de passar män bättre, kan ni glömma.

Vill påminna om SaudiArabien.
Där finns ingen högljudd abort opinion.
Citera
2023-08-31, 14:12
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Jag tror att din åsikt är formad av samhällets sjuka utveckling. Givetvis ska barnfamiljer få ekonomiska möjligheter att välja att en förälder är hemma med barnen.

Tidigare skattelagar gjorde det förmånligt att stanna hemma och ta hand om barnen.

Det är ganska hemskt att föräldrarna tvingas att lämna bort sina småbarn för att arbeta.

Många barn är ju många timmar 5 dagar i veckan på Dagis. (Jag avskyr ordet förskola så jag använder ordet dagis istället).

Jag kan inte förstå att så många tycker det är bra.
Jag skulle inte stå ut med att vara hemma hos barnen tills de börjar skolan.

Förskolan är jättenyttig för de flesta barn och föräldrar.
Citera
2023-08-31, 14:15
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det omöjliga ligger i att Du har fel. Det finns en betydande valfrihet, men från samhällets sida signaleras att vissa beteenden är samhällsnyttigare än andra. Det gäller fö på ett stort antal områden, där staten (motsv) ägnar sig åt att t ex med ekonomiska styrmedel uppmuntra till önskade beteenden.
Det är inte du som bestämmer vad för beteenden som är skadliga.
Våra lagar styr det förnärvarande ganska bra om inte Sd får majoritet
Citera
2023-08-31, 14:19
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag önskar uppmuntra sammangifta mödrar och fäder. Det gäller lika, precis som med delad vårdnad (i normalfallet) om föräldrarna inte lever samman.

Många påstår att dagens Sverige är segregerat. Emellertid satsas betydligt större summor på skolorna i de utsatta områdena. Det finns ingen automatik mellan insatta medel och utfall, visar det sig.

Bra skolor är inte samma sak som skolor med god ekonomi.
Konstigt nog finns där inga privatskolor,.

Håller du inte med om att Sverige är segregerat?

Ja, du värnar inte om barnen, du dömer vissa in i fattigdom pga mamman har en livsstil som inte passar dig.
Citera
2023-08-31, 14:24
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Konservatismen försöker hantera den balans som bör finnas mellan individ och kollektiv, men också individer emellan. Det är mera komplext än att bara fokusera på individ eller klass. Därför diskuterar vi även det ofödda livet som en individ, eller en individ i vardande, beroende på sammanhang. Abortfrågan blir därmed problematisk.
Att prata om det ofödda embryot som individ ätbara du mt
Abortfråfråan är inte alls problematisk.
Mamman sättervärdet på sitt foster, inte du eller någon annan.
Citera
2023-08-31, 14:53
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Och när exakt övergår "foster" till "barn"?

Det finns ingen etiskt svårare fråga än abort.
Citera
2023-08-31, 14:54
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Så om SD får majoritet = demokrati, så är du emot demokrati?

Våra lagar ändras hela tiden. Vet inte om du noterat det. Det finns ingen långsiktigt hållbar lag för denna fråga, den är kopplad till tidsandan som styr om man värderar barns liv eller om man värderar föräldrars bekvämlighet. Sverige har valt bekvämlighet före moral. I USA och några andra länder väljer man barnens liv. I ytterligare andra länder som Kina är man totalt utan moral och människovärde och aborterar efter v23.
Senast redigerad av Barents 2023-08-31 kl. 14:57.
Citera
2023-08-31, 15:10
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Jag har en välgrundad åsikt och jag driver denna för att den skall uppmärksammas politiskt. Det är så man gör i en demokrati.

Citat:
Konstigt nog finns där inga privatskolor,.

Håller du inte med om att Sverige är segregerat?

Det beror till stor del på vad man avser med segregation. Samlad ekonomisk förmåga skiljer förstås mellan individer och familjer, men inte dramatiskt jämfört med andra motsvarande länder. Segregation behöver fö inte vara ett problem, och påfallande ofta är det önskat - särskilt gäller det den sk bostadssegregationen.

Citat:
Ja, du värnar inte om barnen, du dömer vissa in i fattigdom pga mamman har en livsstil som inte passar dig.

Det är inte för att den inte passar mig - det är för att den livsstilen skapar vissa bekymmer för barnen och för samhället. Det förefaller gälla i så gott som alla samhällen.

Citat:

Pappan borde vara inblandad, men även samhället. Ett mänskligt liv kan inte helt vara utelämnat till en människas godtycklighet.
Citera
2023-08-31, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Och när exakt övergår "foster" till "barn"?

Det finns ingen etiskt svårare fråga än abort.
Fostret övergår till ett barn när det kan leva utanför kroppen vilket är vid den tid när majoriteten överlever om förlossning skulle skett för tidigt .
Citera
2023-08-31, 15:35
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Fostret övergår till ett barn när det kan leva utanför kroppen vilket är vid den tid när majoriteten överlever om förlossning skulle skett för tidigt .
Denna gräns tickar oavbrutet neråt, så när foster kan överleva efter t.ex v12 med någon mirakelkur så blir du alltså emot abort från v12. Dvs med din moral måste du ändra lagen oavbrutet. Inte något fel med det.

Det finns ändå kvar en ologiskhet i din moral. För ett foster som inte aborteras HADE blivit ett liv. Så det går inte att komma undan ansvar att man tagit bort ett liv. Detta sagt så aborterar kroppen självmant massor med gånger och man kan då säga att kroppen dödar barn. Kanske att vi inte borde värdera liv så högt? Finns lite för många människor på jorden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in