Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Verkligen? det skulle vara tämligen förödande för svensk ekonomi, en enorm skatteutgift.
Men menar du "möjligheter vara hemma den första tiden, så har vi ju detta redan.
Dock inte så som du tänkt dig det, att det enkom ska gälla modern.
Dagis inverkan på små barn har man forskat rejält på och det är oftast något positivt för barns utveckling.
Så? kanske mer du som målar fan på väggen.
Det är en svår fråga. Men om många föräldrar väljer att själva ta hand om sina barn så blir många arbetstillfällen lediga och människor får ett arbete.
Om många föräldrar väljer att själva ta hand om sina barn minskar samhällets kostnader för barnomsorg och dessa pengar kan fördelas mellan dem som själva tar hand om sina barn.
Jag och många av mina barndomsvänner hade mammor som stannade hemma jag är 56 år gammal.
Idag mår barn och ungdomar inte bra. fler och fler mår sämre och sämre.
Det är nog upp till varje enskilt barn hur man hanterar att vara på dagis. Givetvis också hur föräldrarna hanterar att inte arbeta för att istället vara hemma med barnen.
Därför ska man få välja hur man ska göra.
Väljer man att arbeta och lämna barnen på dagis helt ok. Men vill man vara hemma med barnen tills se tex börjar skolan ska det också vara ok.
Då ska man få en skälig inkomst just därför att man inte belastar barnomsorgen.
Föräldern ska kvalificera sig genom att ha arbetat upp en inkomst. Sen får man ut en summa varje månad. Denna inkomst ska
vara pensionsgrundande och skattefri.
Något sådant system är bra tycker jag.
En plats på dagis är inte billig och föräldrarna betalar ju dessutom en del själva.