2023-08-30, 21:29
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Jag är emot förbud, däremot borde man nog bättre skilja scooterförarare från fotgängare så gott det går. Nu åker jag inte scooter själv men har inget emot dessa, man hör de sällan och det kan ju vara ett problem där men på samma sätt skulle det bli jäkla klagomål ifall de lät en hel del.

Håller med. Borde vara förbjudet på rena gångtrottoarer. Hör bäst hemma på cykelbanor och andra platser som är förevisade för cyklar.
Citera
2023-08-30, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Har också haft en i ca tre år. Kör en Ninebot Segway Max G30E II.

https://se-en.segway.com/products/ninebot-kickscooter-max-g30-1

Gissar att även denna är olaglig rent tekniskt då motoreffekten är över 250W?

Det står 350W på sidan, om den effekten är kontinuerlig så är den ju olaglig. Sedan går den för snabbt också, 25 km/h istället för lagliga 20 km/h.
Citera
2023-08-30, 21:35
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzcool
jo utan anledning ditt resonemang är att det ser löjligt ut vilket inte alls är relevant, en elscooter kan enkelt ersätta en bil och kan gå upp mot 100 km i räckvidd den är liten nog att ta in i butiker vid handlande och enkel att ta i bil vid behov ni hatar dem endast för att det är något nytt som ni inte förstår jag ser väldigt mycket hat utan anledning på elscooters.

ironiskt nog tror jag samma saker sas om cyklar i början varför cykla när du kan rida eller gå det ser bara löjligt ut förbjud cyklar.

Faktum att du har mer rätt än man kan tro!

Fanns för ca ett sekel sedan en stor liknande debatt emot hur farliga cyklar var och att de borde förbjudas. Vår många som historiskt också anklagade de för att vara onyttiga "leksaker" för vuxna.
Citera
2023-08-30, 21:36
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
För att de står i vägen överallt på cykelbanor och gångbanor. Förstår inte hur efterblivna människor är med att parkera sina elscoters precis där dom känner för det.

Detta är absolut ett otyg, men skulle misstänka att det gäller endast hyrscootrar, och inte privata sådana. Alla privata scootrar som jag sett brukar alltid vara parkerade vettigt. Hyrscootrar verkar däremot vara "slit och släng" och slängas lite här och där.
Citera
2023-08-30, 21:38
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Superbra med el-scooter för oss vuxna. Inför 15 årsgräns istället.

Tyvärr, ser jag föräldrar som låter sin små kids åka omkring på dessa utan hjälm i hög fart.

Jo, det där är faktiskt inget dumt förslag. Lite som för mopeder och andra motorfordon.
Citera
2023-08-30, 21:40
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
J
Sen att det framförs som ett miljövänligt alternativ, att gå eller vanlig tramp eller spark cykel är mer miljövänligt och är väl vad det ersätter.
Allra fånigast är när man ser nån parkerar sin elskoter framför gymet och går in och ställer sig på löpbandet.

Varför är det så mycket värre än att ta bilen till gymmet? Skall det också förbjudas?
Citera
2023-08-30, 21:41
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev
Jag föraktar folk på elscooters därför att de är så jävla slöa att de inte orkar cykla. Liksom, stå på en bräda och passivt transporteras ända fram till dörren? Som ett miffo. Till och med elcykel ger ju lite motion, så då kom folk på att med elscooter så behöver man inte röra sig överhuvudtaget...

Jag antar att du även ogillar och hatar bilar?
Citera
2023-08-30, 21:44
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargtickare
Jag tycker den jämförelsen haltar något. Taxichauffören äger ändå bilen,

Det är långtifrån alltid fallet att alla taxichaufförer äger sina bilar de framför.

Dessutom så talar TS om oss som äger våra egna scootrar som jag förstår det (inte om de som hyrs).
Citera
2023-08-30, 21:46
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Bilar mopeder har krav på försäkring så varför skall elskotrar vara undantagna? Vad är annorlunda med att köra elskoter jämfört med andra motordrivna fordon, redskap som gör att några regler inte behövs och att de skall undantas för att vara försäkrade?
Vad ger din elskoter för större möjligheter att billigt förflytta dig i ditt närområde jämfört med en tramp eller sparkcykel?

De fordon som Transportstyrelsen och andra oftast jämför elsparkcyklar med är ju elcyklar.

Hur är det med elcyklar, är det krav på obligatorisk trafikförsäkring där?
Citera
2023-08-30, 21:49
Avslutad
Ja jag vet inte ens.. HUr många saker jag stör mig på

Det kommer någon jävla mupp på elscooter och kör rätt ut framför bilen.
HAn ger MIG fingret!??

Övergångsställe. Man kör och sen kommer en sån där jävel i 50 blås och dammar in i sidan.

Grannen köpte en givetvis.
Nu är katten livrädd varje gång han kommer hem från jobbet.
Han skriker och har sig som en jävla dåre när han kör elscooter.

Jag blir bara så förbannad
Citera
2023-08-30, 21:50
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23-07-23
Merparten är lek. Sen att det ändå finns en mindre grupp som använder scooters som enbart det mest passande transportmedlet för just sina behov förtar inte den generella irritationen mot fenomenet scooter.
Jag har samma "problem" med vattenscooters. Det ska enligt vad jag känner inte finnas utrymme för trams och vuxenlek i samhället.

Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
För mig är alla nya märkliga små elfordon och myndigheternas totala slapphet inför dom ytterligare en i raden av symboler för hur olika man agererar beroende på vilken grupp i samhället som berörs.

Medans polisen bedriver hetsjakt på a-traktorer, mopeder och allt annat som går på bensin så är det ingen som helst ordning på medelklassen och akademikernas leksaker.

Parkerade högt och lågt, inga registeringar eller försäkringar krävs. Ingen har hjälm. En del kryssar bokstavligt talat runt dyngraka mitt framför polisbilar utan att ett finger lyfts.

Olycksstatistiken skenar men helt utan reaktion.

Personligen så tycker jag att mopedbilar är betydligt värre.

Ställer till med mer allvarliga dödsolyckor, och dessutom extremt bullriga/högjudda, spyr ut mycket dåliga avgaser (10 x en normal modern bensinbil), och dessutom som blockerar trafik extremt mycket.

Vill man föra något för trafiken, säkerheten och miljön så är det just att plocka bort dessa idiotiska mopedbilar som översvämmar trafiken i tid och otid.
Senast redigerad av peterpanp 2023-08-30 kl. 21:53.
Citera
2023-08-30, 21:53
Medlem
FattyMcCools avatar
Efter allt skit man läst om dom + egna observationer ute i samhället så har det blivit att jag förknippar dom med livsstilskriminella, invandrare, störiga ungdomar eller allmänt wt-folk. Känner ingen människa som använder elskoter.

Således drar jag mina egna slutsatser om vilka som använder dom och varför normala människor inte kör elskoter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in