2023-08-26, 21:51
Medlem
HotPopcorns avatar
Läste artikeln i Veckorevyn.

Citat:
De har känt sig motarbetade från start, bland annat i den nu ökända Flashback-tråden.

Lustigt att känna sig motarbetad av en tråd som försökt avslöja bluffen. Det säger ju en hel del. Om man blir "motarbetad" av en Flashback-tråd brukar det finnas anledningar till det. Tråden är välförtjänt och har ställt många relevanta frågor.

Sedan undrar jag hur en tråd kan motarbeta dem. Det hade väl bara varit att dra igång den där mötesplatsen, sätta upp lokaler med caféer och allting och visa hur bra allt blev. Men det är ju kul att Flashback är en sådan maktfaktor att anonyma personer kan sänka en hel företagssatsning bara genom att skriva lite kritiska inlägg.
Citera
2023-08-26, 21:55
Medlem
HotPopcorns avatar
I artikeln jag nämnde ovan säger Vanja även följande

Citat:
Och vi borde ha varit tydligare från början med att alla NFT-projekt har en så kallad roadmap med visioner för saker man ska göra tillsammans, det är inga löften. För

Här kommer min översätting till klarspråk:

Citat:
Och vi borde ha varit tydligare från början med att alla NFT-bedrägerier har en så kallad roadmap med visioner för saker man ska göra tillsammans, det är för att locka folk att köpa men ingenting man faktiskt genomför.
Citera
2023-08-26, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sakligkritik
Ny artikel i AB:
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/dw884X/world-of-alidia-vanja-wikstrom

Den mest "kritiska" artikeln hittills, där holders fått komma till tals, inte bara V&N. Men, lik förbannat ska Vanja ges sista ordet, ur senaste veckans inövade meningar, som återanvänts i varenda medhårsstrykande media de medverkat i i veckan. Nej, nu måste bitchjournalistan in!
Citera
2023-08-26, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Det är faktiskt intressant. V&N påtalar gång på gång att de jobbat gratis. T ex i veckorevyn

Närmare bestämt har dom jobbat gratis under 2023. Hur mycket jobbade dom verkligen då, är min undran. Om de jobbade för fullt och det hände grejer, då borde det ju meddelats t ex i announcement.

Jag kan tro på att vanja jobbade heltid med woa under våren 2022. Möjligen en till månad heltid i samband med woa weekend. Men i övrigt är jag skeptisk.

Jag har också funderat över det här. Hur mycket tid la de egentligen ner och tror din analys kan stämma. Sen alla val, beslut och fix med huset måste ju ha tagit en del tid så de kan ju omöjligt ha lagt ner heltid på WoA efter semestern 2022. Lite sporadiskt jobb då och då.
Citera
2023-08-26, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irm1089
Jag har också funderat över det här. Hur mycket tid la de egentligen ner och tror din analys kan stämma. Sen alla val, beslut och fix med huset måste ju ha tagit en del tid så de kan ju omöjligt ha lagt ner heltid på WoA efter semestern 2022. Lite sporadiskt jobb då och då.

Jag vill minnas att hon skrev på huskontot på Instagram att 99% (eller snarlik siffra) av hennes och Niklas samtal det senaste året handlat om huset. Minns att jag reagerade. Har avföljt, så kan inte gå tillbaks. Men, det var i början av semestern, när V kommit dit efter sitt medeltidslive.
Citera
2023-08-26, 23:19
Medlem
fjollciggs avatar
Orkade inte läsa hela Vanjas #sorrynotsorry, men jag scrollade till slutet, och det var det värt!

Citat:
”Det här kommer vara det sista jag skriver om detta. Precis som tidigare fortsätter jag självklart att svara på eventuella frågor antingen här i bloggen, via mail eller på dm. Har ni något på hjärtat så får ni självklart lufta det. Jag finns här. Jag kommer dock fortsätta att inte svara på (99,99% anonyma dessutom) kommentarer i stil med "Ditt jävla smuts, hur känns det att ha scammat folk på pengar och köpt ett hus för dem?". Men jag finns här för er andra.”

Alla ni holders som ännu saknar svar, vet nu alltså varför - era frågor var ”i stil med” ett raljant exempel på anonymt näthat. Så det så!!

Alla snällisar kommer däremot att få svar, precis som vanligt, trots att det är mest synd om Vanja.

Vilken tjej
Citera
2023-08-27, 00:03
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Ett meddelande från discorden i mars 2023. Noterade detta nu:

Vad hände med de pengarna då?

Fråga på förlåt inlägget på vanjas blogg.

Svaret

Citat:
De pengar som finns kvar kommer att gå till att färdigställa metaversegalleriet, skatter mm. Vad gäller de rent företagstekniska bitarna kan jag inte ge något svar, vi har möte med vår bokföringsfirma nästa vecka om hur vi går vidare på det planet. Vad gäller frågorna om vad jag/vi hade gjort annorlunda så vill jag säga att det säkert finns ett flertal saker vi hade gjort annorlunda med facit i hand, men det är alltid lätt att vara efterklok. Vi har ännu ingen exakt siffra på hur mycket pengar vi förlorat.

Jag tycker att det är bra att svaren fortsätter komma. Och ska jag vara ärlig så mjuknar jag ändå lite inför dem. Det vore intressant att få veta sen hur mycket dom faktiskt gick back.

Men jag står än så länge fast vid att de gjorde fel som genomförde sin mint, på det sätt dom gjorde.
Senast redigerad av Katciu88 2023-08-27 kl. 00:10.
Citera
2023-08-27, 07:05
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Jag tycker att det är bra att svaren fortsätter komma. Och ska jag vara ärlig så mjuknar jag ändå lite inför dem. Det vore intressant att få veta sen hur mycket dom faktiskt gick back.

Men jag står än så länge fast vid att de gjorde fel som genomförde sin mint, på det sätt dom gjorde.

Jo det är bra. Men jag kommer inte lita rakt av på deras sätt att räkna ut det. Det känns som att Vanja t ex inte ser deras löner som någon typ av ekonomisk vinst för dem.

Att kunna försörja hela sitt hushåll på lönerna från en startup i ett helt år är inte ”ingenting”. Att kunna ta semester med full betalning och dessutom en stor utdelning.

Hon återkommer till skatter som ska betalas - företaget gick väl plus 30 000 kr? Hur mycket skatt kan det bli?
Citera
2023-08-27, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Jo det är bra. Men jag kommer inte lita rakt av på deras sätt att räkna ut det. Det känns som att Vanja t ex inte ser deras löner som någon typ av ekonomisk vinst för dem.

Att kunna försörja hela sitt hushåll på lönerna från en startup i ett helt år är inte ”ingenting”. Att kunna ta semester med full betalning och dessutom en stor utdelning.

Hon återkommer till skatter som ska betalas - företaget gick väl plus 30 000 kr? Hur mycket skatt kan det bli?

Det finns två alternativ
1. De har blivit upptaxerade för 2022
2. 2023 ska de också betala skatt. Du får vänta till juli 2024 innan du ser den årsredovisningen.
Citera
2023-08-27, 09:07
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sullen
Såvitt jag sett säger hon bara återkommande att metaverse-galleriet är 95% klart, utan några detaljer alls. I det tidigare stora projektet kom det nog heller aldrig ut några detaljer.

Med tanke på att inget av de tidigare projekten levererat tror jag även detta rinner ut i sanden (eller blir typ en massa jpg:s uppladdade på en Wix-sajt).

Jag kan förvisso ingenting om hur man bygger ett metaverse, men det kan väl inte vara helt okomplicerat att få till ett snyggt galleri med 5000 "konstverk"? Framförallt inte när det vad jag kan se inte finns något annat syfte än prestige. Det är ju knappast ett affärsmässigt fördelaktigt drag med tanke på att ingen har efterfrågat det.
De kan få ett WordPress-tema för 400 kr https://themeforest.net/category/wordpress?term=photo%20gallery. En domän för 150 kr per år. Webbhotell för 60 kr per månad. Så 1270 kr första året och 870 kr/år följande år.

Men på något sätt har Vanja plöjt ner 500 000 kr i galleriet? Undrar vart pengarna har gått Säkert inte alls hennes egen ficka och in i sommarstugan.
Citera
2023-08-27, 09:20
Medlem
Katciu88s avatar
Det finns också svar på frågan om transaktionen av 2 eth till "barnens" konto MrWhale. I kommentarsfältet på förlåtinlägget.

Citat:
Vad gäller överföringen av 2 ETH så är det i princip samma sak som när ett företag som jobbar med fiat för över ex SEK från ett företagskonto till ett privatkonto. När pengarna lämnar företagskontot är de inte längre företagets pengar. Det finns många anledningar till varför man gör såna här överföringar, t ex ersättning för lön, utlägg, försäljningar etc. Under loppet av några veckor hösten 2022 köpte vi privat sammanlagt 18 WoA NFT:er.

Det här är ju meme material känner jag! Och för den som behöver en översättning till klarspråk finns i woaholderbloggen:
https://woaholder.wordpress.com/2023/08/22/svar-pa-fragorna/
Citat:
Kan ni bekräfta att MrWhale, dvs barnens kontos inköp av Woa NFT:er bekostades av 2 eth från Woas konto?

-Det här visste ju inte Vanja om, det var Niklas som fixade med det. Dessutom, ett community vars NFT:er säljer i andra hand är ett nöjt community. Man kan säga att det var win-win!*(För Vanja och Niklas var det Win-win, för Vanja, Niklas och coummunityt var det Win-win-lose).**Dessutom såg vi alltid Woa som vår privata kassa, så det är klart att barnens ”sparande” går direkt från Woa.
Citera
2023-08-27, 10:08
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
De kan få ett WordPress-tema för 400 kr https://themeforest.net/category/wordpress?term=photo%20gallery. En domän för 150 kr per år. Webbhotell för 60 kr per månad. Så 1270 kr första året och 870 kr/år följande år.

Men på något sätt har Vanja plöjt ner 500 000 kr i galleriet? Undrar vart pengarna har gått Säkert inte alls hennes egen ficka och in i sommarstugan.

Men är WordPress metaverse? Jag tänker metaverse som en Minecraftvärld, som exempel när Norge firade 17:e maj i Minecraft när koronan härjade som värst. Tanken här är alltså att vi ska knata runt i en 3D-värld och titta på konstverk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in