2023-08-26, 11:52
Medlem
reffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstBerg
Herregud, alltid är det någon annans fel att någon köper knark. Man vill inte ta ansvar, synnerligen när det är alla andras fel. Sedan när man ser föräldrar ryker ut för att försvara sitt barn kanske förklarar varför barnet har drogproblem, det är någon annans fel

Mmm, det blir ju absurt att jämföra ens. Det finns ju skillnad på kläder och kläder också, dessutom är det förbjudet med barnarbete och som kund har ju klädföretag gått med deras socialaansvar att värna om miljön och arbetarna.

Problemet är inte mobilen som du skriver, utan arbetsförhållandet. Där finns ju mycket och göra men att en mobile skulle vara skadligt isig som en drog som kokain är ju löjligt

Sluta romantisera droger!

Vadå nån annans fel? Jag har väl aldrig påstått att det är någons fel? Jag höll med det som framgick i artikeln, att staten, samhället och allt däremellan har misslyckats med att hålla droger utanför Sverige och borta från våra gator. Misslyckats med sin uppgift helt enkelt. Bara för ett par år sen trodde man att drogimporten låg på runt 10 ton per år, men i verkligheten så är det mer än 150 ton årligen. Snacka om att vara värdelös på sitt jobb... tycker jag iallafall. Hade jag gjort en sån miss i mitt jobb så hade jag fått sparken direkt. Tio gånger mer knark i Sverige än vad som varit känt

Sen vad du tycker om droger skiter jag fullständigt i. Så länge folk vill knarka så kommer det finnas knark.

Det vore bättre att släppa knarket fritt, låt staten tjäna dessa pengar än massa förortsungar som blir kränkta när försäljningen går ner och dödar konkurrenter.

Sen hör jag bara en massa moraliserande skitsnack angående eget ansvar i vad man köper. Alla led idag kan du spåra tillbaka till en massa skit som påverkar länder eller människor negativt. Om det så är barnarbete, utsläpp av gifter eller bryta litium. Eller som svensk och sitta på Wish eller Temu och tro att man gör bra affärer.

" dessutom är det förbjudet med barnarbete". Du må vara den dummaste jävel jag sett här på Flashback. Kanske sympatiserar du med Annie Lööf och hennes uttalande " ”I Sverige är det förbjudet att vara kriminell".
Varje år är det uppdrag granskning, 200 sekunder eller något annat grävande reportage som hänger ut H&M eller något annat jävla skitföretag. Det är samma sak jämt, barnarbete eller giftiga färger i kläderna eller något annat jävla dumt, och svaret är alltid samma sak "Vi visste inte om det, vi ska utreda och se till att ordna nya rutiner". Men så länge du sover gott

Sen skulle jag inte säga att droger är skadliga. Ett missbruk är dock skadligt, oavsett substans.

Och om du nu är så himla mån om att alla ska må bra och inte använda något skadligt så kan du väl ta ställning för godis, chips och läsk. Då fetma dödar mer än droger i Sverige. Följdsjukdomar till fetma är inte och leka med och anses vara ett stort problem för den svenska sjukvården. En enkel googling visar att det är dubbelt så dyrt för sjukvården med feta svenskar än droganvändare. Seså, ut med plakat och demonstrera hur hemskt det är med chips och godis!
Citera
2023-08-26, 12:18
Bannlyst
Lista Med Namn

För er som inte vill ladda ner Excelfilen med alla namn

Jag har laddat upp den här:
https://docs.google.com/spreadsheets...hVjMGnODF1-M0w

Den är öppen för allmänheten.

KOM IHÅG, VISSA KAN VARA OSKYLDIGA.
KOM IHÅG, VISSA PERSONER HAR IDENTISKA NAMN SOM ANDRA.
HÄNG INTE UT OSKYLDIGA.
Citera
2023-08-26, 13:03
Medlem
Mannblir ju lite nyfiken på de där 60kr och 100kr.
Får man verkligen något för det?
Citera
2023-08-26, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazzara
För er som inte vill ladda ner Excelfilen med alla namn

Jag har laddat upp den här:
https://docs.google.com/spreadsheets...hVjMGnODF1-M0w

Den är öppen för allmänheten.

KOM IHÅG, VISSA KAN VARA OSKYLDIGA.
KOM IHÅG, VISSA PERSONER HAR IDENTISKA NAMN SOM ANDRA.
HÄNG INTE UT OSKYLDIGA.

Tänkte inte på GDocs öht, tackar!
Citera
2023-08-26, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstBerg
Det går ihop för mig, knark är skit och för med sig bara elände, bara se Navet och vad som föregår där eller runt om i Sverige och världen.

Att jämföra Covid med kokain säger väl allt, var det fel att bekämpa Covid med restriktioner? Dessutom en sjukdom mot en drog, är det jämförelse att överhuvudtaget kan göras?

Alla droger för med sig elände men alla människor vill använda droger. Så vad du tycker om en specifik drog är ganska irrelevant då människor är olika och precis som plockgodis så föredrar människor olika typer av droger. Sen att vissa droger är olagliga och därför kallas narkotika i Sverige är mer en indelning av ord än något annat.

Jag jämförde inte Covid med Kokain utan jag jämförde statens och många medborgares inställning till Covid där det var viktigt att vetenskap skulle ligga till grund för beslutsfattande. Sen drog jag en parallel till dagens narkotikapolitik som är baserat på känsloargument och där man totalt ignorerar vetenskapen som är ganska tydligt i att straffa människor med missbruksproblematik inte gör att mindre människor missbrukar.

Att jämföra en sjukdom med ett missbruk är en extremt rimlig jämförelse då bland annat alkoholism nu är klassat som just det, en sjukdom.

Du verkar svinga ganska fritt här i tråden och jag rekommenderar dig verkligen att läsa på om Sveriges totalt misslyckade narkotikapolitik och hur det kommer sig att vi ligger i topp(japp nr 1) när det kommer till drogrelaterade dödsfall i Europa trots att vi har en av de mest restriktiva lagstiftiningarna. Man kan nästan tro att straffa personer som använder droger inte gör att de personerna faktiskt använder mindre droger...
Citera
2023-08-26, 15:00
Medlem
J.E låtsas i alla fall som ingenting, trycker ut artiklar på löpande band för Expressen, senast igår.
Citera
2023-08-26, 15:09
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smk11
Alla droger för med sig elände men alla människor vill använda droger. Så vad du tycker om en specifik drog är ganska irrelevant då människor är olika och precis som plockgodis så föredrar människor olika typer av droger. Sen att vissa droger är olagliga och därför kallas narkotika i Sverige är mer en indelning av ord än något annat.

Jag jämförde inte Covid med Kokain utan jag jämförde statens och många medborgares inställning till Covid där det var viktigt att vetenskap skulle ligga till grund för beslutsfattande. Sen drog jag en parallel till dagens narkotikapolitik som är baserat på känsloargument och där man totalt ignorerar vetenskapen som är ganska tydligt i att straffa människor med missbruksproblematik inte gör att mindre människor missbrukar.

Att jämföra en sjukdom med ett missbruk är en extremt rimlig jämförelse då bland annat alkoholism nu är klassat som just det, en sjukdom.

Du verkar svinga ganska fritt här i tråden och jag rekommenderar dig verkligen att läsa på om Sveriges totalt misslyckade narkotikapolitik och hur det kommer sig att vi ligger i topp(japp nr 1) när det kommer till drogrelaterade dödsfall i Europa trots att vi har en av de mest restriktiva lagstiftiningarna. Man kan nästan tro att straffa personer som använder droger inte gör att de personerna faktiskt använder mindre droger...
Du är helt fel ute angående drogrelaterade dödsfall.
Det beror på annat än legalisering eller inte.Sverige är drogliberalt och dessutom har ungdomar mycket pengar att köpa droger för.Gäller samma för äldre missbrukare.
Fattigare missbrukare skulle nog göra underverk för statistiken.
Citera
2023-08-26, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Viktor Lodin köpte knark för minst 20000 kr. Har han knark nonstop sedan 2020 eller?

https://www.aftonbladet.se/sportblad...opte-narkotika

Kul att JE ömmade så mycket för Viktor redan 2020, höll hon också på att knarka redan då?

https://www.st.nu/2020-09-04/jennife...manniska-bakom

Att köparna betalar med Swish är ju inte jätte smart men nu verka ju många av dessa vara ”Normala” och dom kanske inte förstår bättre, men att en knarklangare tar betalt i Swish är ju sisådär🤔

Det kan mycket väl bli som att alla som swishat kommer bli dömda, finns det tillräckligt med indicier t.e.x sms chattar med stödbevisning. 800kr fredag kväll 23:30. De vet att han sålt knark. Sen om de kommer ställa ett krav på pengarna att han fått in på Swish ska vara utbyte av brott och att de ska betalas till staten. Det bör ju avhandlas i denna rättegång nu. Så har du swishat. 🤭
Citera
2023-08-26, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellothere91
Jag får bara upp 1 sida, resten av dom 40 sidorna är blanka

Länken funka inte för mig, snälla skicka om listan
Citera
2023-08-26, 18:18
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Man kan ju ha swishat för att man köpt en beg spelkonsol också. Allt behöver ju inte vara droger.
Citera
2023-08-26, 18:42
Medlem
Vilken sida finns länk till listan?
Citera
2023-08-26, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Man kan ju ha swishat för att man köpt en beg spelkonsol också. Allt behöver ju inte vara droger.

Knappast. Du kan utgå från att allt handlar om drogköp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in