2023-08-21, 21:07
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Hon gjorde faktiskt ingenting, kunde språk och matematik och översatte böcker, arbetade med Babbage som var ett slags geni när hon var 18, gifte sig som 20-åring och blev mestadels hemmafru och dog när hon var 37 år. Allt du tror om henne är en myt.

Hennes wiki-artikel är lika stor som Charles Babbage och det säger en del om feminismen på nätet.
Ok, jag borde kanske nämnt hennes namn som en "kvinnlig pionjär" med reservation. Min poäng var i vilket fall att om det nu finns kvinnor inom den klassiska vetenskapen så räknas ingen av dem till de absolut främsta. Det betyder f.ö. inte att det inte finns duktiga kvinnliga forskare inom medicin och annat i dag. Dock inga regelrätta genier, så vitt jag vet. Mer högintelligenta personer av kvinnokön. Jag misslyckas som sagt med att komma på någonting där de bästa kvinnorna överglänser de främsta männen.
Citera
2023-08-21, 21:14
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbullz
Är kvinnor bättre än män på något?

Väldigt viktigt här är att hålla reda på om vi menar i något slags snitt eller en median av hela grupperna, eller om vi menar i världstoppen där vi endast pratar om de som faktiskt är bäst av alla.

Om vi tittar på grupperna som helhet tror jag det finns massor med saker kvinnor som grupp är bättre på än män som grupp. Vi kan nog där börja med att bocka av alla traditionella kvinnosysslor som att rensa disk, sy och prata skit. Men även kanske saker som att spela fiol och blåsa glas. Det finns givetvis massor män som är bättre på dessa saker, men bland männen finns också en betydligt större andel totala stolpskott som inte duger till något kvalificerat arbete.

Om vi istället går över på individnivå, och endast tittar på världsmästarna, i allt, ja då kommer vi upptäcka att det är väldigt få kvinnor som har något att hämta. Enskilda män är bäst på allt tror jag. Det finns ett fåtal områden där kvinnor trots allt är med och fajtas i toppen.Det gäller rullskridsko-limbo och att ta ljusaste sångtonen. Men sist jag kollade var det män som höll rekorden även där.
Citera
2023-08-21, 21:30
Medlem
Under hela mitt yrkesliv har de bästa cheferna på låg och mellannivå konsekvent varit kvinnor. Förvisso helt anekdotiskt men jag har alltid haft betydligt bättre kontakt med dem, och har upplevt de som mer kompetenta på just ledarskap på kontoret.
Citera
2023-08-22, 00:36
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Det heter handikapp-OS på svenska. Kallar du även Olympiska Spelen för The Olympic Games?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Paralympiska_spelen
Tycker du "handikappad" är ett fult ord som man ska skämmas för? Varför det? Skäms du för handikappade?
I Socialstyrelsens termbank finns det äldre begreppet ”handikapp” inte längre. Man avråds från att använda termen som synonym för funktionsnedsättning eller funktionshinder.

Ordet ”handikappad” har gradvis ersatts av andra termer som är mer inkluderande och respektfulla mot personer med funktionsnedsättning. Istället för ”handikappad” används nu ofta uttryck som "person med funktionsnedsättning" eller bara ”person med funktionsvariation”.

Citat:
Är även Kvinna ett fult ord? Skäms du för kvinnor? Nu börjar vi komma någonstans. Det finns inte ett enda nedsättande ord om kvinnor eller handikappade i mitt inlägg. Det är du som ser ner på kvinnor och handikappade och hatar de orden så mycket att du projicerar hatet på helt neutrala texter. Jag tro du är FBs mest hatiska person.
Tycker du själv att Kvinna är ett fult ord? Såklart tycker du det eftersom du ser ner på kvinnor. Inte jag! Det är du som ska skämmas.

Citat:
Eftersom du glömt vilken tidning som höll matte-tävlingen så är det kanske lätt att tro att du glömt årtalen också, vad säger du.

Citat:
Nej, det är Svenska Dagbladet som hade Skolornas matematiktävling. Den har funnits ända sedan 1960 och jag är 55+. Jag kom på 27e plasts i Sverige. Min kompis i Mörby gymnasium vann två (tre?) år på raken och blev sedan professor på MIT och numera KTH. Jag har lite annat umgänge än du skulle jag tro.

Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
... På 1970-talet skrev jag i Svenska Dagbladets matematiktävling och kom 35:a i Sverige.
...
Du minns ju inte din placering i ditt påstått deltagande i SvD:s matematiktävling för gymnasister. Det är minsann inte lätt att brodera en trovärdig livshistoria, för man måste komma ihåg allt man uppdiktat.
Citera
2023-08-22, 00:48
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Nej jag dissar inte de kvinnor som är bra i schack. Det är du som dissar alla kvinnor i schack när du förklarar att de inte tränar lika mycket som män, men om 100 år så kanske de gör det.

Med tanke på din tråd som jag kommenterade i så är det helt klart att du har för låg intelligens för att förstå att det är du och inte jag har skrivit 1000 negativa inlägg om kvinnor i denna tråd.
Trams! Det finns massor av förklaringar till den kvinnliga underrepresentationen. Inte bara antalet träningstimmar.

Det är du som skriver nedsättande kommentarer om kvinnor i nästan alla trådar som handlar om Feminism och Jämställdhet. I ett av dina senaste inlägg står det att Sverige skulle må bättre utan kvinnlig rösträtt. Det är bara ett av de minst 1000 negativa inlägg om kvinnor som du skrivit.
Citera
2023-08-22, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redbullz
Kom i en diskussion med min flickvän om detta idag.
Hon sa att killar är starkare fysiskt men tjejer är starkare psykiskt. Bullshit tycker jag. Tjejer är 10 gånger lättare att trycka ner och har mycket lägre självförtroende i allmänhet.

Jag började provocera henne till en början. Men hur fel det än är att säga rakt ut så har alltid tanken funnits där i bakhuvudet.

Män är bättre än kvinnor på allt

Detta är inget påhopp utan vill bara att någon övertalar mig eller bevisar att jag har fel
Ja kvinnor är bättre på att vårda och ta hand om än män.
Citera
2023-08-22, 08:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Ja kvinnor är bättre på att vårda och ta hand om än män.

Kvinnor är också överlägset bäst på att falskanmäla för våldtäkt.
Citera
2023-08-22, 09:33
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Väldigt viktigt här är att hålla reda på om vi menar i något slags snitt eller en median av hela grupperna, eller om vi menar i världstoppen där vi endast pratar om de som faktiskt är bäst av alla.

Om vi tittar på grupperna som helhet tror jag det finns massor med saker kvinnor som grupp är bättre på än män som grupp. Vi kan nog där börja med att bocka av alla traditionella kvinnosysslor som att rensa disk, sy och prata skit. Men även kanske saker som att spela fiol och blåsa glas. Det finns givetvis massor män som är bättre på dessa saker, men bland männen finns också en betydligt större andel totala stolpskott som inte duger till något kvalificerat arbete.

Om vi istället går över på individnivå, och endast tittar på världsmästarna, i allt, ja då kommer vi upptäcka att det är väldigt få kvinnor som har något att hämta. Enskilda män är bäst på allt tror jag. Det finns ett fåtal områden där kvinnor trots allt är med och fajtas i toppen.Det gäller rullskridsko-limbo och att ta ljusaste sångtonen. Men sist jag kollade var det män som höll rekorden även där.
Faktum är att det finns massor av förmågor/aktiviteter/grenar där kvinnor som grupp slår män som grupp. I flera sportgrenar, där män och kvinnor tävlar på lika villkor, har kvinnor besegrat män, t ex skytte, ultramaraton simning i kallt vatten, ridsporter (t ex dressyr).

Det senaste rekordet i skridsko-limbo innehas för närvarande av en kvinna.
https://sportamore.com/blogs/magazine-archive/har-gar-hon-limbo-under-en-bil

En bulgarisk sångerska har rekordet i att ta den ljusaste (högsta) sångtonen. https://omni.se/a/opeB27. Det bör väl noteras i sammanhanget att en man, Tim Storms, har rekordet för den mörkaste (lägsta) sångtonen. Han kallas för ”Tysta sångaren”.

Rekordet för högsta skrik ligger på 121,7 decibel och innehas av irländska läraren Annalisa Flanagan. Det är jämförbart med ljudet från en motorsåg eller en åskknall. Så det gäller för FB:s mest kvinnoföraktande snubbar att ta på sig hörselskydden när de träffar Annalisa och retar upp henne med misogynt skitprat.

Förresten finns det ingen enskild man (och kvinna) som är bäst på allt. En individ som är bäst i opera, fysik, matematik, matlagning, astronomi, poker, boxning, höjdhopp, bowling och miljoner andra aktiviteter? Nej, det är helt omöjligt!
Citera
2023-08-22, 09:50
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Trams! Det finns massor av förklaringar till den kvinnliga underrepresentationen. Inte bara antalet träningstimmar.
Du har bara glömt att för varje "det och det är orsaken till att kvinnor inte kan spela schack lika bra som män" så mår kvinnor lite sämre. För det är ju ändå ganska misogynt att säga att kvinnor inte klarar av att lägga ner lika många timmar i schackträning som män. Så enligt dig så Kan inte kvinnor. OK.
Citera
2023-08-22, 09:55
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
I Socialstyrelsens termbank finns det äldre begreppet ”handikapp” inte längre. Man avråds från att använda termen som synonym för funktionsnedsättning eller funktionshinder.

Ordet ”handikappad” har gradvis ersatts av andra termer som är mer inkluderande och respektfulla mot personer med funktionsnedsättning. Istället för ”handikappad” används nu ofta uttryck som "person med funktionsnedsättning" eller bara ”person med funktionsvariation”.

Tycker du själv att Kvinna är ett fult ord? Såklart tycker du det eftersom du ser ner på kvinnor. Inte jag! Det är du som ska skämmas.

Du minns ju inte din placering i ditt påstått deltagande i SvD:s matematiktävling för gymnasister. Det är minsann inte lätt att brodera en trovärdig livshistoria, för man måste komma ihåg allt man uppdiktat.
Så wikipedian som jag länkade trycker ner grupper när de skriver att det heter handikapp-OS på svenska? Att kalla en handikappad för handikappad är inte respektfullt? Konstigt, jag känner handikappade och jag har aldrig hört det från dem.

Du behandlar handikappade som du behandlar kvinnor. De är inte kompetenta att bestämma sin egen vardag utan du som är en rejäl människa måste gå in och hjälpa dessa handikappade grupper och föra deras talan.

Gå nu ut och lär folk hur de duktiga invandrarna är egentligen. Underförstått att de inte klarar att själva visa hur duktiga de är.

Alla grupper utom män kan få en klapp på huvudet av dig. Oss respekterar du. Men alla andra grupper är så dumma att de måste ha din hjälp.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-08-22 kl. 09:58.
Citera
2023-08-22, 10:04
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ok, jag borde kanske nämnt hennes namn som en "kvinnlig pionjär" med reservation. Min poäng var i vilket fall att om det nu finns kvinnor inom den klassiska vetenskapen så räknas ingen av dem till de absolut främsta. Det betyder f.ö. inte att det inte finns duktiga kvinnliga forskare inom medicin och annat i dag. Dock inga regelrätta genier, så vitt jag vet. Mer högintelligenta personer av kvinnokön. Jag misslyckas som sagt med att komma på någonting där de bästa kvinnorna överglänser de främsta männen.
TS är ju exakt "Är kvinnor bättre än män på något?" så man behöver inte haka på inlägg typ "kvinnor kan OCKSÅ", "Det finns EN kvinna som kan", "Kvinnor är inte värdelösa", "Du hatar kvinnor" osv. Men som grupp sett finns inget mätbart som kvinnor är bättre på än män. Det har 40.000 inlägg i tråden visat. Möjligen fanns ett trovärdigt inlägg om hundspann i Canada och synkroniserat konstsim.

Det här är dock INTE en feel good-tråd för kvinnor som gillar topplistor!
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-08-22 kl. 10:38.
Citera
2023-08-22, 10:31
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
TS är ju exakt "Är kvinnor bättre än män på något?" så man behöver inte haka på inlägg typ "kvinnor kan OCKSÅ", "Det finns EN kvinna som kan", "Kvinor är inte värdelösa", "Du hatar kvinnor" osv. Men som grupp sett finns inget mätbart som kvinnor är bättre på än män. Det har 40.000 inlägg i tråden visat. Möjligen fanns ett trovärdigt inlägg om hundspann i Canada och synkroniserat konstsim.
Jag är n00b i tråden, vet du. Och jag tror dig. Jag känner bara inget behov av att vara så kategorisk att jag inte ger arbetande kvinnor lite cred också. Låt oss släppa det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in