Citat:
Ursprungligen postat av
henriko
Väldigt viktigt här är att hålla reda på om vi menar i något slags snitt eller en median av hela grupperna, eller om vi menar i världstoppen där vi endast pratar om de som faktiskt är bäst av alla.
Om vi tittar på grupperna som helhet tror jag det finns massor med saker kvinnor som grupp är bättre på än män som grupp. Vi kan nog där börja med att bocka av alla traditionella kvinnosysslor som att rensa disk, sy och prata skit. Men även kanske saker som att spela fiol och blåsa glas. Det finns givetvis massor män som är bättre på dessa saker, men bland männen finns också en betydligt större andel totala stolpskott som inte duger till något kvalificerat arbete.
Om vi istället går över på individnivå, och endast tittar på världsmästarna, i allt, ja då kommer vi upptäcka att det är väldigt få kvinnor som har något att hämta. Enskilda män är bäst på allt tror jag. Det finns ett fåtal områden där kvinnor trots allt är med och fajtas i toppen.Det gäller rullskridsko-limbo och att ta ljusaste sångtonen. Men sist jag kollade var det män som höll rekorden även där.
Faktum är att det finns massor av förmågor/aktiviteter/grenar där kvinnor som grupp slår män som grupp. I flera sportgrenar, där män och kvinnor tävlar på lika villkor, har kvinnor besegrat män, t ex skytte, ultramaraton simning i kallt vatten, ridsporter (t ex dressyr).
Det senaste rekordet i skridsko-limbo innehas för närvarande av en kvinna.
https://sportamore.com/blogs/magazine-archive/har-gar-hon-limbo-under-en-bil
En bulgarisk sångerska har rekordet i att ta den ljusaste (högsta) sångtonen.
https://omni.se/a/opeB27. Det bör väl noteras i sammanhanget att en man, Tim Storms, har rekordet för den mörkaste (lägsta) sångtonen. Han kallas för ”Tysta sångaren”.
Rekordet för högsta skrik ligger på 121,7 decibel och innehas av irländska läraren Annalisa Flanagan. Det är jämförbart med ljudet från en motorsåg eller en åskknall. Så det gäller för FB:s mest kvinnoföraktande snubbar att ta på sig hörselskydden när de träffar Annalisa och retar upp henne med misogynt skitprat.
Förresten finns det ingen enskild man (och kvinna) som är bäst på allt. En individ som är bäst i opera, fysik, matematik, matlagning, astronomi, poker, boxning, höjdhopp, bowling och miljoner andra aktiviteter? Nej, det är helt omöjligt!