2023-08-20, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det är lätt att skriva som du gör, men det finns andra viktiga saker att använda skattebetalarnas pengar till. Och skattepengarna är begränsade och ska räcka till mycket.
Att använda skattemedel till att stärka Sveriges och Europas framtida försvar mot ryssen måste väl anses vara väl använda pengar om vi nu måste prioritera. Fast nu har vi råd att stötta Ukraina så frågan om att prioritera försvarsmedel eller skattemedel blir då mer av akademisk art.
Och stödet kommer ju dessutom att öka genom olika avtal mellan Sverige och Ukraina. Väl investerade skattemedel.
2023-08-20, 14:12
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Lite trött på dina upprepade lögner, så det är dags att sänka trovärdigheten även för käre Arnstad.
Av något som vi väl (?) får betrakta som en ren slump (och inte alls en del av den ryska agendan) så sammanfaller Arnstads uttalanden märkligt väl med punishers (se: (FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24))

Exempel på inlägg som inte åldrats så väl (lögner eller bara otur?)

2022-03-02:

2022-03-04:

And it goes on and on... Arnstad - hur gick det med tredagarskriget? Även du verkar ju ha köpt dina överordnades besked.

Jag får tacka för uppmärksamheten. Men du förstår ju ändå att vad du eller jag skriver knappast påverkar hur läget är på slagfältet just nu.

Med andra ord: Även om min uppfattning varit felaktig tidigare, så betyder ju inte det att din är riktig och att min uppfattning om läget just nu är felaktig.
2023-08-20, 14:18
Medlem
Citat:
Jag får tacka för uppmärksamheten. Men du förstår ju ändå att vad du eller jag skriver knappast påverkar hur läget är på slagfältet just nu.

Med andra ord: Även om min uppfattning varit felaktig tidigare, så betyder ju inte det att din är riktig och att min uppfattning om läget just nu är felaktig.
Lägg ner ordbajsandet när du har fel i så mycket
Vad är meningen att skriva inlägg då ?
2023-08-20, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
I detta har du verkligen rätt. Men..Vet inte hur debatten ser ut på övriga plattformar, men här på fb. känner jag att du har en poäng.

Kriget framkallar en typ av masspsykos på befolkningen att det inte framkallar en seriös debatt. Ukraina-vännerna bara vräker ur sig okvädes ord och annan känslosås.

Frågan är så infekterad att när en annan användare i denna/annan tråd igår önskade en mer seriös debatt så svarade jag att det hade varit bra att återinföra "Ignorefunktionen". För det blev jag varnad!

Unga människor dör helt i onödan. Allt för att inte Biden kunde förmå sig att säga, "Ukraina kommer inte bli medlemmar i NATO".

Äckligt hur lätt det är att manipulera ett tidigare fredligt folk till att bli sådana krigshetsare som de sk. "Ukraina-vännerna.

Menar du att om Biden sagt: "Ukraina kommer inte bli medlemmar i NATO" så hade Putin inte påbörjat någon invasion? Jag tror tvärtom att han jublat och satt in allt han har (ja, även dom hemliga ural-lagren)
2023-08-20, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
I detta har du verkligen rätt. Men..Vet inte hur debatten ser ut på övriga plattformar, men här på fb. känner jag att du har en poäng.

Kriget framkallar en typ av masspsykos på befolkningen att det inte framkallar en seriös debatt. Ukraina-vännerna bara vräker ur sig okvädes ord och annan känslosås.

Frågan är så infekterad att när en annan användare i denna/annan tråd igår önskade en mer seriös debatt så svarade jag att det hade varit bra att återinföra "Ignorefunktionen". För det blev jag varnad!

Unga människor dör helt i onödan. Allt för att inte Biden kunde förmå sig att säga, "Ukraina kommer inte bli medlemmar i NATO".

Äckligt hur lätt det är att manipulera ett tidigare fredligt folk till att bli sådana krigshetsare som de sk. "Ukraina-vännerna.
Ja när Putin startade sitt fulla försök att erövra Ukraina med en massa pinsamma ursäkter i bagaget så reste sig ju raggen även på oss i vanliga fall fredliga svenskar. Inget konstigt i det då vi ju inte gillar krig. Men tyvärr Putin vill ha sitt krig till varje pris, det handlade ju inte om Nato, och det vi då kan göra är ju att stötta det fria Ukraina fullt ut.
2023-08-20, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ja hade det gått att förhandla med Putin så hade det u varit en lösning. Men eftersom Putin förberett sig för detta krig under många år så fanns ju inte mycket att prata fred om. Att Putins naiva politika drag gjorde så att Nato utvidgades men nya medlemmar måste ju vara århundrades värsta politisk tabbe av en ledare.
Sorgligt men sant, det går inte att ha en avspänd relation med ett allt mer aggressivt Ryssland så rysk gas och olja får vi kanske klara oss helt utan. Men vi kommer ändå att leva lika gott i vinter som förra vintern fast nu med betydligt billigare energiräkningar.
Putin gör det alla diktatorer verkar göra, underskattar sina fiender och överskattar sin egen förmåga. Ukraina är ju ett värsta exempel på det.

Det heter åsna. Det betyder att man håller fast vid en ståndpunkt oberoende av fakta. Inom zen kallas en sådan person mentalt svag och man varnas för den.
Faktum är att det har funnits 3 olika fredsförhandlingar (undertecknade av Ukraina) i denna konflikt som startade 2014. Och det är BARA Ukraina som har struntat i dem.

Millie i USA börjar säga: Ukraina kan inte vinna. Det bör vi inse. Låt oss diskutera med ryssen.

Då tar det eld i Ukrainas ledning och Millie måste be om ursäkt.

Men fortsättningsvis går det erbarmligt dåligt för Ukrainas offensiv. Så, finns det fler vapen att kasta in i striderna? Hur är det med Gripen? Kan de få ett eller fler plan av dem och hur går det för ukrainarna att förstå svenska, för jag antar att allt går på svenska. Engelska är inte heller något alternativ för då måste ukrainarna lära sig det språket först innan de kan börja flyga planen.

Vad har väst att ge för militära saker till Ukraina? Wonderweapons?
2023-08-20, 15:17
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:

Så är det ju absolut, tidigare fel är ju inget som per nödvändighet säger att man måste ha fel i allt, då sanningshalt är oberoende av person. Däremot påverkas ju trovärdighet av utfallet från tidigare analyser, där man stundtals naturligtvis kan ha fel men om de blir alltför många och grova så kan man misstänka att analyserna är okunniga och/eller färgade av önsketänkande istället för nykter utvärdering.
2023-08-20, 15:38
Medlem
Citat:
Så kan man resonera. Men man kan även resonera som att det var helt onödigt att pressa på med natoutvidgningen, och att i stället verka för en förhandlingslösning och i så fall ha kunnat fortsätta att ha en mer avspänd relation till Ryssland och samtidigt ha kunnat ha god tillgång till gas och olja.

Men de som drivit på detta struntar i Europas framtid, liksom Ukrainas. Om man blundar för det eller inte har förmåga att förstå, finns inte mycket mer att orda om.

Vad menar du med "pressa på med natoutvidgningen"?

NATO inte något behov av att "expandera". Suveräna stater kan dock ansöka om att bli medlemmar i försvarsalliansen NATO, och det är säkerligen länderna som låg bakom järnridån under ondskans imperiums glansdagar glada att dom gjort för att förhindra att den psykotiske dvärgen i kreml instigerar "speciella militäroperationer" mot dem också.

Varför tror du Ukraina vill bli medlem i försvarsalliansen NATO? Om landet varit medlem hade den psykotiske dvärgen i kreml knappast vågat föra krig mot det. Varför tror du att Sverige och Finland vill bli medlemmar i försvarsalliansen NATO? Vad tror du var anledningen till att Tjeckien, Ungern, Polen, Bulgarien, Estland, Lettland, Litauen, Rumänien, Slovakien och Slovenien gick med i försvarsalliansen NATO? Kan det ha något att göra med att dom INTE vill bli invaderade, och ockuperade, av ryssland (igen)?

Varför anser du att Ukraina (och andra länder) inte kunde/kan tillerkännas självbestämmande? Jag förstår att diktatorer, såsom den barnamördande putain och lukashenko, inte kan tolerera någons rätt till självbestämmande, utan ser detsamma som ett "hot", ty om deras "egna" folk fick sådana idéer så skulle dom sitta löst till (eller hänga från lyktstolpar)...
2023-08-20, 15:54
Medlem
Keramik-Kalabaliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Självklart är allt bara Rysslands fel... Finns absolut ingenting att diskutera där.
Kanske det faktiskt ändå finns något att diskutera även om det bara är teoretiskt men dock grundat på tidigare liknande händelser.
2023-08-20, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keramik-Kalabalik
Kanske det faktiskt ändå finns något att diskutera även om det bara är teoretiskt men dock grundat på tidigare liknande händelser.

Du tänker på Ungern 1956, Tjeckoslovakien 1968, Afghanistan 1979, Polen 1980, Tjetjenien 1996, Georgien 2008, Ukraina 2014? För att ta de senaste och mest flagranta försöken att installera egna marionettledare i grannländer.
2023-08-20, 16:04
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Vad menar du med "pressa på med natoutvidgningen"?

NATO inte något behov av att "expandera".

Alltså. Nu är det en motoffensiv på gång. Den vore omöjlig om inte natostaterna fortsatt att leverera vapen. Nato är USA:s redskap att dominera Europa och EU, samt även att sätta Ryssland under tryck för att på sikt dela upp Ryssland i mindre bitar att enklare dominera och att få ut naturresurser från. Natos utvidgning uppfattas som ett hot av Ryssland och trots propåer från Ryssland att diskutera och förhandla om en framtida säkerhetsorganisation för Europa så har dessa propåer avvisats med arrogans. Och nu har vi i princip ett krig som kan vara slutet för Ukraina, åtminstone något Ukraina som ens liknar det Ukraina som fanns före striderna bröt ut i början av 2022.

Motoffensiv eller försvar kan fortgå så länge vapen levereras från väst - men endast så länge det finns några ukrainare att kasta in i striderna. Till den sista ukrainaren alltså.
2023-08-20, 16:07
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Alltså. Nu är det en motoffensiv på gång. Den vore omöjlig om inte natostaterna fortsatt att leverera vapen. Nato är USA:s redskap att dominera Europa och EU, samt även att sätta Ryssland under tryck för att på sikt dela upp Ryssland i mindre bitar att enklare dominera och att få ut naturresurser från. Natos utvidgning uppfattas som ett hot av Ryssland och trots propåer från Ryssland att diskutera och förhandla om en framtida säkerhetsorganisation för Europa så har dessa propåer avvisats med arrogans. Och nu har vi i princip ett krig som kan vara slutet för Ukraina, åtminstone något Ukraina som ens liknar det Ukraina som fanns före striderna bröt ut i början av 2022.

Motoffensiv eller försvar kan fortgå så länge vapen levereras från väst - men endast så länge det finns några ukrainare att kasta in i striderna. Till den sista ukrainaren alltså.
Har du missat att exakt hela den fria världen levererar vapen till Ukraina?
Rysshatet vet inga gränser - det är inte begränsat till NATO din idiot.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in