2023-08-20, 12:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
4) Avslutningsvis, som sanity check, hade Scion knappt 240 MUSD i förvaltat kapital per maj 2023. För att kunna ha totala positioner på över 1,5 miljarder dollar skulle Burry alltså ha behövt göra en rejäl fundraislng (ingen bank skulle låna ut så mycket pengar för att specka i puts): https://www.suredividend.com/scion-asset-management/
Orginalartikeln, från CNN tror jag, lider uppenbarligen total brist på kompetens och du har helt rätt, Scion är en pytteliten lirare med några miljarde kronor totalt i kapital.

Inte desto mindre är Burry ett attraktivt namn att följa av historiska skäl och jag hoppas för hans skull att han får rätt för första gången sedan 2007 om en krasch. Dock hade han över 50% i utveckling 2022 så cred för det och uppenbarligen borde jag haft alla mina pengar där.
Citera
2023-08-20, 12:25
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Möjligt att företag som producerar ai inte kommer bli lönsamma på ett tag, de har säkert investerat så pass mycket att det kommer ta några år.

Men företag som köper ai, kan mycket väl se en vinst i investeringen från dag ett. Beroende på hur finansieringen ser ut.
Nackdelen för utvecklaren med AI är ju att den är oändligt skalbar. Så fort Tesla gjort en fantastisk AI-app som helt säkert kan köra en bil är det ju bara att kopiera den programvaran och ge bort gratis. Tesla kan inte tjäna mer genom att utveckla en ännu mer självkörande bil. Samma med t.ex ett läkar-AI-program.

De som tjänar på AI är mänskligheten, särskilt i fattiga länder, med en bit programvara kan de få fantastisk hjälp t.ex läkarhjälp, som de inte kan utbilda fram i sitt eget land. Men inte ger det några pengar till den som gjorde AI-utvecklingen.

amazon kunde via AI bättre vägleda sina kunder att köpa mer varor, och hantera sitt lager bättre. Det ger naturligtvis en vinst för amazon, men det räknar jag som vanlig effektivisering som alltid måste göras ändå. Dessutom har amazon 10.000-tals högavlönade IT-experter för att ta fram detta.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-08-20 kl. 12:27.
Citera
2023-08-20, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nackdelen för utvecklaren med AI är ju att den är oändligt skalbar. Så fort Tesla gjort en fantastisk AI-app som helt säkert kan köra en bil är det ju bara att kopiera den programvaran och ge bort gratis. Tesla kan inte tjäna mer genom att utveckla en ännu mer självkörande bil. Samma med t.ex ett läkar-AI-program.

De som tjänar på AI är mänskligheten, särskilt i fattiga länder, med de i en bit programvara kan få fantastisk hjälp t.ex läkarhjälp, som de inte kan utbilda fram i sitt eget land. men inte ger det några pengar till den so gjorde AI-utvecklingen.
För det första så skriver jag att jag tror att användare av ai-verktyg tjänar pengar på att använda det. Från dag 1. Antar det finns hyrmodeller.

Men nog tror jag att även tillverkaren kan tjäna pengar, men det kanske tar ett tag att få igen det de investerat. Hyr man ut något som ligger i molnet är det svårt för andra att sno systemet.

Dock skulle jag inte vilja ha systemet som styr bilen i molnet.
Citera
2023-08-20, 12:39
Medlem
vanartads avatar
Citat:
AI är en fluga. (fritt efter Ines Uusmann som var minister (s) med ansvar för internet).

Våra aktiekonton kommer att visa vem som hade rätt om 10 år.

Förutsätter att du är fulltankad i AI om du tro att AI kommer att ge vinster till företag. Då har det gått rätt bra för dig. Jag är nolltankad i IT-företag sedan tre år.

Ahh, ok då missförstod jag dig.Jag håller med dig om att 99% av alla AI företag är ren skit. Mer eller mindre modeller alla bygger på precis samma modell: Neurala nätverk numera känd som deep learning.
Alla AI-modeller idag är rena kategoriserare. De projekt som jag har insikt i är ytterst primitiva modeller där man mer eller mindre kan plocka koden från R's bibliotek.
Det finns dock mycket intressanta projekt som fundamentalt kommer förändra världen. Problemet med alla dessa modeller är att de har ett ytterst begränsat område där de är otroligt mycket bättre än människor. Ett annat problem är att många modeller bygger på exakt samma grundmodell (deep learning) vilket gör att modellen blir svår att skydda.
Med det sagt.

Du kan tjäna otroligt mycket pengar om du är kompetent nog att utveckla en egen modell som är svår att datamina
Citera
2023-08-20, 12:43
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
För det första så skriver jag att jag tror att användare av ai-verktyg tjänar pengar på att använda det. Från dag 1. Antar det finns hyrmodeller.

Men nog tror jag att även tillverkaren kan tjäna pengar, men det kanske tar ett tag att få igen det de investerat. Hyr man ut något som ligger i molnet är det svårt för andra att sno systemet.

Dock skulle jag inte vilja ha systemet som styr bilen i molnet.

Inget i molnet är säkert. Det finns inga 100% hackersäkra lösningar annat än att klippa linan.
Med det sagt, så kommer tillämpningar /lösningar på problem utförda av AI:er utföra större delen av allt arbete på olika företag. Den som har bäst AI tar hela kakan
Senast redigerad av vanartad 2023-08-20 kl. 12:45.
Citera
2023-08-20, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Inget i molnet är säkert. Det finns inga 100% hackersäkra lösningar annat än att klippa linan.
Det finns inget som är hundraprocentigt säkert. Inte ens om man inte är uppkopplad.
Citera
2023-08-20, 13:06
Medlem
Citat:
Orginalartikeln, från CNN tror jag, lider uppenbarligen total brist på kompetens och du har helt rätt, Scion är en pytteliten lirare med några miljarde kronor totalt i kapital.

Inte desto mindre är Burry ett attraktivt namn att följa av historiska skäl och jag hoppas för hans skull att han får rätt för första gången sedan 2007 om en krasch. Dock hade han över 50% i utveckling 2022 så cred för det och uppenbarligen borde jag haft alla mina pengar där.

Eller om du kört IT, typ Microsoft/apple så hade du nästan haft Burry-siffror senaste 3 åren. 50%.
Citera
2023-08-20, 13:54
Medlem
Ravengers avatar
Nej, han satsade inte 17 miljarder. Han satsade 50 miljoner dollar. Det är strikepriset för säljoptionerna som ligger på 1,6 miljarder dollar (nominal value). 50 miljoner dollar är premien han betalade för optionerna.

Flashback med noll förståelse inom finans är som vanligt helt ute och cyklar.

Inte omöjligt att han har sålt vid det här laget och han tror nödvändigtvis inte på någon "börskrasch".
Senast redigerad av Ravenger 2023-08-20 kl. 14:05.
Citera
2023-08-20, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenger
Nej, han satsade inte 17 miljarder. Han satsade 50 miljoner dollar. Det är strikepriset för säljoptionerna ligger på 1,6 miljarder dollar. 50 miljoner dollar är premien han betalade för optionerna.
Tack. Tyckte att 17 miljarder lät lite väl mycket. 50 miljoner låter också väl mycket, men klart mer realistiskt.

Hur mycket kan han dra in om han får rätt?
Citera
2023-08-20, 14:37
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Eller om du kört IT, typ Microsoft/apple så hade du nästan haft Burry-siffror senaste 3 åren. 50%.
Att välja apple-aktien när den redan var världens dyraste aktie är ett imponerande beslut värdigt en expert.

Vill bara som räkneexempel ge att 50% avkastning varje år i 10 år ökar en 1000-lapp till 57.000 kr och på 30 år till 191Mkr. Buffetts avkastning över tid är 33% per år och han blev rikast i världen. Om jag lyckas få 10% per år de kommande 5-10 åren blir jag helnöjd.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-08-20 kl. 14:44.
Citera
2023-08-20, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenger
Nej, han satsade inte 17 miljarder. Han satsade 50 miljoner dollar. Det är strikepriset för säljoptionerna som ligger på 1,6 miljarder dollar (nominal value). 50 miljoner dollar är premien han betalade för optionerna.

Flashback med noll förståelse inom finans är som vanligt helt ute och cyklar.

Inte omöjligt att han har sålt vid det här laget och han tror nödvändigtvis inte på någon "börskrasch".

Då är det väl bra qttdu är inne och sprider upplysning.
Citera
2023-08-20, 15:28
Medlem
Citat:
Att välja apple-aktien när den redan var världens dyraste aktie är ett imponerande beslut värdigt en expert.
Vad menar du med att den var världens dyraste aktie?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in