Citat:
Jag hade avrått alla i vuxen ålder att skola om sig till Elektriker. Har själv gjort det.
Man blir en slags hantlangare som de bara kör med och får bara göra skitjobb till en urusel lön och ingen som vill lära en någonting. hänga armaturer, dra kabel slänga skräp och städa. vad lär man sig på det?
Jag erbjöd mig till och med att arbeta utan lön en dag för att vara med och titta på när de kopplade centraler med mera på ett bygge för att jag ville lära mig men fick inte det.
Generellt tror jag man ska undvika hantverksyrken om man inte går de programmen på Gymnasiet. då får man mer praktiskt övning på alla moment i skolan och lärare som visar saker.
Jobbet som sådant tror jag serviceelektriker är ok om man är duktig och får en egen bil och får sköta sig själv. Entreprenad mer negerjobb helt klart.
Så ska man in i elbranschen så ska man nog gå EL på Gymnasiet. jobba hårt tills man är 23-24 år ca och sedan läsa in Allmän behörighet så man får med sig kabeldimensioneringen och regelverken. sen kan man ju både konsulta eller hyra ut sig själv till ngn annan firma som har mkt att göra eller köra service via eget bolag tex.
Man blir en slags hantlangare som de bara kör med och får bara göra skitjobb till en urusel lön och ingen som vill lära en någonting. hänga armaturer, dra kabel slänga skräp och städa. vad lär man sig på det?
Jag erbjöd mig till och med att arbeta utan lön en dag för att vara med och titta på när de kopplade centraler med mera på ett bygge för att jag ville lära mig men fick inte det.
Generellt tror jag man ska undvika hantverksyrken om man inte går de programmen på Gymnasiet. då får man mer praktiskt övning på alla moment i skolan och lärare som visar saker.
Jobbet som sådant tror jag serviceelektriker är ok om man är duktig och får en egen bil och får sköta sig själv. Entreprenad mer negerjobb helt klart.
Så ska man in i elbranschen så ska man nog gå EL på Gymnasiet. jobba hårt tills man är 23-24 år ca och sedan läsa in Allmän behörighet så man får med sig kabeldimensioneringen och regelverken. sen kan man ju både konsulta eller hyra ut sig själv till ngn annan firma som har mkt att göra eller köra service via eget bolag tex.
Du ska vara glad att du fick något alls, Just nu söker de inte ens lärlingar. Branschen tar sig en rejäl sväng nedåt nu. (FB) Det behövs inga elektriker - Arbetsförmedlingen och utbildningsföretagen ljuger ...så för de som funderar på att bli elektriker, bör nog tänke både en och två gånger...
Jag som nu har utbildningen blir gärna en slags hantlangare. De kan köra med mig fullständigt, för jag är ytterst tjänstvillig, Visst är lärlingslönen låg, men jag anser inte att kunskaperna fattas alls, bara för att ingen visar. Vad man än behöver veta så finns det ofta på tuben och då finns det olika hantverkarforum..
Jag praktiserade genom att lägga lister, placera och koppla in dosor, modifiera stolpar, slänga skräp, städa etc. Vad lär man sig på det? - Jag, som är ingenjör, lärde mig MASSVIS och fick kreativa idéer på olika lösningar, vilket blev en del av mitt examensarbete. Jag tycker det är kul. När jag jämför med att sitta vid en CAD-station hela dagarna som ingenjör, så är det himmelriket att få röra sig, knäböja, samt klättra upp och ned på stege hela dagen.
Jag mår toppen av det. Inget gym behövs efteråt. Nu ska jag bara försöka hitta någon firma som vill köra med mig så att svetten dryper! Helst vill jag vara på en firma där de anställda inte tror på allt ologiskt som fula medier dränker oss med dygnet runt, men är lite mer öppna för mer logiska beskrivningar av verkligheten, samt är ordentliga i övrigt.
Får i så fall hoppas det blir en väldigt snabb skolledd praktik för er!
Skämt åt sido.)