2023-08-17, 20:40
Medlem
OptimismPrimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IT-snubben
Om terrorhotnivån höjs så får det väl effekten att folk blir än mer vaksamma och kanske ändrar lite i sina rutiner. T.ex. att man börjar cykla till jobbet istället för att stå och trängas i t-banan (själv cyklar jag ofta till jobbet istället för åka t-bana för hälsans skull men nu känns det även säkrare att cykla tycker jag). Visst, risken är låg att just Du ska råka ut för det, man ska vara vid fel plats vid fel tillfälle men man vet ju aldrig.

Sen tror jag folk kommer bli mer misstänksamma mot personer som ser ut som potentiella terrorister, d.v.s. folk som har mellanöstern-utseende. Vet inte om ni minns, men drar mig till minnes en händelse där en kvinna på t-banan blev väldigt skärrad när det kom in en utlänning på tåget och hade med sig en stor tung ryggsäck. Om jag minns rätt så blev personen sedan visiterad av vakter och det visade sig inte finnas något farligt föremål där i väskan. Men just såna saker kan nog också bli vanligare, folk kommer bli oroligare och nojjigare helt enkelt.

Hahaha ja enligt källor så var kärringen psykisk sjuk men det framkom som en rasistattack i Aftonbladet och Dagens Nyheter. Helt plötsligt handlade allting om hur synd det var om muslimerna..
Citera
2023-08-17, 20:41
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtomfiskar
Provokation är väl ett utmärkt sätt att belysa stora problem i ett samhälle och har alltid varit? Försök verkligen att tänka nu.

Vilket "stort problem i ett samhälle" är det du vill belysa?

- Att det finns totalitära stater i Mellanöstern?
- Att det finns extrema grupper och individer som på ett förvridet sätt i Islams namn vill begå terrorbrott, liksom Aum Shinrikyo gjorde i Tokyo i Buddhismens namn?

Försök verkligen att tänka nu.
Citera
2023-08-17, 20:41
Avslutad
Kulturfestivalen är igång, Midnattsloppet på lördag och koranbränning imorgon...?
Citera
2023-08-17, 20:42
Medlem
obscenitets avatar
Skulle gissa att Arlanda eller flyg därifrån är ett möjligt scenario. Säkerheten där är enligt mig bedrövligt dålig jämfört med andra flygplatser…
Citera
2023-08-17, 20:44
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

- Att det finns extrema grupper och individer som på ett förvridet sätt i Islams namn vill begå terrorbrott, liksom Aum Shinrikyo gjorde i Tokyo i Buddhismens namn?

Att vi har en befolkning i landet som eldar polisbilar, kastar sten och förstör pga papper som brinner.
Att vi har en befolkning i landet som vill att religion ska få påverka svensk politik.

Tänk till lite nu.
Citera
2023-08-17, 20:44
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllHailBoognish
Och redaktionen på Charlie Hebdo blev bara halshuggen på grund av dess konfliktsökande, eller hur?

Rent tekniskt sett, ja. Det innebär ju inte att det är rätt. Det innebär bara att om man avsiktligen begår en handling man med säkerhet vet kommer innebära stora risker och problem, då är det konfliktsökande per definition. Hela grejen med Charlie Hebdo var ju att provocera. Om du adresserar Al Qaida och avsiktligen provocerar dem och inte slutar när de hotar dig, då har du ju sökt konflikten. Det betyder återigen på inget sätt att de har rätt att skada dig, men man kan ändå argumentera för att det var onödigt att söka upp konflikten från första början om man bryr sig om sin egen och andras säkerhet.

Alla vet ju att islamistiska terrorister kan agera på såna saker, särskilt om det fortgår under en längre tid. Det är ju bara en tidsfråga. Allt handlar också om omvärldsläget och hur hotbilden ser ut generellt. Om den är förhöjd är avsiktliga provokationer desto mer korkade, och det var hotbilden under Charlie Hebdo också till viss del. På samma sätt är det väldigt korkat att då fortsätta med koranbränningar när säkerhetsläget är som det är, eftersom den minsta avhållsamhet som terroristerna potentiellt hade upphör då. Man ska inte glömma att majoriteten av fundamentala islamister faktiskt är passiva och inte begår några attentat alls, men genom att provocera dem ytterligare under ett spänt förhållande så lockar man fram dem som annars inte hade agerat.

Slutsatsen blir alltså huruvida man anser att det är värt besväret helt enkelt. Det kan man tycka. Men i efterhand? Förmodligen inte, det är förstås svårt att fråga redaktionen på Charlie Hebdo om de ansåg det vara värt att dö för och lämna sina barn föräldralösa. Det är såklart ett väldigt svårt läge, eftersom man samtidigt inte ska vika sig för terrorister. Men under ett spänt säkerhetsläge kanske man bör göra vissa avvikelser från "yttrandefriheten", om man ser viktigare saker i livet än att endast få provocera.
Citera
2023-08-17, 20:45
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
1. Yttrandefrihet är lagstadgad i Sverige! Googla innebörden…
Det har ingen ifrågasatt. Hets mot folkgrupp är däremot inte lagstadgat.

Citat:
2. Kan du vänligen lista vilket/vilka av världens 57 muslimska stater som påverkar vår export märkbart?
Sammanlagt allihopa. Vi är ett av få länder som lyckats skapa affärsrelationer med både västvärlden och oliktänkande länder som Iran och andra muslimska länder. Vi exporterar lastvagnar, maskiner och utrustning för telekommunikation till dem. Det är värdefullt för Sveriges ekonomi och sanktionerna skadar oss nåt oerhört.

Citat:
3. Så SD är nassar, alla dryga 20% av röstberättigade i landet?
Ja, den uppfattningen delar jag. Sympatiserar man med ett parti som har nazismen som ideologisk värdegrund så får man stå ut med att kallas nazze. Precis som jag får kallas sosse.

Citat:
4. Läs detta och kom med i matchen: Kanske onödigt att bränna koraner, men...
Jag slutar läsa där så kan vi säga att vi är överens. Ja, det är minst sagt onödigt. Protestera gärna mot religiösa orättvisor, men det finns andra sätt att göra det på. Säg till om du vill ha några tips.
Citera
2023-08-17, 20:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Ja, den uppfattningen delar jag. Sympatiserar man med ett parti som har nazismen som ideologisk värdegrund så får man stå ut med att kallas nazze. Precis som jag får kallas sosse.
Kommunist alltså.
Citera
2023-08-17, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Det vet jag. Hatet har eskalerat stadigt sen 2010 när SD-nazzarna kom in i riksdagen, för att nu kulminera i terrorattentat. Sluta medverka till det.
Jo, alla dessa självmordsbombare och halsskärare från SD har verkligen förstört samhället. Det har vi ju alla sett.
Citera
2023-08-17, 20:47
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Hade SOSSARNA aldrig släppt in skräpet så hade vi inte haft ett problem. Så tacka sossarna för alla våldtäkter, skjutningar, sviktande ekonomi och terrorhot!!

Vi har alltid haft stor invandring till Sverige och den har tjänat oss väl. Däremot har vi inte haft nazism i riksdagen så länge och det är konsekvenserna av det vi ser nu.
Citera
2023-08-17, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

- Att det finns extrema grupper och individer som på ett sätt i Islams namn vill begå terrorbrott, liksom Aum Shinrikyo gjorde i Tokyo i Buddhismens namn?

Ja.
Citera
2023-08-17, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Hur svårt kan det vara att klä ut sig till Foodora leverantör och leverera en bomb nånstans, lika bra jag ringer och tipsar på en gång!

Hej polisen, suspekt man letar pantburkar, har känslan att han planterat bomb i papperskorgen, skicka patrull tack innan jag pissar på mig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in