Citat:
Ursprungligen postat av
handtralala
Ja, det är nog ändå ett av dessa saker som är det mest imponerande med Ukrainas motoffensiv så här långt, att de lyckas bekämpa/förstöra fiendens utrustning i så mycket högre grad än vad de själva får förstört. Man skal såklart ta siffror på förluster med en nypa salt men även när de attackerar så verkar de ha lägre förluster än vad ryssen har trots att de anfaller befästs positioner, medan de ryska styrkorna har haft avsevärt högre förluster än Ukraina när ryssarna attackerat. Och att det bland att är därför det tar lång tid, man offrar helt enkelt inte manskap i anfallsvågor utan försöker bevara de resurser man har så effektivt som möjligt.
Utan att ta ifrån någon ära från AFU undrar jag om det inte till stor del också är ryssarnas tendens att värdera fotsoldatens liv till noll och i synnerhet Mobiks, som utan hänsyn kan kastas in med minimal utrustning och träning. Det är väl gammal hederlig rysk sedvänja då det finns såpass stor population att ta ifrån, men det är ändå något jag finner besynnerligt med sådan hantering.
Som det beskrivits flera ggr skall Rysslands befolkning vara apolitisk i den mån att Putin/Tsaren får göra vad den vill och i synnerhet i utlandet, så länge det inte påverkar ryssens vardagliga liv.
Det förklarar ju också varför Putin väntade såpass länge med att mobilisera, och då främst från regioner som inte räknas lika mycket som Moskva/Sankt Petersburg.
Även om Ryssland har mycket befolkning att ta ifrån så leder ändå vårdslös hantering med soldaters liv till att det blir allt fler mobiliseringsvågor, och därmed allt mer missnöje med kriget.
Jag har svårt att tänka mig att det fungerar i längden, så det borde ju ligga i Rysslands intressen att inte mata Ukrainas motoffensiv med kanonmat, men de kanske inte kan låta bli att tänka på ryskt sätt även när det är kontraproduktivt.