2023-08-15, 19:53
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z.Topelius
Jag säger emot, jag tror att ”inlägget” blint litar på det ” inlägget” skedmatas med. En normal människa som kan skilja på höger och vänster är däremot av en annan åsikt.

Kan vara sant. Har stött på en sån person i verkligheten.

Om topic tror får jag intrycket att klusterammunitionen inte bara är användbar mot fasta positioner utan även för att röja minfält. Osäker dock på hur nära en stridsvagnsmina en granat måste träffa för att detonera den? Rakt på? 5 m radie?
2023-08-15, 20:18
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Kan vara sant. Har stött på en sån person i verkligheten.

Om topic tror får jag intrycket att klusterammunitionen inte bara är användbar mot fasta positioner utan även för att röja minfält. Osäker dock på hur nära en stridsvagnsmina en granat måste träffa för att detonera den? Rakt på? 5 m radie?

Ja stämmer men även mod gradbatterier, såg en klipp där en klustergranat träffade mellan två grad och bägge flög i luften med en jävla smäll
2023-08-15, 20:26
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z.Topelius
Ja stämmer men även mod gradbatterier, såg en klipp där en klustergranat träffade mellan två grad och bägge flög i luften med en jävla smäll

Ja, de måste ju vara betydligt mer exponerade. Stridsvagnsminor har väl dock något form av skydd mot externa detonationer?

Mvh amatör-MÖP
2023-08-15, 21:10
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ja, de måste ju vara betydligt mer exponerade. Stridsvagnsminor har väl dock något form av skydd mot externa detonationer?

Mvh amatör-MÖP
Jag vet faktiskt inte hur bra skydd ryska minor har, skulle väl tippa på att det är TM-72 som är vanligast, den har vad jag förstår ett metallhölje och ca 6kg spräng.. det beror väl hur när det smäller för att en mina ska flyga i luften.
2023-08-15, 21:16
Medlem
dusugermers avatar
Såg ni att man senaste dygnet tog ut hela 29! artillerisystem? Otroligt imponerande. Detta måste påverka.
2023-08-15, 21:37
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dusugermer
Såg ni att man senaste dygnet tog ut hela 29! artillerisystem? Otroligt imponerande. Detta måste påverka.

Ja, det är nog ändå ett av dessa saker som är det mest imponerande med Ukrainas motoffensiv så här långt, att de lyckas bekämpa/förstöra fiendens utrustning i så mycket högre grad än vad de själva får förstört. Man skal såklart ta siffror på förluster med en nypa salt men även när de attackerar så verkar de ha lägre förluster än vad ryssen har trots att de anfaller befästs positioner, medan de ryska styrkorna har haft avsevärt högre förluster än Ukraina när ryssarna attackerat. Och att det bland att är därför det tar lång tid, man offrar helt enkelt inte manskap i anfallsvågor utan försöker bevara de resurser man har så effektivt som möjligt.
2023-08-15, 23:18
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ja, det är nog ändå ett av dessa saker som är det mest imponerande med Ukrainas motoffensiv så här långt, att de lyckas bekämpa/förstöra fiendens utrustning i så mycket högre grad än vad de själva får förstört. Man skal såklart ta siffror på förluster med en nypa salt men även när de attackerar så verkar de ha lägre förluster än vad ryssen har trots att de anfaller befästs positioner, medan de ryska styrkorna har haft avsevärt högre förluster än Ukraina när ryssarna attackerat. Och att det bland att är därför det tar lång tid, man offrar helt enkelt inte manskap i anfallsvågor utan försöker bevara de resurser man har så effektivt som möjligt.

Utan att ta ifrån någon ära från AFU undrar jag om det inte till stor del också är ryssarnas tendens att värdera fotsoldatens liv till noll och i synnerhet Mobiks, som utan hänsyn kan kastas in med minimal utrustning och träning. Det är väl gammal hederlig rysk sedvänja då det finns såpass stor population att ta ifrån, men det är ändå något jag finner besynnerligt med sådan hantering.

Som det beskrivits flera ggr skall Rysslands befolkning vara apolitisk i den mån att Putin/Tsaren får göra vad den vill och i synnerhet i utlandet, så länge det inte påverkar ryssens vardagliga liv.
Det förklarar ju också varför Putin väntade såpass länge med att mobilisera, och då främst från regioner som inte räknas lika mycket som Moskva/Sankt Petersburg.

Även om Ryssland har mycket befolkning att ta ifrån så leder ändå vårdslös hantering med soldaters liv till att det blir allt fler mobiliseringsvågor, och därmed allt mer missnöje med kriget.
Jag har svårt att tänka mig att det fungerar i längden, så det borde ju ligga i Rysslands intressen att inte mata Ukrainas motoffensiv med kanonmat, men de kanske inte kan låta bli att tänka på ryskt sätt även när det är kontraproduktivt.
2023-08-15, 23:39
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Även om Ryssland har mycket befolkning att ta ifrån så leder ändå vårdslös hantering med soldaters liv till att det blir allt fler mobiliseringsvågor, och därmed allt mer missnöje med kriget.
Jag har svårt att tänka mig att det fungerar i längden, så det borde ju ligga i Rysslands intressen att inte mata Ukrainas motoffensiv med kanonmat, men de kanske inte kan låta bli att tänka på ryskt sätt även när det är kontraproduktivt.
Det går inte att lära gamla och framförallt kroniskt efterblivna hundar att sitta... De anser helt enkelt inte att de gör något fel.
(FB) Hur kan vi göra ryssarna lika civiliserade som tyskarna och jappsen blev efter WW2?

Och ryzzar är de som bryr sig minst om andra ryzzar, för de vet att de andra orcherna skulle göra precis likadant om rollerna var omvända:
https://twitter.com/wartranslated/status/1639390679670374403
Citat:
Russian soldiers from the "Storm" unit, consisting of both convicts (and likely some mobilised), formed by Russian MoD, published a video revealing they were purposefully sent into slaughter during the assault of Vodyane while blocking units prevented their retreat. *video*
2023-08-16, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Som vanligt 100% lögn.

Ryssland har genom hela historien inkl nutid visat att människovärde inte existerar överhuvudtaget. Vi har sett hur de tömt fängelser och skrivit ut fattiga asiater med tamponger som enda sjukvårdsmaterial.

Ukraina å sin sida har fungerande krigssjukvård och ett närmast oändligt stöd från världens absolut största ekonomier och industrialiserade länder.

Tvärtomspråket som du kommer med är ett säkert tecken på rysstrolleri. Kryp tillbaka under stenen.
sluta trolla nu. vilken unge som helst fattar att det går dåligt för ukraina. senast var det ju John Bolton som gick ut och bekräftade detta för några dagar sedan.

jag tycker du skall fundera på om omvärldens resurser verkligen är oändliga. sverige planerar att skicka 3.4 miljarder kronor i stöd. tänk vad vi hade kunnat göra med dom pengarna istället. och vad fan får vi för dom pengarna?
2023-08-16, 10:01
Medlem
dusugermers avatar
24 nya artillerisystem förstörda. Wow! Vilken sanslös precision Ukraina jobbar med!
2023-08-16, 11:33
Medlem
Även källor inom Nato börjar säga det några av oss försökt berätta gång på gång - Ukraina har inte förmågan att vinna kriget - men man fick bara ryZzTrOll tillbaka här. Jaja vem hade rätt?

Ukrainian counteroffensive falling short of NATO expectations – The Times
The US-led military bloc “expected miracles” of Kiev’s troops, an American officer told the British newspaper
https://swentr.site/news/581210-times-ukraine-counteroffensive-underwhelming/
2023-08-16, 11:50
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
sluta trolla nu. vilken unge som helst fattar att det går dåligt för ukraina. senast var det ju John Bolton som gick ut och bekräftade detta för några dagar sedan.

jag tycker du skall fundera på om omvärldens resurser verkligen är oändliga. sverige planerar att skicka 3.4 miljarder kronor i stöd. tänk vad vi hade kunnat göra med dom pengarna istället. och vad fan får vi för dom pengarna?

Apropå trollande, det finns ju olika punkter i rysstrollens handbok som tala om "fred nu" (men ej då ryssarna hade bättre utsikter), eller hur illa det skadar folket i väst väst ekonomiskt

Men talar vi om offensiven så har ju mycket riktigt Bolt uttalat sig och vi kan tom utgå ifrån en TASS-källa:

"According to Bolton, "Ukraine’s offensive failures and Russia’s defensive successes share a common cause: the slow, faltering, nonstrategic supply of military assistance by the West. The serial debates over whether to supply this or that weapons system, the perpetual fear that Russia will escalate to war against the North Atlantic Treaty Organization, and occasional Kremlin nuclear saber-rattling have instilled a paralyzing caution in Western capitals. Although the UK under Boris Johnson wasn’t deterred, NATO has seemed unwilling to fulfill its commitment to restore Ukraine’s full sovereignty and territorial integrity."

"This hesitancy is a product of successful deterrence by the Kremlin, not American strategic necessity," he noted. "Far from being inevitable, the Ukrainians’ inability to achieve major advances is the natural result of a U.S. strategy aimed only at staving off Russian conquest," according to him."
https://tass.com/world/1659821

Artikeln som hänvisas till är dessvärre på betalvägg: https://www.wsj.com/articles/blame-bidens-hesitancy-for-stalling-ukraines-offensive-nato-aid-weapons-military-war-fight-europe-na tional-security-a62d9899

Men sammanfattningsvis talar Bolt om att kriget inte går så bra som det borde göra för att USA fegar ut pga Krelms tomma hot och därför inte vågar gå "all-in" som han förespråkar, då Ukraina visat sig vara kompetent och har alla möjligheter att vinna med bättre stöd.

Det slår ju dessutom hål på pro-ryssars återkommande påstående om att mot-offensiven går långsamt pga en av USA genomtänkt strategi att långsamt blöda ryssen, utan det stället tillskrivs feghet och undflyende attityd mot Kreml.

Jag kan ju inte säga att källan du valt talar särskilt mycket för att Ukraina bara har att packa ihop och ge upp, utan snarare att det enda som hindrar seger är västs velighet.
Senast redigerad av Pederhosen 2023-08-16 kl. 11:53.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in