Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
87,58%
536 röster
Nej
12,42%
76 röster
2023-08-13, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersStenberg
Framtiden är ännu fler affärsmodeller av samma slag - dvs samma slags luftslott. Det handlar om att extrahera pengar ur statliga-, överstatliga och pensionsfonder.

Exakt, jag förstår att du tänker på "förbifart Stockholm" och "nya Slussen". Totalt ligger dessa kostnader nu på 62 miljarder svenska kronor.
Citera
2023-08-13, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag förstår inte vad folk är rädda för egentligen? (Jodå, jag har innerstinne förstått vad debatten i denna tråd egentligen handlar om.) Jag blir även helt fascinerad av hur många reaktionärer som skriver i denna tråd. Absolut ingenting får förändras. Allt ska vara precis som tidigare. Allra helst som det var ännu tidigare. Förändringar och alla försök till förändringar är totalt livsfarliga.
Ingenting får eller går att göra. Allt är helt omöjligt. Det går inte att bygga någonting nytt. Vi ska fortsätta leva på samma produkter annars går allt åt helvete. Jag är uppriktigt sagt helt fascinerad.

Det kan finnas andra skäl till att man är kritisk till detta jätteprojekt än att man enbart är en bakåtsträvande och teknikfientlig person.
Man kanske är kritisk eftersom så mycket låter så märkligt?
Det är så många frågor som förblir obesvarade gällande detta stålverk att många helt enkelt undrar, är detta ett realistiskt projekt som utförs av kompetenta personer eller är det tvärtom?
I media verkar det som att de tidigt ansåg sig få köpa malm från LKAB som sedan inte alls var till salu, det finns helt enkelt inte kapacitet att leverera med dagens malmbana vilket alla med den minsta lilla insyn känner till.
Sedan planeras det en energiförbrukning på enorma nivåer men det verkar inte vara så noga med hur detta ska fungera i verkligheten.
Och tidsplanen för när stål ska börja levereras kan kanske kallas för optimistisk om man är mycket snäll, det finns andra ord om man är mindre snäll.
Personalförsörjningen är en annan fråga, det finns inga anställningsbara personer i denna region som saknar jobb i dag så alla måste rekryteras från annat håll. Hur ska det gå till?
Infrastrukturen runt stålverket, när byggs den och av vem?
Som bofast i denna region är jag mycket fundersam och jag hoppas därför att alla dessa frågor redan är lösta på bästa sätt men vill då veta hur detta är löst. Att allt som skrivs i media är positivt ger inte mig någon större trygghet vilket inte heller sommarpratet av Harald Mix gjorde, tvärtom.
Citera
2023-08-13, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepBD
D
Som bofast i denna region är jag mycket fundersam och jag hoppas därför att alla dessa frågor redan är lösta på bästa sätt men vill då veta hur detta är löst. Att allt som skrivs i media är positivt ger inte mig någon större trygghet vilket inte heller sommarpratet av Harald Mix gjorde, tvärtom.

Naturligtvis är det inte löst...

Det du kan göra är att ta upp konkreta frågeställningar i den sociala miljön runt omkring dig.

Naturligtvis måste man påpeka att man inte är "teknikfientlig" eller "hatar Norrbotten". Detta är bara retorik från totala idioter eller folk som kanske till och med har betalt från PR-firmor.

Vidare så är media totalt köpta - och saknar dessutom grundläggande utbildning för att ens förstå något om dessa projekt. De flesta journalister är mentalt instabila miljöpartister som tror att jorden håller på att gå under och talar i majestätis pluralis: "Vi måste sluta köra bil och äta kött" osv.

Fråga nummer ett är hur H2GS ska få tillgång till teknologin som SSAB för närvarande forskar på genom Hybrit projektet. Det finns ingen som kan svara ens på denna fråga trots att den är själva förutsättningen för hela projektet.

Tyvärr är Norrbotten till stor del en dumpningsplats för folk med ambitioner i södra Sverige som inte duger där - de flyttar då ofta norrut och armbågar sig fram till ledande positioner där konkurrensen är mindre. Givetvis har inte dessa individer hjärna nog att ens begripa vad de håller på med. Så de tror säkert på idiotin själva - till 200 %. Mycket tyder på att de själva tror på propagandan och lögnerna som PR-firmorna som de själva kontrakterat pumpar ut i lokalpressen.
Citera
2023-08-14, 06:09
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Sjötransporter har vi överallt. Utan sjötransporter till kontinenten och Kina så skulle ex. LKAB, och i en bortre förlängning SSAB, tvingas lägga ner i morgon. Utan sjötransporter skulle Sverige tvingas lägga ner pappers- och massaindustrin. Sågade trävaror som jag såg 100-tals exportpaket av när jag senast var ner till hamnen kan vi likväl dumpa i havet när sjötransporter nu ifrågasätts. Utan sjötransporter till/från Göteborg så skulle Sverige kunna stänga igen totalt.

Järnmalmstransporter mellan Brasilien/Australien och Kina måste säkert vara många tiopotens större än totala järnmalmstransporten mellan Brasilien och Sverige. Varför oroas du inte över de CO2-utsläppen? Är det just CO2-utsläppen för transport till Sverige, särskilt då norra Sverige, som av någon outgrundlig anledning är extra farliga?

Om du nu plötsligt, rent generellt, oroas över CO2-utsläppen så borde du väl vara extra glad över H2 Green Steel men just i det specifika fallet anser du att det är bara att brassa på med gammal teknik och CO2-utsläpp. Logiskt får jag inte ihop någonting i ditt resonemang.

Jag förstår inte vad folk är rädda för egentligen? (Jodå, jag har innerstinne förstått vad debatten i denna tråd egentligen handlar om.) Jag blir även helt fascinerad av hur många reaktionärer som skriver i denna tråd. Absolut ingenting får förändras. Allt ska vara precis som tidigare. Allra helst som det var ännu tidigare. Förändringar och alla försök till förändringar är totalt livsfarliga.
Ingenting får eller går att göra. Allt är helt omöjligt. Det går inte att bygga någonting nytt. Vi ska fortsätta leva på samma produkter annars går allt åt helvete. Jag är uppriktigt sagt helt fascinerad.

Några enkla frågor som du bara behöver svara ja eller nej på?

Är du för att nya fordon utvecklas med koldioxidreducerat stål? Ja eller nej?
Får någon försöka utveckla nya fordon med koldioxidreducerat stål? Ja eller nej?
Får någon i Sverige ens försöka utveckla koldioxidreducerat stål eller ska vi rent av ha ett tankeförbud enl. Birgitta Dahlmodell? Ja eller nej?

(Jag har hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt att utveckla nya produkter. En del har blivit saker som jag kan vara stolt över när jag blickar mig omkring. En del kanske blev mindre bra men utan att ta spaden i handen och sätta igång skulle absolut ingenting ha hänt.)
Du ställer ledande frågor.
Citat:
Får någon försöka utveckla nya fordon med koldioxidreducerat stål?

Det jag påpekade var att H2GS planerar importera malm som ger stålet minst 0.35 kg CO2/kg stål bara genom transporten. (Andra får gärna räkna mer noggrant.)

H2GS har bara visat upp några schaktmaskiner på ett fält och förfalskade bilder på fabriker, medan SSAB redan levererar stål med 0.0 kg CO2/kg stål, i pilotvolymer.

Men nu har nätverk av storföretag lagt stororder till H2GS och SSAB verkar ha fått order att huka.

Så som svar på din fråga så handlar inte detta om att utveckla metoder. Det har SSAB redan gjort men verkar bestraffas för det genom att storföretagen istället lägger order till ett brevlådeföretag.

Vi ser manipulationer av den europeiska stålmarknaden. Mycket möjligt i strid med konkurrensregler. Exakt hur detta kommer att fortsätta visar sig. Men om storföretagen t.ex. lyckas få bort den svenska stålproduktionen (SSAB) från börsen kan kartellbildning stärkas med prisstegringar på nybyggda bostäder.
Senast redigerad av wwr 2023-08-14 kl. 06:34.
Citera
2023-08-14, 11:09
Medlem
Semestervikaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Du ställer ledande frågor.

Det jag påpekade var att H2GS planerar importera malm som ger stålet minst 0.35 kg CO2/kg stål bara genom transporten. (Andra får gärna räkna mer noggrant.)

H2GS har bara visat upp några schaktmaskiner på ett fält och förfalskade bilder på fabriker, medan SSAB redan levererar stål med 0.0 kg CO2/kg stål, i pilotvolymer.

Men nu har nätverk av storföretag lagt stororder till H2GS och SSAB verkar ha fått order att huka.

Så som svar på din fråga så handlar inte detta om att utveckla metoder. Det har SSAB redan gjort men verkar bestraffas för det genom att storföretagen istället lägger order till ett brevlådeföretag.

Vi ser manipulationer av den europeiska stålmarknaden. Mycket möjligt i strid med konkurrensregler. Exakt hur detta kommer att fortsätta visar sig. Men om storföretagen t.ex. lyckas få bort den svenska stålproduktionen (SSAB) från börsen kan kartellbildning stärkas med prisstegringar på nybyggda bostäder.

SSAB importerar stora mängder med insatsvaror som används vid stålframställning. Detta kommer med båt från Brasilien.
Citera
2023-08-14, 12:15
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semestervikarie
SSAB importerar stora mängder med insatsvaror som används vid stålframställning. Detta kommer med båt från Brasilien.
Om du tror SSAB missat något i sina redovisningar för Hybrit så får du ta upp det I tråden eller med företaget. Jag vill bara minnas de säger 0.0 kg CO2 per kg stål (dvs <0.05). (Jag tror de säger "en bra bit under", men det finns ju även olika typer av stål.) Jag gissar att det aldrig kan närma sig 0.35. Djupare i det behöver inte jag gå i frågan just nu. Famförallt producerar de pilotvolymer av detta. H2GS producerar ingenting.
Citera
2023-08-14, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berg-Erik

Tyvärr är Norrbotten till stor del en dumpningsplats för folk med ambitioner i södra Sverige som inte duger där - de flyttar då ofta norrut och armbågar sig fram till ledande positioner där konkurrensen är mindre.

Jösses, du lever i en liten värld som tydligen enbart består av Norrbotten och södra Sverige. Du kanske har missat att ekonomin nu mera är global och det är ingen, jag säger ingen, som resonerar som du gör.

Låt oss börja med en grundläggande fråga:

Var exakt går gränsen mellan Norrbotten och södra Sverige?
Citera
2023-08-14, 20:00
Medlem
Citat:
Jösses, du lever i en liten värld som tydligen enbart består av Norrbotten och södra Sverige. Du kanske har missat att ekonomin nu mera är global och det är ingen, jag säger ingen, som resonerar som du gör.

Låt oss börja med en grundläggande fråga:

Var exakt går gränsen mellan Norrbotten och södra Sverige?

Haha en "listig fråga" tror du...

"Brain drain" är verklighet.

Visst blir det kvar en hel del vettigt folk - det stora problemet är idioter från södra Sverige som söker sig hit. Med målet - som jag påpekade - att göra karriär där konkurrensen är mindre och det är enklare för dem att armbåga sig fram.

Det innebär inte per definition att ALLA individer från södra Sverige är idioter. Skaffa dig lite läsförståelse så slipper du bli kränkt.

Fast det är så klart svårt att inte kränka just idioter genom att nämna idioter. Det är alltid någon idiot som tar åt sig...
Citera
2023-08-15, 08:14
Medlem
wwrs avatar
Ytterligare en aspekt på H2GS är att EU (belgiskt säte) försöker raka länderna rena på råvaror. H2GS skall få oss att bygga ut järnväg och hamn.
Citat:
Luleå hamn har hamnat i en svår tidspress. I dag finns inte nödvändig infrastruktur på plats för att kunna ta emot H2 Green Steels lastfartyg.
https://kuriren.nu/bli-prenumerant/artikel/jop43q1r/nk-bd-0kr-dp1

Det går att göra en lång lista på hur de globala krafterna tömmer länder på råvaror. Sverige skulle bygga ut transmissionsnätet fast det alltid räckt till, i år planerades gruvbrytning på havsbotten att startas, Kongo rensades av belgarna, de afrikaner som inte levererade nog med gummi fick händerna kapade, coltan, Catalán blev av med huvudet, diamanterna till Antwerpen etc ... Nu skall Sveriges infrastruktur byggas ut och råvaror exploateras.

H2GS ingår i en kedja händelser. Bill Gates talade om pandemier långt före Corona, köpte jordbruksmark långt före Ukraina-kriget och skrev även om stål och betong i sin klimatbok. Sedan bombade Putin Azov-nazisterna som förskansat sig i ett stålverk !!! CBAM-tullarna mot Kina. ETS.

Allt detta är on topic. Inget sker av en händelse, sade Roosevelt. H2GS är bara ytterligare ett led i en kedja av händelser som kommer att hissa stålpriserna och våra boendekostnader. Inte trodde väl någon att dessa skulle vara oförändrade efter elprisrusning, matprisrusning och ränteshock??

...

Lägg ned snabbtågen så svenskar inte kan komma till Europa enkelt, kör sten i Norrland istället!
Citat:
LKAB redovisar ett kraftigt vinstfall för årets andra kvartal. ... Orsakerna är flera bland annat lägre järnmalmspriser och underhållsarbetet längs Malmbanan.

Svårigheter att transportera rågods från övriga gruvor har påverkat kvartalet. Under sommaren utförs dessutom omfattande underhållsarbeten på Malmbanan

- Leveranskapaciteten för våra högförädlade järnmalmsprodukter riskerar att begränsas till följd av bristerna på Malmbanan som redan idag är en trång sektor
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/jarnvagen-gackar-lkab-tungt-kvartal-for-gruvbolaget--tekihr
Senast redigerad av wwr 2023-08-15 kl. 08:39.
Citera
2023-08-15, 15:53
Medlem
Citat:
Ytterligare en aspekt på H2GS är att EU (belgiskt säte) försöker raka länderna rena på råvaror. H2GS skall få oss att bygga ut järnväg och hamn.

https://kuriren.nu/bli-prenumerant/artikel/jop43q1r/nk-bd-0kr-dp1

Det går att göra en lång lista på hur de globala krafterna tömmer länder på råvaror. Sverige skulle bygga ut transmissionsnätet fast det alltid räckt till, i år planerades gruvbrytning på havsbotten att startas, Kongo rensades av belgarna, de afrikaner som inte levererade nog med gummi fick händerna kapade, coltan, Catalán blev av med huvudet, diamanterna till Antwerpen etc ... Nu skall Sveriges infrastruktur byggas ut och råvaror exploateras.

H2GS ingår i en kedja händelser. Bill Gates talade om pandemier långt före Corona, köpte jordbruksmark långt före Ukraina-kriget och skrev även om stål och betong i sin klimatbok. Sedan bombade Putin Azov-nazisterna som förskansat sig i ett stålverk !!! CBAM-tullarna mot Kina. ETS.

Allt detta är on topic. Inget sker av en händelse, sade Roosevelt. H2GS är bara ytterligare ett led i en kedja av händelser som kommer att hissa stålpriserna och våra boendekostnader. Inte trodde väl någon att dessa skulle vara oförändrade efter elprisrusning, matprisrusning och ränteshock??

...

Lägg ned snabbtågen så svenskar inte kan komma till Europa enkelt, kör sten i Norrland istället!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/jarnvagen-gackar-lkab-tungt-kvartal-for-gruvbolaget--tekihr

Så du menar att Sverige inte kommer att få något betalt för råvarorna när dessa säljs till andra länder?

Det här sista med snabbtågen förstår jag inte, du vill inte att infrastrukturen byggs ut men samtidigt vill du, eller inte vill?, att svenskar ska åka snabbtåg till Europa? Det är motsägelsefullt och ironi inblandat i en tvetydig soppa.

Vad finns det för motsatsförhållande mellan snabbtåg och förbättringar av Malmbanan, jag förstår inte...?

En grundförutsättning för att Sverige över huvud taget ska kunna bygga snabbspår för personbefodran är att vi får in pengar från exportindustrin. Med vilka pengar tror du att tunnelbanesystemet i Stockholm bekostades?
Citera
2023-08-15, 16:51
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Så du menar att Sverige inte kommer att få något betalt för råvarorna när dessa säljs till andra länder?

Det här sista med snabbtågen förstår jag inte, du vill inte att infrastrukturen byggs ut men samtidigt vill du, eller inte vill?, att svenskar ska åka snabbtåg till Europa? Det är motsägelsefullt och ironi inblandat i en tvetydig soppa.

Vad finns det för motsatsförhållande mellan snabbtåg och förbättringar av Malmbanan, jag förstår inte...?

En grundförutsättning för att Sverige över huvud taget ska kunna bygga snabbspår för personbefodran är att vi får in pengar från exportindustrin. Med vilka pengar tror du att tunnelbanesystemet i Stockholm bekostades?
Företaget påstår att det skall importera malm 13.000 km, från Sydamerika till Norrbotten där det redan finns malm av hög kvalitet.

Hamnutbyggnaden genomförs förmodligen inte, som man försöker göra gällande, för att importera malm, utan för att exportera.

Det förefaller vara en ruskig blåsning man försöker utsätta oss för.

När man ser hur företaget arbetar förlorar man i det närmaste allt förtroende för det. Därför tror jag inte att det är en gynnsam affär för vårt land.

Det som kan påverka min uppfattning om detta är att malmbåtarna börjar löpa in från Brasilien till Luleå och H2GS säljer "grönt stål" med minst 350 kg CO2 per ton. Men just nu ser det avlägset ut.
Senast redigerad av wwr 2023-08-15 kl. 17:09.
Citera
2023-08-15, 17:06
Medlem
Citat:

Hamnutbyggnaden genomförs förmodligen inte, som man försöker göra gällande, för att importera malm, utan för att exportera.

Inte riktigt sant. Jag tror inte att ev. bananbåtar från Panama berörs av detta. Det är nog annat som ska importeras. Ta gärna del av filmen.

"Projekt Malmporten består framför allt av muddringsåtgärder i Luleås farleder och hamnområde. Syftet med muddringen är att fördjupa och bredda farlederna in till Luleå Hamn, en insats som bidrar till effektivare sjötransporter och tryggar sjöfarten för en lång tid framöver. I projektet skapas också en ny djuphamn, med ny infrastruktur och helt nya landytor för lagring och hantering av gods till och från hamnen i Luleå.
.
.
Farlederna och hamnen fördjupas för att kunna ta emot större, fullt lastade fartyg."

https://malmporten.se/om-projektet/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in