Citat:
Ursprungligen postat av
Konrad
Jag förstår inte vad folk är rädda för egentligen? (Jodå, jag har innerstinne förstått vad debatten i denna tråd egentligen handlar om.) Jag blir även helt fascinerad av hur många reaktionärer som skriver i denna tråd. Absolut ingenting får förändras. Allt ska vara precis som tidigare. Allra helst som det var ännu tidigare. Förändringar och alla försök till förändringar är totalt livsfarliga.
Ingenting får eller går att göra. Allt är helt omöjligt. Det går inte att bygga någonting nytt. Vi ska fortsätta leva på samma produkter annars går allt åt helvete. Jag är uppriktigt sagt helt fascinerad.
Det kan finnas andra skäl till att man är kritisk till detta jätteprojekt än att man enbart är en bakåtsträvande och teknikfientlig person.
Man kanske är kritisk eftersom så mycket låter så märkligt?
Det är så många frågor som förblir obesvarade gällande detta stålverk att många helt enkelt undrar, är detta ett realistiskt projekt som utförs av kompetenta personer eller är det tvärtom?
I media verkar det som att de tidigt ansåg sig få köpa malm från LKAB som sedan inte alls var till salu, det finns helt enkelt inte kapacitet att leverera med dagens malmbana vilket alla med den minsta lilla insyn känner till.
Sedan planeras det en energiförbrukning på enorma nivåer men det verkar inte vara så noga med hur detta ska fungera i verkligheten.
Och tidsplanen för när stål ska börja levereras kan kanske kallas för optimistisk om man är mycket snäll, det finns andra ord om man är mindre snäll.
Personalförsörjningen är en annan fråga, det finns inga anställningsbara personer i denna region som saknar jobb i dag så alla måste rekryteras från annat håll. Hur ska det gå till?
Infrastrukturen runt stålverket, när byggs den och av vem?
Som bofast i denna region är jag mycket fundersam och jag hoppas därför att alla dessa frågor redan är lösta på bästa sätt men vill då veta hur detta är löst. Att allt som skrivs i media är positivt ger inte mig någon större trygghet vilket inte heller sommarpratet av Harald Mix gjorde, tvärtom.