2023-08-15, 15:31
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
440 mil i turkiska bussar hem...

Kan de inte flyga ner några gamla AN-12 och hämta hem boskapen? TU-154 bör det stå en del och skrotar runt ryzzland och de innehåller ju ingen väst teknik.
Om några år är det nog buss som gäller för ryssar som vill åka utomlands.

Flyget kommer att lida sotdöden pga brist på reservdelar och auktoriserad service.

Inget land kommer att tillåta deras stulna oservade plan att landa eller lyfta där.

Möjligtvis Nordkorea och Syrien....
Citera
2023-08-15, 15:36
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Vi hör hela tiden i forumet från nazister att puuutin slåss för den vita rasen. Sanningen är helt annorlunda. Dom är inte vita utan vita mongoler. Hans innersta krets består av just judar och här har vi en av dem, arkady rotenberg som sponsrar en privat armé från sin egen ficka.....

https://twitter.com/igorsushko/status/1691351721195552769

Vi dett sloooss forr den vitta rassen.........
Ja våra egna nazister i tråden har en märklig inställning till Putins invasion av Ukraina.

Nu är de ju inte kända för att vara några intellektuella giganter och tänkare, men man undrar ju hur de får i hop detta men avnazifiering mm?
Citera
2023-08-15, 15:42
Medlem
Är det någon som vet om STRIX är skickat från Sverige till Ukraina, det hade varit bra för dom Ukrainska granatkastarna.
Jag har inte läst eller hört något om den.
Citera
2023-08-15, 15:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://twitter.com/NOELreports/status/1691420889680691200

https://sv.wikipedia.org/wiki/AIM-120_AMRAAM

Detta var väldigt svagt av Sverige. Det som behövdes var

400 cv90
100 stridsvagn 122
3000 lastbilar Scania
5000 lastbilar Volvo
12 archer
Utbildning av 30000 soldater i Sverige

Istället skickar man lite reservdelar. Ett svek.
Citera
2023-08-15, 15:58
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Nu skickar sverige ytterligare 3,4 miljarder kr i militärt stöd till ukraina.
Alla länder i EU bidrar med hjälp till ukraina, förutom rövhålslandet ungern som inte har skickat en enda patron till ukraina som hjälp i kriget mot Ryssland.
Tvärtom så köper skithåls landet olja och gas av Ryssland med bidragsspengar från EU, så att Ryssland stärker sin krigskassa.
Ungern har heller inga sanktkoner mot Ryssland.
Putin gnuggar händerna att ha ett sånt skit land som allierad mitt i EU.
Blockering av Ryskt kolväte har haft tveksamt resultat. Det driver upp globala priserna och det tjänar Ryssland på. Mycket av oljan säljs till indien för att sedan säljas vidare som diesel till EU.

Gas är svårare för Ryssland att leverera men gasledningen genom Ukraina är fortfarande operativ.

Anledningen till att Rysslands bytesbalans har sett så bra ut är sanktionerna som blockerar mycket av importen. Givetvis är det inte bra för Ryssland när de inte kan köpa saker de behöver men siffrorna "Ser" bra ut om man vinklar dem korrekt.
Citera
2023-08-15, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81

400 cv90
100 stridsvagn 122
3000 lastbilar Scania
5000 lastbilar Volvo
12 archer

Du tror inte att vi behöver material för den egna försvarsmakten? Det finns hundratals stridsvagnar runt om i världen som kan skickas till Ukraina om man så vill, men det är svårare att få tag i vagnar som vi själva behöver. Hägglunds är under högtryck nu med flera ordrar och att bygga Strv 122 tar tid.
Citera
2023-08-15, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Blockering av Ryskt kolväte har haft tveksamt resultat. Det driver upp globala priserna och det tjänar Ryssland på. Mycket av oljan säljs till indien för att sedan säljas vidare som diesel till EU.

Gas är svårare för Ryssland att leverera men gasledningen genom Ukraina är fortfarande operativ.

Anledningen till att Rysslands bytesbalans har sett så bra ut är sanktionerna som blockerar mycket av importen. Givetvis är det inte bra för Ryssland när de inte kan köpa saker de behöver men siffrorna "Ser" bra ut om man vinklar dem korrekt.

Säljer en hel del LNG också.
Citera
2023-08-15, 16:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Du tror inte att vi behöver material för den egna försvarsmakten? Det finns hundratals stridsvagnar runt om i världen som kan skickas till Ukraina om man så vill, men det är svårare att få tag i vagnar som vi själva behöver. Hägglunds är under högtryck nu med flera ordrar och att bygga Strv 122 tar tid.

Vad med 50 stridsvagnar och 200 cv90?

Lastbilar och utbildning klarar vi utan problem
Citera
2023-08-15, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saltochsyrlig
Finns det ens några bevarade i Bertil-utförande? Ett 30-tal vagnar är bevarade i varierande skick, inte alla kompletta och körbara. Minns inte om siffran inkluderade förserievagnar och prototyper, som bara de tillsammans utgör ett tiotal.
Blir nyfiken på vad som delades. Direkt skadat att försöka utan logistiken men vore helt galet att få den testad i strid. I grunden är den ju samtida med Leopard 1 som förväntas göra skillnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Första tanken var ju att det var omöjligt, men sen funderade jag lite på om det kunde finnas nån udda variant som fanns kvar. Typ för minröjning eller nått sånt. Den borde ju faktiskt kunna funka rätt bra för det, svårare att träffa än en normal stridsvagn. Inte för att jag tror det men det hade ju varit riktigt kul att se den i aktion. En väldigt udda fågel.

Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Ja vi tog fram en prototyp för minröjning på ett S-schassi, kan vara den det gäller.

https://sv.wikipedia.org/wiki/MV_103C_Deminer

Kanske ej komplett lista på bevarade vagnar ur Stridsvagn S programmet: http://the.shadock.free.fr/Surviving_Strv_103.pdf
Notera att en förserievagn finns på museum i Ryssland.
Citera
2023-08-15, 16:05
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81

400 cv90
100 stridsvagn 122
3000 lastbilar Scania
5000 lastbilar Volvo
12 archer

Det är okänt hur stora förluster de haft bland befintlig utrustning. Jag har inte sett till några svenska vapen i strid. Lite foton utanför strid och sedan video på den CV90 som Ryssland ha fått tag på i bra skick. Jag har inte sett Archer alls.

Varje enhet kan skjuta enorma mängder med ammo varje dag. Det är ingen mening att skicka mer utrustning än ammo. Att vi bara skickar reservdelar och ammo tyder på att de inte förlorat stor mängd av dem vi skickat tidigare.
Citera
2023-08-15, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Nu skickar sverige ytterligare 3,4 miljarder kr i militärt stöd till ukraina.
Utmärkt.

Ryssar dör. Bästa pengarna Sverige spenderat på decennier.

Det är nästan så att man vill jobba extra för att leverera in ännu mer skattekronor till dräpandet av ryssar. Jag önskar att man fick öronmärka delar av sin inkomstskatt till just detta.
Senast redigerad av Chillgren 2023-08-15 kl. 16:14.
Citera
2023-08-15, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är okänt hur stora förluster de haft bland befintlig utrustning. Jag har inte sett till några svenska vapen i strid. Lite foton utanför strid och sedan video på den CV90 som Ryssland ha fått tag på i bra skick. Jag har inte sett Archer alls.

Varje enhet kan skjuta enorma mängder med ammo varje dag. Det är ingen mening att skicka mer utrustning än ammo. Att vi bara skickar reservdelar och ammo tyder på att de inte förlorat stor mängd av dem vi skickat tidigare.

Jag tror våra vapen presterar bra där, man har sätt trofen, men det tyder på att dom är i strid iaf, sen vet jag inte om det är en trådsanning att Sverige inte vill att våra vapen ska synas i propagandasyfte därav det lilla som kommer ut.

Jag tror när Ukraina har vunnit så kommer det komma fram hur dom har presterat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in