2023-08-15, 13:04
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Dmitry Skurikhin, an entrepreneur from the Leningrad region, was sentenced to 1.5 years in prison for holding a poster "I'm sorry, Ukraine."
The court found Skurikhin guilty of "discrediting the army." This is a part of the speech he gave in court.

https://twitter.com/natalkakyiv/status/1691112595820777474?s=49&t=uFul_AnTx0MHSLgfZ_JEhg

Nu har ju mina förväntningar om hur lågt ryssarna kan sjunka i detta krig nått sådana nivåer att min första tanke var lite förvåning att det inte blev 15 års fängelse och hela familjen skickat till nyuppsatt omskolningsläger i Gulag, men jag antar att med nuvarande utveckling dröjer det inte alltför länge.

Det som jag däremot finner lite fascinerande är hur pro-ryssar dissar all västmedia som att enbart styras av finansiella påtryckningar, men samtidigt verkar tro att det är möjligt att få en sanningsenlig bild av en part där minsta avvikelse från den officiella straffas hårt.

Fast å andra sidan börjar jag förstå lite mer hur det ryska tänket kring sanning och lögn fungerar, i väst anses ju sanning ha ett egenvärde i sig själv medan i Ryssland är "nyttiga" lögner inte bara mer tolererade utan "mer sant" än riktiga sanningar som anses gå emot ryska agendan.
Sanning defineras alltså inte utifrån hur riktigt uttalandet är, utan ifall det för ryska staten tjänar ett gott syfte eller ej.

Eller kort och gott, ändamålen helgar alla medel som statsideologi.

Citat:
Ursprungligen postat av Yavannanienna
Varje ockupationsmakt genom historien blir alltid anklagad för att, med vilje, attackera civila.
Såsom USA blev i Vietnam och mellanöstern.

Det händer nog säkert genom historien, men i Vietnam och Mellanöstern var det nog inte så mycket debatt om att de medvetet angrep civilia utan snarare att de cyniskt föll offer som "collateral damage", i Vietnamn skedde en del övergrepp mot de byar som man trodde var Viet-Cong kolloboratörer.
(Det kan nog i vissa fall har stämt också, ifall en ockupationsmakt svinar runt ökar riskerna för kolloboratörer, vilken i sin tur ökar svinigheten som skapar ond cirkel).

Citat:
Detta är såklart ohederlig argumentation från de ockuperade som medvetet placerat ut krigsmateriel bland civila eller vet att de civila målen beror på beklagliga misstag men använder detta i propaganda.

Den slutsatsen kanske är "såklart" given ifall man utgår ifrån Kremls handbok för ockupations-apologetism, men det finns absolut inget som gör detta till en allmän sanning bara för att det kan ha inträffat på vissa ställen och platser genom historien.

Citat:
Att sedan en liten minoritet rötägg smyger med i armén och passar på att våldta och tortera litet är svårt att komma åt. Mycket därför man vill undvika krig.

Det är tyvärr så att krig tar ut det sämsta ur människor, men det är absolut inte så att all militär är samma skrot och korn och Ryssland utmärker sig i att inte bara acceptera utan tom uppmuntra rötäggs-uppförande mot civila. I civiliserad militär är det svårt att helt komma åt och hindra vad en liten minoritet av rötägg gör, men man kan försöka minimera sådant uppförande genom att det får konsekvenser och visa noll tolerans.

Innan kriget var jag tämligen ointresserad av Ryssland, men ju mer jag läst på desto mer inser jag att rysslands militär inte är som vilken som helst utan i flera hundra års tid utmärkt sig i att vara extra sviniga och hänsynslösa mot civila. Det är ju i skenet av detta som man kan förstå Astrid Lindgrens citat om ryssarna

"... alla, som verkligen har någon erfarenhet av Ryssland, vet att de gör sig skyldiga till lika stora grymheter som någonsin tyskarna gjorde – fast det anses inte opportunt att tala om det nu för tiden.”

Tyvärr blev det ju så att Sovjet/Ryssarna kom lindrigt undan då de tillhörde en del av segermakterna, men här finns faktiskt en historisk möjlighet att utplåna ett ont och människofientligt system en gång för alla. Landsgränser kommer och går genom historien, och saker sker som har främst intresse för de geopolitiskt styrande, men om man främst bryr sig om välmående och undvika lidande för vanliga civila som bara vill leva sina vanliga liv, gör man en stor humanistisk insats i att bekämpa ryssen samt deras diverse hejdukar.
Citera
2023-08-15, 13:04
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Frågan är om en rejäl och desperat räntehöjning har någon effekt, eller om det bara gör att fler ryssar inser hur illa det är ställt och dumpar sina rubel-besparingar.

Det är bara att vänta tills nästa sommar, prezz-val i Ryssland då. Putin måste ta till dyrbart valfläsk, men varifrån ?

Kommer att bli intressant.
Citera
2023-08-15, 13:06
Medlem
Taggads avatar
Bra Sverige.👍
Citat:
Nytt stödpaket till Ukraina
Regeringen föreslår ytterligare ett stödpaket till Ukraina, meddelar försvarsminister Pål Jonson (M) på en pressträff.

– Ukrainarna har signalerat till oss att de har mycket stora behov av nya stödpaket, framför allt ammunition och reservdelar, säger Pål Jonsson.

Stödpaketet utgörs av ammunition till materiel från tidigare svenska stödpaket, framför allt till stridsfordon 90. Det innehåller även reservdelar till stridsfordon 90, stridsvagn 122 samt artilleripjäsen Archer.
https://tt.omni.se/nytt-stodpaket-till-ukraina/a/153QgB

Ukrainas blågula sak är vår. 🇸🇪 - 🇺🇦
Senast redigerad av Taggad 2023-08-15 kl. 13:08.
Citera
2023-08-15, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det är bara att vänta tills nästa sommar, prezz-val i Ryssland då. Putin måste ta till dyrbart valfläsk, men varifrån ?

Kommer att bli intressant.

Du tror att han kommer att köra med morot? Jag tror att det är piskan som gäller. Typ lex Navaljny.
Citera
2023-08-15, 13:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Rysslands centralbank får akta sig för det ekonomiska snillet Putin
https://omni.se/t/rysslands-ekonomiska-kris/47d6784f-96ef-47dd-a2a3-43accb810f57
Konsekvenserna av det vansinniga kriget börjar svida.

Undrar vad det motsvarar om man skall gå till banken för att låna till en köp-lägenhet, ett hus eller en bil?
Citera
2023-08-15, 13:23
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skiljedomaren
Du tror att han kommer att köra med morot? Jag tror att det är piskan som gäller. Typ lex Navaljny.

Blir nog morot, piska och rena lögner. Typ höjda pensioner, och att det är bara han som kan försvara Rysslands "värderingar" mot kriget som inleddes av väst.
Citera
2023-08-15, 13:34
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Blir nog morot, piska och rena lögner. Typ höjda pensioner, och att det är bara han som kan försvara Rysslands "värderingar" mot kriget som inleddes av väst.
Sen brukar hans motkandidater falla under någon av följande punkter.

1) sitta i fängelse för något påhittat brott
2) råkat bli giftmördade eller skjutna
3) tycka exakt samma som han, fast lite mer extremt.
Citera
2023-08-15, 13:41
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Frågan är om en rejäl och desperat räntehöjning har någon effekt, eller om det bara gör att fler ryssar inser hur illa det är ställt och dumpar sina rubel-besparingar.

Vem vågar sätta emot att nån rysk chef inom riksbanken får försöka flyga från en balkong eller bli förgiftad med novitjoc?

Fly baby fly......
Citera
2023-08-15, 13:49
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Sanktionerna biter.

Today, August 14th, 2 of the 3 Boeing 777 planes operated by Russian airline Red Wings broke down simultaneously.
They were being used to transport Russian tourists from Yekaterinburg to Antalya, Türkiye and back.

https://twitter.com/igorsushko/status/1691159927103066115

Mer om samma sak.
https://twitter.com/maria_drutska/status/1691108809039581184

440 mil i turkiska bussar hem...

Kan de inte flyga ner några gamla AN-12 och hämta hem boskapen? TU-154 bör det stå en del och skrotar runt ryzzland och de innehåller ju ingen väst teknik.
Citera
2023-08-15, 13:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Ryss döms till1,5 års fängelse för att vara mot kriget och håller ett bra försvarstal i rättssalen.
https://twitter.com/NatalkaKyiv/status/1691112595820777474
Citera
2023-08-15, 14:07
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Detta har jag svårt att tro på.

⚡️Allegedly, the 🇸🇪Swedish Strv 103b tank is in service with the Armed Forces of 🇺🇦Ukraine
The information is unverifiable, the video was posted by a Ukrainian military officer who previously published a video with the Swedish STRV-122, CV-9040C and Polish Rosomak tanks.
https://twitter.com/front_ukrainian/status/1691365366679666688
Första tanken var ju att det var omöjligt, men sen funderade jag lite på om det kunde finnas nån udda variant som fanns kvar. Typ för minröjning eller nått sånt. Den borde ju faktiskt kunna funka rätt bra för det, svårare att träffa än en normal stridsvagn. Inte för att jag tror det men det hade ju varit riktigt kul att se den i aktion. En väldigt udda fågel.
Citera
2023-08-15, 14:08
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Sen brukar hans motkandidater falla under någon av följande punkter.

1) sitta i fängelse för något påhittat brott
2) råkat bli giftmördade eller skjutna
3) tycka exakt samma som han, fast lite mer extremt.
Enda möjligheten för honom att falla i ett "val" är ju om dom övriga politiska och militära högdjuren på nått sätt lyckas gå ihop och bestämma att det är nån annan som ska vinna..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in