Mercedes, BMW, ZF och Scania har lagt stora ordrar till H2GS - ett företag som nästan bara existerar på pappret. SSAB/Hybrit är däremot marknadsledande inom grönt stål med världens första leverans till kund 2021.
Att SSAB "missat" att kamma hem dessa ordrar visar tydligt att konkurrensen mellan de europeiska storföretagen har upphört. De agerar helt samordnat. Beställarna har samordnat sina köp till H2GS. SSAB visar inte heller tecken på att ha kämpat för att få ordrarna, på det sätt man förväntar sig på en fri marknad.
Att luftföretaget H2GS har snott dessa ordrar mitt framför näsan på SSAB utan att någon reagerat visar att vi nu lever i en planekonomi av sovjetisk typ. Någon har beslutat att storföretagen skall gynna H2GS. Man har inte tagit hänsyn till SSAB:s möjligheter att framställa grönt stål.
Här är utdrag ur frågor och svar till SSAB/Hybrit om detta. Jag har klippt bort namnen på skribenterna.
Citat:
1. Förra året levererade ni, vad jag förstår, 500 ton CO2-fritt stål. Den största köparen var Volvo. Vilka leveranser har skett under första halvåret 2023?
2. I media skryter H2 Green Steel med stora kontrakt med Mercedes, BMW, Scania och ZF. H2 Green Steel påstår sig också ha mer fördelaktiga kontrakt om elförsörjning än SSAB.
Eftersom H2 Green Steel ännu endast finns på pappret och SSAB redan levererar CO2-fritt stål så förvånar det mig att H2 Green Steel kunnat få kontrakten.
Vad är SSAB:s inställning i denna fråga? Varför ifrågasätter inte SSAB om dessa upphandlingar skett i enlighet med europeiska regler? Har SSAB haft möjlighet att lägga bud som blivit förkastade?
Citat:
Vi fortsätter under 2023 att leverera fossilfritt stål till Volvo, Mercedes och andra partners som finns nämnda på vår hemsida.
https://www.ssab.com/en/fossil-free-steel/partnership
Det enkla svaret på din andra fråga är att SSAB har inte behov av att kommunicera hur stora ordrar vi säkrar.