2023-08-03, 21:45
Medlem
Raktinyllets avatar
Förr var det väldigt vanligt att ladda ner filmer, serier och musik och vi var många som slutade när det började skrivas om extrema böter/skadestånd man riskerade, nu finns det också streaming så det finns ju inte direkt någon anledning att ladda ner olagligt annat än att spara någon hundralapp.

Är det någon som åker fast för fildelning längre? Inte hört om det på säkert 10 år men det måste ju fortfarande existera väldigt många snåljåpar som fildelar?
Citera
2023-08-03, 21:50
Avstängd
FarliKorvs avatar
Förr var det vanligt idag är det vanligt, Henrik har gått vidare så ingen som kommer knacka på din dörr eller brottas med din ISP.
Citera
2023-08-03, 21:53
Bannlyst
Det är inte vanligt att man åker dit för fildelning längre, folk bryr sig inte så mycket då teknologin har gått framåt.

Däremot är det färre i Sverige som fildelar, anledningen är att dom gillar Netflix och Spotify osv. Vissa fildelar än idag, och dom bötfälls inte skulle jag nog tro. Det är svårt att bevisa vem som laddat ner grejen.
Citera
2023-08-03, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
nu finns det också streaming så det finns ju inte direkt någon anledning att ladda ner olagligt annat än att spara någon hundralapp.

Ifall det bara var någon hundralapp.. En familj på 5 personer måste ha minst 4 streamingtjänster för att alla ska vara nöjda. IPTV är motsvarigheten idag. På musikfronten kan jag inte tänka mig att det finns många som tankar ner längre, man står nog hellre ut med reklam på spotify än att tanka ner låtar.
Citera
2023-08-03, 21:56
Medlem
Tror nedladdningen av filmer och musik har minskat otroligt mycket.
De flesta har något konto för Spotify och någon streamingtjänst för film.
Tror nog inte att någon laddar ner MP3 längre.

Sedan finns det massor med gratissidor där du kan se på streamad film gratis.
Troligen är det olagligt men det verkar inte råda någon hetsjakt på de som nyttjar dessa gratissidor.

Alla verkar se på mycket mer serier än filmer nu för tiden.
Och serier finns det hur mycket som helst av.

Har heller inte hört om något fildelningsmål de senaste åren.

Förr laddade jag ned en himla massa filmer på t.ex. Piratebay, men det behövs inte längre.
Allt finns att se gratis online.
Citera
2023-08-03, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Förr laddade jag ned en himla massa filmer på t.ex. Piratebay, men det behövs inte längre.
Allt finns att se gratis online.

Program då? Det finns många program för windows som är bra, och spel, hur ser det ut där?
Citera
2023-08-03, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NightLion
Program då? Det finns många program för windows som är bra, och spel, hur ser det ut där?

Bra fråga.
Vet faktiskt inte.
Men jakten på fildelarna handlade mest om musik och film.
Jag inbillar mig att folk köper de program de behöver då det är betydligt krångligare att få tag på piratkopierade program.
Vidare så blir man oftast utan alla uppdateringar av programmen om man får tag i något piratkopierat.
För att inte tala om alla virus som lätt sprids i dessa.
Programtillverkarna är ganska bra på att skydda sina program med licensmetoder.
Inte sällan ska de licensieras online.
Förr var det oftast en licensnyckel som man behövde, och programmet behövde inte kontakta massa licensservrar online.

PC-spel är nog samma sak.
De flesta köper troligen dessa via steam och allt vad de nu heter.
Ofta för att kunna spela online och få uppdateringar.

Själv tröttnade jag på att leta efter piratkopierade spel.
Höll på med The Sims då det begav sig, och det var ett helt företag att få dessa att fungera.

Däremot laddar jag gärna hem de lite äldre spelen.
Typ Doom, Quake, Roller Coaster och sådant.
Citera
2023-08-04, 01:20
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Förr var det väldigt vanligt att ladda ner filmer, serier och musik och vi var många som slutade när det började skrivas om extrema böter/skadestånd man riskerade, nu finns det också streaming så det finns ju inte direkt någon anledning att ladda ner olagligt annat än att spara någon hundralapp.

Är det någon som åker fast för fildelning längre? Inte hört om det på säkert 10 år men det måste ju fortfarande existera väldigt många snåljåpar som fildelar?
Distributionsmodell och prissättning är numera i takt med vad de flesta är beredda att betala. Men risken finns väl för glada opportunister för att göra en slant på någon okunnig stackare finns väl säkert kvar, lagligt eller som scams.

Bristen i många tjänster är väl att de ofta köper in början av serier typ 1-3 säsonger (säkert kostnadsfråga) så när jag hittar något jag vill se mer av så är valet vänta, köpa eller hitta det senaste online, så lite "leta" blir det nu och då.

Annars betalar jag gärna för vad som numera är hyggligt prissatta tjänster, har de vanliga och gläds var gång man slipper reklam
Citera
2023-08-04, 16:29
Citat:
Ursprungligen postat av arne99
Distributionsmodell och prissättning är numera i takt med vad de flesta är beredda att betala. Men risken finns väl för glada opportunister för att göra en slant på någon okunnig stackare finns väl säkert kvar, lagligt eller som scams.

Bristen i många tjänster är väl att de ofta köper in början av serier typ 1-3 säsonger (säkert kostnadsfråga) så när jag hittar något jag vill se mer av så är valet vänta, köpa eller hitta det senaste online, så lite "leta" blir det nu och då.

Annars betalar jag gärna för vad som numera är hyggligt prissatta tjänster, har de vanliga och gläds var gång man slipper reklam

Precis därför jag inte förstår varför folk betalar för Netflix, HBO har bara kompletta säsonger. Inte för att jag betalar för något av det, skräp hela möget.
Citera
2025-09-23, 22:55
Medlem
Skakar liv i denna igen! Som folk skriver måste det ju vara lugnare än någonsin nuförtiden att tanka ner filmer osv från tex Piratebay då streamingtjänster blivit så stort idag = det läggs inte alls samma resurser nuförtiden för att få fast fildelare? Sen måste ju skaran som laddar ner och delar ut filmer osv minskat drastiskt då typ Netflix osv blev vardag i allas hem?

Vet en vän som är väldigt inne i nya skräckfilmer som släpps och då är det typ inte värt å ha nån streamingtjänst för man blir bara serverad en massa skit där som tex Netflix tycker man bör se. Kanske bättre väg att gå då att man kollar upp bra filmer man vill se å sparar ner i Watchlist på typ imdb sedan laddar man ner dom då de finns i bra kvalle på Piratebay som min vän gör...
Citera
2025-10-24, 14:59
Medlem
upplaenningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukethenuke
Skakar liv i denna igen! Som folk skriver måste det ju vara lugnare än någonsin nuförtiden att tanka ner filmer osv från tex Piratebay då streamingtjänster blivit så stort idag = det läggs inte alls samma resurser nuförtiden för att få fast fildelare? Sen måste ju skaran som laddar ner och delar ut filmer osv minskat drastiskt då typ Netflix osv blev vardag i allas hem?

Vet en vän som är väldigt inne i nya skräckfilmer som släpps och då är det typ inte värt å ha nån streamingtjänst för man blir bara serverad en massa skit där som tex Netflix tycker man bör se. Kanske bättre väg att gå då att man kollar upp bra filmer man vill se å sparar ner i Watchlist på typ imdb sedan laddar man ner dom då de finns i bra kvalle på Piratebay som min vän gör...

Nu ska man ju inte snacka för mycket så antipiratbyrån och fabror blå knackar på dörren, men jag har aldrig betalat för film, tv eller musik. Tankade hem första gången via gamla goda kazaa och idag är det till störst del från TPB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in