2023-08-01, 16:40
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
För mig känns det helt ok att Antonia gör Ronja Rövardotter. Det handlar om en fiktiv sagofigur. Det är också ok om en annan ras gestalter en verklig person på film även om det kan kännas märkligt.

Det som inte är ok är det som skedde vid Netflix Cleopatra, att en etnicitet spelar en verklig person av annan etnisk bakgrund och man hävdar att filmens/seriens version är sann. Då är det ren historieförfalskning och propaganda som utövas.
Sagor och fiktion kan man blanda och fixa med lite hur man vill men när man påstår att något är dokumentärt, inte bara "inspirerat av verkliga händelser", så krävs det en helt annan historisk och evidensbaserad korrekthet att ta hänsyn till. Men "Netflix" är numera synonymt med "bajs".
Citera
2023-08-01, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Lol.

För Ronja Rövardotter är så himla historiskt korrekt i övrigt, eller hur?

Du får hitta nåt annat barnprogram att kolla på för att stimulera ditt "intellekt."

Spelar ingen roll.
Hon lever i en tid då inga negrer fanns i sverige, men framförallt så är det inga negrer i boken.

Om astrid lindgren hade skrivit att ronjas pappa var från afrika, då hade jag varit helt okej med att ronja varit svart i filmen.
Citera
2023-08-01, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Spelar ingen roll.
Hon lever i en tid då inga negrer fanns i sverige, men framförallt så är det inga negrer i boken.

Om astrid lindgren hade skrivit att ronjas pappa var från afrika, då hade jag varit helt okej med att ronja varit svart i filmen.

Poängen är att de andra grejorna i boken inte heller fanns i Sverige. Det är en saga som kunde utspelat sig var som helst och när som helst

Sorgliga jävlar
Citera
2023-08-01, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MudOven
Hade vart mer passande med en zigenerska om ni frågar mig.

Hoppas dom filmatiserar detta för det är ju komik på hög nivå. Tänk er själva en Negerunge springa runt i de djupa skogarna, så extremt orealistiskt det kan bli. Det enda realistiska är väl rövarbiten då.

Skämtar du? Orealistiskt att en neger springer i en skog men realistiskt när en vit unge får en rumpnisse-vagga på foten

Vad fan är det för fel på folk
Citera
2023-08-01, 16:47
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog
Fanns väl inga neger rövare här på den tiden Ronja utspelar sig??

Fanns det rövare fanns det negrer, eller?
Citera
2023-08-01, 16:50
Medlem
zombie-nations avatar
Hur vet ni att Ronja utspelar sig i Sverige? Ronja är inte ett svenskt namn. Det finns inte vildvittror och annat knytt i Sverige. Vad jag vet fanns det inte vildhästar samtidigt som damer som såg ut som från medeltiden.
Citera
2023-08-01, 16:51
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag visste inte att det fanns vildvittror och rumpnissar på ”svenska medeltiden”.
Nej men dessa finns ju i boken. Någon svart Ronja finns vad jag vet inte där.
Citera
2023-08-01, 16:54
Bannlyst
Citat:
Spelar ingen roll.

Astrid ville nog ha en svart flicka i rollen men de var så svåra att hitta på den tiden.

Gråt dig till sömns nu.
Citera
2023-08-01, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Poängen är att de andra grejorna i boken inte heller fanns i Sverige. Det är en saga som kunde utspelat sig var som helst och när som helst

Sorgliga jävlar

Med gud förbannat!.
Läs boken eller se filmen så ser du att den inte utspelar sig i afrika år 2023
Citera
2023-08-01, 16:57
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej men dessa finns ju i boken. Någon svart Ronja finns vad jag vet inte där.

Så du förstår alltså att boken inte utspelar sig i Sverige?
Citera
2023-08-01, 17:04
Medlem
Citat:
Med gud förbannat!.
Läs boken eller se filmen så ser du att den inte utspelar sig i afrika år 2023

Haha. "Se filmen".

Det är alltså en sagobok man gjort film på och nu ska man tydligen göra en annan version och slöddret blir distraherade från sina riktiga problem.
Citera
2023-08-01, 17:14
Medlem
MudOvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Skämtar du? Orealistiskt att en neger springer i en skog men realistiskt när en vit unge får en rumpnisse-vagga på foten

Vad fan är det för fel på folk

Kan du med vetenskapligt bevis är rumpnissar aldrig funnits? Om ja, länka gärna källkritik.

Vad är det för fel på dig kan jag undra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in