2023-08-01, 15:23
Medlem
DeValeras avatar
För mig känns det helt ok att Antonia gör Ronja Rövardotter. Det handlar om en fiktiv sagofigur. Det är också ok om en annan ras gestalter en verklig person på film även om det kan kännas märkligt.

Det som inte är ok är det som skedde vid Netflix Cleopatra, att en etnicitet spelar en verklig person av annan etnisk bakgrund och man hävdar att filmens/seriens version är sann. Då är det ren historieförfalskning och propaganda som utövas.
Citera
2023-08-01, 15:24
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Det mest intressanta, nu, är att det aldrig mer kommer ske, detta efter wokeismens intåg - ingen vågar med slika stunts. Men, alla andra raser och kulörer kommer kunna spela vita, även framöver. Kommer säkerligen komma någon parodi på Trump, eller varför inte Putin, där dessa spelas av någon blåneger... Eller, varför inte Astrid Lindgren av en transsexuell svarting?

Allt går i trender. Att säga att ett kulturellt fenomen ”aldrig mer kommer ske” är bara tramsigt. Det sa man om axelvaddarna också men 30 år senare började Konstfackbrudarna gå runt i XXL-kavajer med gigantiska axelvaddar.
Citera
2023-08-01, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Däremot fanns det vildvittror....

Vad menar du med det?
Citera
2023-08-01, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byssan
Ronya Negerdotter
Istället för Ronya Judedotter.
Citera
2023-08-01, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Kul att du som vuxen man sitter och kollar på barnfilm som du dessutom föraktar.

Har inte sett en enda av filmerna jag nämnde.

Eller jo, en Thor-film där Heimdall var med vill jag minnas att jag såg för några år sedan när barnen var intresserade av sådant.

Du vet om att man kan känna till filmers existens utan att ha sett dem?

Och notera en extremt uppenbar trend...
Citera
2023-08-01, 15:55
Medlem
Molekyl3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Så en nästan 30-årig negress ska spela Ronja Rövardotter i Finland?

Då får väl Kalle Kaviar huvudrollen i nästa filmatisering av Rötter? Och CocaCola får ta över Fantas roll?

Och varför inte ännu en nyinspelning av Saltkråkan: Båtsman är en trevlig get som räddar barn när han inte måste betjäna farbror Hassam sexuellt.

Stina är gift vid sex års ålder och Malin stenas ihjäl som den slampa hon är.

Hahaha DEN vill jag definitivt se!!
Citera
2023-08-01, 16:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Ronja rövardotter är en vit flicka från sveriges forntid, det fanns inga negrer här då, just därför blir det lika felaktigt att ronja rövardotter är svart, som att mandela är vit.
Spelar ingen roll att astrid lindgren hittat på henne.
Lol.

För Ronja Rövardotter är så himla historiskt korrekt i övrigt, eller hur?

Du får hitta nåt annat barnprogram att kolla på för att stimulera ditt "intellekt."
Citera
2023-08-01, 16:06
Medlem
Molekyl3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
26 år. Ronja ska väl vara 10 till 12 år? Nog för att man brukar välja skådespelare som är lite äldre än karaktärerna men hon är ju drygt halvvägs till 50.

Personligen är jag mest trött på skådespelerskor som "gör sin egen tolkning" och vill spela "starka kvinnor som kan och inte tar skit". Fan så tråkiga och osympatiska karaktärer det blir när allt är en powerfantasi för skådisarna, manusförfattarna och regissörerna. Att woke underhållning dödar sig själv är inte konstigt.

Självklart identifierar den exotiska pippi sig som en 10 åring - fysiskt.
Psykiskt sett är man nog redan i hamn dock.
Citera
2023-08-01, 16:09
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Har inte sett en enda av filmerna jag nämnde.

Eller jo, en Thor-film där Heimdall var med vill jag minnas att jag såg för några år sedan när barnen var intresserade av sådant.

Du vet om att man kan känna till filmers existens utan att ha sett dem?

Och notera en extremt uppenbar trend...

Du letar uppenbarligen efter denna ”trend” för att upprätthålla din verklighetsbild. Vi vanliga människor hade ingen aning/bryr oss inte ett skit om Tingeling spelas av en svart brud i nån barnfilm.
Citera
2023-08-01, 16:18
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerBacke
I en ny teateruppsättning på Svenska Teatern så spelas Ronja Rövardotter av skådespelerskan Antonia Atarah.

https://svenskateatern.fi/stronganto...er-mod-strong/

Tankar om detta?

Kommer vi få se Johanna Nordström porträttera Cyndee Peters i en eventuell kommande spelfilm eller Dante Lindhe spela Dr Alban i en musikal?

Haha fy fan vad udda, en Finsk negress på 26 bast! Allt blev fel där

"Antonia Atarah, 26 är en nyutexaminerad skådespelare från Helsingfors."
Citera
2023-08-01, 16:29
Medlem
MudOvens avatar
Hade vart mer passande med en zigenerska om ni frågar mig.

Hoppas dom filmatiserar detta för det är ju komik på hög nivå. Tänk er själva en Negerunge springa runt i de djupa skogarna, så extremt orealistiskt det kan bli. Det enda realistiska är väl rövarbiten då.
Citera
2023-08-01, 16:32
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Självklart identifierar den exotiska pippi sig som en 10 åring - fysiskt.
Psykiskt sett är man nog redan i hamn dock.
Haha.

Hur gammal var Pernilla Wahlgren när hon spelade Pippi på teatern?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in