Citat:
Ursprungligen postat av
53280
Känns som att du trollar, när du föreslår Celeron maskin.
Det beror på att du är en korkad fanboy.
Citat:
Ursprungligen postat av
53280
Celeron är ett jävla straff och ha göra med.
Celeron är en processor-familj. Är det nån speciell modell du tänker på, med 1, 2 eller 4 kärnor? Vilken generation? Jag har erfarenhet av ett halvt dussin olika Celeron-modeller från senaste 10 åren. Jag utbildar gärna fanboys-nollor som dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
53280
Din länk till media mark visa bara vilka jävla skojare dom är , dom påstår att det där missfostret har kostar 6000:- och man spara 3000:- ( Nej! Det har aldrig kostat några 6000:- förutom i Media Marks fantasivärld )
Ointressant sidospår, men för 3.000kr så är det en alldeles utmärkt och prisvärd surfdator för äldre som bara ska kolla på Youtube, SVTPlay, betala räkningar och ha igång Spotify.
Citat:
Ursprungligen postat av
53280
Jag vet, det är riktigt imponerande, min förra primära med laptop en i5-8200Y hade runt 2200. För dom som inte spelar eller kör tunga program funkar det alldeles utmärkt till surfa, lyssna på musik och kolla videos.
Citat:
Ursprungligen postat av
peckapecan
Även om man tar bort all bloatware, så fungerar inte en Celeron med 8Gb tillräckligt bra för att kunna ha öppet 3 flikar i webläsaren utan att bli förbannad, skit är vad det är.
Pentium är dock något bättre.
Du är ju lika dum i huvudet som TS och ovanstående. Jag har en test-laptop med en Celeron N4500, enklaste 2-kärniga versionen från senaste generationen och det råkar vara samma som i den jag länkade. Till att börja med så är det minnet som avgör hur mycket skit du kan ha öppet, inte processorn. I en laptop med Celeron N4500 och 4GB minne ihop med Windows 11 kan jag utan problem ha öppet 20st flikar i Chrome utan att nån av dom försvinner i dvala, samtidigt som jag kör Spotify Desktop. Jag blir inte arg av hastigheten i växlande mellan flikar eller två-tre olika program, men om man nu blir så är det nog psykolog man ska söka hjälp hos.
Även äldre Celeron-modeller från föregående generationer funkar finfint ihop med 4GB minne under Windows 10/11 för enklare grejer som surfande i 5-10 flikar ihop med Spotify. Att kolla Youtube-videos eller SVTPlay i 1080p är inga problem.
Min primära laptop just nu är en Swift 1 med Pentium Silver N6000 ihop med 8GB minne, och den kan hantera Spotify Desktop ihop med 5st aktiva browsers och ca 50st inladdade flikar(plus 200 vilande, sen ska det även tilläggas att flera av dom där 50 ligger i samma process från samma sajt) utan problem. Växla mellan olika browsers eller Spotify är inte segt fören den börjar throttla, och det gör den sällan av browser-användande.
I verkligheten säljs det miljoner Celeron-laptops varje år och dom duger finfint till enkelt skrivbordsarbete och surfande under Windows 11 när all skit i bakgrunden väl lugnat ner sig. Att spy galla över Celeron-modeller visar bara att man är en korkad fanboy som inte kan föreställa sig andras enklare behov. Rekommenderar man i3- eller högre för nån som bara ska surfa, betala räkningar, lyssna på musk och kolla Youtube/SVTPlay så är man dum i huvudet eller en lurendrejare.
Citat:
Ursprungligen postat av
peckapecan
Tror du jag tar detta påstående från luften?, haft flera maskiner med olika Celeron och det är skit vad du än säger, bara det att du tar till personangrepp för att förverkliga ditt påstående visar ju bara att du har en trolig diagnos och ingen aning om vad du pratar om.
Som vanligt får man det man betalar för.
1. Lär dig citera det relevanta, din korkade nolla.
2. Jag vet att du snackar skit. Läs valfri expertrecension på valfri budgetlaptop med en Celeron så kommer du se att alla säger samma sak som mig, Celeron-modeller duger inte till tunga saker eller spelande prestandamässigt sett, men till surf, musik och videos duger dom alldeles utmärkt året runt med så lite som 4GB minne, med mer räcker dom till ännu mer. Om du är av en annan åsikt lever du inte i verkligheten.
Personanalyser av en nolla som tror dom miljontals Celeron-laptops som säljs varje år inte duger till det dom är avsedda för är inget värt. Tyvärr.
Citat:
Ursprungligen postat av
53280
Så kan man uttryck det oxå när man saknar argument för sin sak.
Att du inte ser argumenten är ditt problem.
Citat:
Ursprungligen postat av
53280
Att Celeron är intel budget cpu råder inga tveksamheter kring. På den gamla goda tiden hette dom SX.
Jag vet, jag hade en i486-SX25 med 4MB minne i början av 90-talet, gick som ett skott. Den spelade jag Doom på under många timmar.
Citat:
Ursprungligen postat av
53280
Absolut om man vill ha något som är extrem segt. Dessutom i Windows miljö kommer vara extremt seg. Men visst! Är man dutigt på Windows , kan optimera bort allt skit, så kan de vara en lösning.
Med optimering blir dom utan tvekan märkbart snabbare, men även default funkar dom helt ok för såna användare som bara ska surfa, se på videos och betala räkningar, jag har såna i släkten som kör just Celeron-modeller, efter mina köpinråd, och dom funkar fint. Så fort Windows Update är klart med all sin skit, man tagit bort tredjeparts-antiviruset och datorn fått stå igång en natt eller två så allt underhåll bli klart, så duger dom. Svårare än så är det inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
53280
Expertrecension? Någon proffstyckare till bloggare som tjänar pengar på att tycka rättt saker. Är inte något jag kallar för expert.
Det finns hundratals datorpublikationer runt om i hela världen som testat datorer sedan 40år tillbaka, men om det inte duger så blir det svårt.
Citat:
Ursprungligen postat av
53280
Celeron baserade datorer är extrem sega , särskilt när dom kör Windows. Har haft flera Celeron baserade maskiner allt ifrån Slot 1 till dagens maskiner. Visst behöver man en slit och släng maskin för t.ex ett projekt, då kan det kanske vara lösning.
Tyvärr så bevisar du återigen att du är en fanboy som bara tycker Ferrari's duger för Volvo's är slöa i jämförelse. I verkligheten så duger Celeron-laptops till vanliga människor som knappt kan något om datorer, och inte spelar eller kör tunga program, utan bara vill kunna surfa i en browser, med max 5-10 flikar, betala räkningar, kolla på Youtube och SVTPlay, köra Spotify eller kolla på bilder. Det tar 5-10 sek att starta något av dom relevanta programmen, sen är det igång(Edge har ju bakgrundsladdning som default), ny flik tar sen en sekund. Spotify Desktop tar 10-15ssek att start men du starta det bara en gång. Att växla mellan browsern, Spotify och något tredje tar 1 sek. Funkar alldeles utmärkt.
Att du låtsas som något annat är bara löjligt.