2023-07-30, 13:26
Medlem
bithaxs avatar
Tittar på 3 lapotops, men har svårt att välja.
Ska inte ha till jobb utan det är till min mamma. Hon ska bara ha den till att kolla på SVT play och köra intenetbank mm.

HP Laptop 14-em0024no
https://www.webhallen.com/se/product...B-256GB-Win-11

ASUS F415EA-EB1856W
https://www.webhallen.com/se/product...tel-UHD-Win-11

ThinkPad L14 G2
https://www.dustin.se/product/501133...hinkpad-l14-g2

Thinkpad mest för att jag har bra erfarenhet av dem och de brukar hålla.
Men detta är en äldre modell.
Citera
2023-07-30, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Ska inte ha till jobb utan det är till min mamma. Hon ska bara ha den till att kolla på SVT play och köra intenetbank mm.
Din mor har inget som helst behov av en 14-tums fläktförsedd laptop med 8GB minne till dom sysslorna, och det vet du om sett till dina tidiagre inlägg på IT-forumet. En fläktlös Celeron med 4GB minne och 15.6-tumsskärm är det mest vettiga, vilket du kan få för 3.000kr. Prestandan räcker alldeles utmärkt för dom uppräknade sysslorna, när Windows Update väl gått klart(vilket kan ta flera timmar allra första gången).

http://www.mediamarkt.se/sv/product/...8-1357246.html

Eventuellt har den modellen även bakgrundsbelyst tangentbord som bonus, det ser så ut på MediaMarkts specifikationer och det chassit har erbjudits med bakgrundsbelyst tangentbord i andra modeller.

Edit: Ska förtydliga lite om det andra fetade stycket, jag vet inte hur länge det varit så illa men Windows Update-processerna är extremt dåligt kodade och har en tendens(jag börja misstänka att den är medveten) att låsa CPU'n till 100% under lång tid efter första uppstart, vilket ställer till det speciellt mycket i processor-svaga budgetdatorer. Jag körde nyligen en Windows Update 11-uppdatering till 22H2 på en laptop med en quad-core Pentium Silver N6000, vilket tog upp emot 12 timmar, CPU'n var låst till 100% under nästan hela tiden. jag vill inte veta hur lång tid det hade tagit på en dual core Celeron.

Problemet är att många okunniga datorköpare plockar upp sin nya laptop och vet inte om att dessa sega Windows Update-uppdateringar pågår i bakgrunden när datorn är helt ny, och dom har aldrig öppnat TaskManager, än mindre vet dom vad det är, så dom har ingen aning om att CPU'n är tillfälligt toklåst till 100%, vilket gör att när dom samtidigt försöker installera Spotify, Netflix, dylikt eller en extra browser, och provar lite olika program i sin nya dator, så är datorn tyvärr extremt seg pga CPU-belastningen, varvid dom tror datorn är värdelöst slö och returnerar den.

Jag läser dagligen recensioner på just Celeron/Pentium Silver-laptops där det framgår att köparen inte har speciellt mycket datorkunskaper, men tycker datorn är superseg, och ofta lämnar dom in dom i retur på öppet köp, trots att datorn utan tvekan skulle varit tillräcklig när väl Window Update blivit klart med alla uppdateringar och en två-tre efterföljande omstarter. Många kommer aldrig så långt innan dom dömer ut datorns prestanda.

Tyvärr har jag aldrig stött på en säljare eller webbutik som upplyser om detta, och det handlar väl om att dom vill lura folk att tro att kunderna måste ha dyrare Core i-datorer.

Ska även tilläggas att tredjeparts antivirusprogram som ofta kommer förinstallerat har också en tendens att slöa ner som in i tusan, avinstallera sådana och använd Windows egna inbyggda. När Window Update är klart, man avinstallerat antivirusprogrammet och bakgrundsunderhållet är klart så funkar Celeron/Silver-laptops alldeles utmärkt för både enkla bassysslor och med just quad-core Pentium Silver en hel del mer.

Edit2:
Citat:
Köpte Acern btw.
Ser man på, mindre än en timme efter att du postade tråden, du var inte så seriös med ditt sökande av genuina köpråd med andra ord? Sen var ingen Acer nämnd i tråden, men många troll har svårt att hålla detaljer i huvudet när dom trollar och bara vill starta idiottrådar.

Edit3: Framgår tydligt på dina tidigare inlägg i dator-forumet att du trollar:

https://www.flashback.org/sok/?query...3%5D=323&so=pd

En del är pinsamt intellektuellt underutvecklade och kan inte bidra med något av värde till mänskligheten, dom kan bara förstöra, trolla och irritera. Tragiska lågIQ-varelser.
Senast redigerad av pumahunter 2023-07-30 kl. 14:43.
Citera
2023-07-30, 14:03
Medlem
Livssynslurks avatar
Då behövs endast enklast möjliga.
Köp en billig! Om den endast ska köra lite streaming och lite surf så krävs inget avancerat. De billigaste klarar detta galant.
Citera
2023-07-30, 14:24
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Då behövs endast enklast möjliga.
Köp en billig! Om den endast ska köra lite streaming och lite surf så krävs inget avancerat. De billigaste klarar detta galant.

Bara den inte pajjar. Jag köpte billigaste laptopen på webhallen för att ha som netbook.
Gick sönder efter 3 månader. Orkade inte hålla på med garantin utan slängde den tillslut.
Så var det med det.

Köpte Acern btw.
Citera
2023-07-30, 14:33
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Bara den inte pajjar. Jag köpte billigaste laptopen på webhallen för att ha som netbook.
Gick sönder efter 3 månader. Orkade inte hålla på med garantin utan slängde den tillslut.
Så var det med det.

Köpte Acern btw.

Självklart tittar man lite på kvalitet, men de ok av budgetversionerna funkar fint till ändamålet. Köpte själv en ASUS till pensionärsligan för några år sedan. Håller än fint till att skriva recept, streama och göra bankärenden på. Idag håller de bra kvalitet även i lägre sortimentet hos ok varumärken.
Citera
2023-07-30, 14:47
Medlem
1FFs avatar
Citat:

HP Laptop 14-em0024no
https://www.webhallen.com/se/product...B-256GB-Win-11

ASUS F415EA-EB1856W

ThinkPad L14 G2
https://www.dustin.se/product/501133...hinkpad-l14-g2

Thinkpad mest för att jag har bra erfarenhet av dem och de brukar hålla.
Men detta är en äldre modell.

Budgeten verkar inte vara en begränsare med tanke på vad du länkat till, men är det inte bättre med 17,3 eller åtminstone 15,6. Synen blir ju inte bättre med åldern.
Citera
2023-07-30, 17:27
Bannlyst
Jag skulle ta ASUS F415EA-EB1856W ,med motivering att den har full hd skärm HD Ready 2023 är lite föråldrat. Alt 2, köpa en billigaste med HD READY och sedan ge mamsen en Chromecast TV, så hon kan se på SVT play på sin platt TV.

Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Din mor har inget som helst behov av en 14-tums fläktförsedd laptop med 8GB minne till dom sysslorna, och det vet du om sett till dina tidiagre inlägg på IT-forumet. En fläktlös Celeron med 4GB minne och 15.6-tumsskärm är det mest vettiga, vilket du kan få för 3.000kr. Prestandan räcker alldeles utmärkt för dom uppräknade sysslorna, när Windows Update väl gått klart(vilket kan ta flera timmar allra första gången).

Känns som att du trollar, när du föreslår Celeron maskin. Celeron är ett jävla straff och ha göra med. Det enklaste man skall befatta sej med typ Pentium gold. Men då får man en maskin, som man slänger efter 1 år. Ser jag själv! Har en lite samling av laptoppar. 12 år gamla I7 är helt fortfarande helt ok, medan Atom baserade Netbooks får leta reda på någon lättvikts version av Linux till för ens få in ett OS på dem.

Din länk till media mark visa bara vilka jävla skojare dom är , dom påstår att det där missfostret har kostar 6000:- och man spara 3000:- ( Nej! Det har aldrig kostat några 6000:- förutom i Media Marks fantasivärld ) Man kan för fan likabra köpa sej en 8088 ticka runt på 4,77 mhz om man vill ha en sån upplevelse.

https://www.mediamarkt.se/sv/product...8-1357246.html

Den har 2026 hos CPU Beckmark ( https://www.cpubenchmark.net/cpu.php....10GHz&id=4227 )

En 10 år gamla Intel Core i5-3470 har 4682 poäng hos cpu benchmark. ( Dock fungera inte Windows 11 på den )
Senast redigerad av 53280 2023-07-30 kl. 17:45.
Citera
2023-07-30, 17:39
Medlem
Citat:

http://www.mediamarkt.se/sv/product/...8-1357246.html

Eventuellt har den modellen även bakgrundsbelyst tangentbord som bonus, det ser så ut på MediaMarkts specifikationer och det chassit har erbjudits med bakgrundsbelyst tangentbord i andra modeller.

Edit: Ska förtydliga lite om det andra fetade stycket, jag vet inte hur länge det varit så illa men Windows Update-processerna är extremt dåligt kodade och har en tendens(jag börja misstänka att den är medveten) att låsa CPU'n till 100% under lång tid efter första uppstart, vilket ställer till det speciellt mycket i processor-svaga budgetdatorer. Jag körde nyligen en Windows Update 11-uppdatering till 22H2 på en laptop med en quad-core Pentium Silver N6000, vilket tog upp emot 12 timmar, CPU'n var låst till 100% under nästan hela tiden. jag vill inte veta hur lång tid det hade tagit på en dual core Celeron.

Problemet är att många okunniga datorköpare plockar upp sin nya laptop och vet inte om att dessa sega Windows Update-uppdateringar pågår i bakgrunden när datorn är helt ny, och dom har aldrig öppnat TaskManager, än mindre vet dom vad det är, så dom har ingen aning om att CPU'n är tillfälligt toklåst till 100%, vilket gör att när dom samtidigt försöker installera Spotify, Netflix, dylikt eller en extra browser, och provar lite olika program i sin nya dator, så är datorn tyvärr extremt seg pga CPU-belastningen, varvid dom tror datorn är värdelöst slö och returnerar den.

Jag läser dagligen recensioner på just Celeron/Pentium Silver-laptops där det framgår att köparen inte har speciellt mycket datorkunskaper, men tycker datorn är superseg, och ofta lämnar dom in dom i retur på öppet köp, trots att datorn utan tvekan skulle varit tillräcklig när väl Window Update blivit klart med alla uppdateringar och en två-tre efterföljande omstarter. Många kommer aldrig så långt innan dom dömer ut datorns prestanda.

Tyvärr har jag aldrig stött på en säljare eller webbutik som upplyser om detta, och det handlar väl om att dom vill lura folk att tro att kunderna måste ha dyrare Core i-datorer.

Ska även tilläggas att tredjeparts antivirusprogram som ofta kommer förinstallerat har också en tendens att slöa ner som in i tusan, avinstallera sådana och använd Windows egna inbyggda. När Window Update är klart, man avinstallerat antivirusprogrammet och bakgrundsunderhållet är klart så funkar Celeron/Silver-laptops alldeles utmärkt för både enkla bassysslor och med just quad-core Pentium Silver en hel del mer.

Edit2:
Ser man på, mindre än en timme efter att du postade tråden, du var inte så seriös med ditt sökande av genuina köpråd med andra ord? Sen var ingen Acer nämnd i tråden, men många troll har svårt att hålla detaljer i huvudet när dom trollar och bara vill starta idiottrådar.

Edit3: Framgår tydligt på dina tidigare inlägg i dator-forumet att du trollar:

https://www.flashback.org/sok/?query...3%5D=323&so=pd

En del är pinsamt intellektuellt underutvecklade och kan inte bidra med något av värde till mänskligheten, dom kan bara förstöra, trolla och irritera. Tragiska lågIQ-varelser.

Även om man tar bort all bloatware, så fungerar inte en Celeron med 8Gb tillräckligt bra för att kunna ha öppet 3 flikar i webläsaren utan att bli förbannad, skit är vad det är.
Pentium är dock något bättre.
Citera
2023-07-30, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Känns som att du trollar, när du föreslår Celeron maskin.
Det beror på att du är en korkad fanboy.

Citat:
Celeron är ett jävla straff och ha göra med.
Celeron är en processor-familj. Är det nån speciell modell du tänker på, med 1, 2 eller 4 kärnor? Vilken generation? Jag har erfarenhet av ett halvt dussin olika Celeron-modeller från senaste 10 åren. Jag utbildar gärna fanboys-nollor som dig.

Citat:
Din länk till media mark visa bara vilka jävla skojare dom är , dom påstår att det där missfostret har kostar 6000:- och man spara 3000:- ( Nej! Det har aldrig kostat några 6000:- förutom i Media Marks fantasivärld )
Ointressant sidospår, men för 3.000kr så är det en alldeles utmärkt och prisvärd surfdator för äldre som bara ska kolla på Youtube, SVTPlay, betala räkningar och ha igång Spotify.

Citat:
Den har 2026 hos CPU Beckmark ( https://www.cpubenchmark.net/cpu.php....10GHz&id=4227 )
Jag vet, det är riktigt imponerande, min förra primära med laptop en i5-8200Y hade runt 2200. För dom som inte spelar eller kör tunga program funkar det alldeles utmärkt till surfa, lyssna på musik och kolla videos.

Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Även om man tar bort all bloatware, så fungerar inte en Celeron med 8Gb tillräckligt bra för att kunna ha öppet 3 flikar i webläsaren utan att bli förbannad, skit är vad det är.
Pentium är dock något bättre.
Du är ju lika dum i huvudet som TS och ovanstående. Jag har en test-laptop med en Celeron N4500, enklaste 2-kärniga versionen från senaste generationen och det råkar vara samma som i den jag länkade. Till att börja med så är det minnet som avgör hur mycket skit du kan ha öppet, inte processorn. I en laptop med Celeron N4500 och 4GB minne ihop med Windows 11 kan jag utan problem ha öppet 20st flikar i Chrome utan att nån av dom försvinner i dvala, samtidigt som jag kör Spotify Desktop. Jag blir inte arg av hastigheten i växlande mellan flikar eller två-tre olika program, men om man nu blir så är det nog psykolog man ska söka hjälp hos.

Även äldre Celeron-modeller från föregående generationer funkar finfint ihop med 4GB minne under Windows 10/11 för enklare grejer som surfande i 5-10 flikar ihop med Spotify. Att kolla Youtube-videos eller SVTPlay i 1080p är inga problem.

Min primära laptop just nu är en Swift 1 med Pentium Silver N6000 ihop med 8GB minne, och den kan hantera Spotify Desktop ihop med 5st aktiva browsers och ca 50st inladdade flikar(plus 200 vilande, sen ska det även tilläggas att flera av dom där 50 ligger i samma process från samma sajt) utan problem. Växla mellan olika browsers eller Spotify är inte segt fören den börjar throttla, och det gör den sällan av browser-användande.

I verkligheten säljs det miljoner Celeron-laptops varje år och dom duger finfint till enkelt skrivbordsarbete och surfande under Windows 11 när all skit i bakgrunden väl lugnat ner sig. Att spy galla över Celeron-modeller visar bara att man är en korkad fanboy som inte kan föreställa sig andras enklare behov. Rekommenderar man i3- eller högre för nån som bara ska surfa, betala räkningar, lyssna på musk och kolla Youtube/SVTPlay så är man dum i huvudet eller en lurendrejare.

Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Tror du jag tar detta påstående från luften?, haft flera maskiner med olika Celeron och det är skit vad du än säger, bara det att du tar till personangrepp för att förverkliga ditt påstående visar ju bara att du har en trolig diagnos och ingen aning om vad du pratar om.
Som vanligt får man det man betalar för.
1. Lär dig citera det relevanta, din korkade nolla.

2. Jag vet att du snackar skit. Läs valfri expertrecension på valfri budgetlaptop med en Celeron så kommer du se att alla säger samma sak som mig, Celeron-modeller duger inte till tunga saker eller spelande prestandamässigt sett, men till surf, musik och videos duger dom alldeles utmärkt året runt med så lite som 4GB minne, med mer räcker dom till ännu mer. Om du är av en annan åsikt lever du inte i verkligheten.

Personanalyser av en nolla som tror dom miljontals Celeron-laptops som säljs varje år inte duger till det dom är avsedda för är inget värt. Tyvärr.

Citat:
Så kan man uttryck det oxå när man saknar argument för sin sak.
Att du inte ser argumenten är ditt problem.

Citat:
Att Celeron är intel budget cpu råder inga tveksamheter kring. På den gamla goda tiden hette dom SX.
Jag vet, jag hade en i486-SX25 med 4MB minne i början av 90-talet, gick som ett skott. Den spelade jag Doom på under många timmar.

Citat:
Absolut om man vill ha något som är extrem segt. Dessutom i Windows miljö kommer vara extremt seg. Men visst! Är man dutigt på Windows , kan optimera bort allt skit, så kan de vara en lösning.
Med optimering blir dom utan tvekan märkbart snabbare, men även default funkar dom helt ok för såna användare som bara ska surfa, se på videos och betala räkningar, jag har såna i släkten som kör just Celeron-modeller, efter mina köpinråd, och dom funkar fint. Så fort Windows Update är klart med all sin skit, man tagit bort tredjeparts-antiviruset och datorn fått stå igång en natt eller två så allt underhåll bli klart, så duger dom. Svårare än så är det inte.

Citat:
Expertrecension? Någon proffstyckare till bloggare som tjänar pengar på att tycka rättt saker. Är inte något jag kallar för expert.
Det finns hundratals datorpublikationer runt om i hela världen som testat datorer sedan 40år tillbaka, men om det inte duger så blir det svårt.

Citat:
Celeron baserade datorer är extrem sega , särskilt när dom kör Windows. Har haft flera Celeron baserade maskiner allt ifrån Slot 1 till dagens maskiner. Visst behöver man en slit och släng maskin för t.ex ett projekt, då kan det kanske vara lösning.
Tyvärr så bevisar du återigen att du är en fanboy som bara tycker Ferrari's duger för Volvo's är slöa i jämförelse. I verkligheten så duger Celeron-laptops till vanliga människor som knappt kan något om datorer, och inte spelar eller kör tunga program, utan bara vill kunna surfa i en browser, med max 5-10 flikar, betala räkningar, kolla på Youtube och SVTPlay, köra Spotify eller kolla på bilder. Det tar 5-10 sek att starta något av dom relevanta programmen, sen är det igång(Edge har ju bakgrundsladdning som default), ny flik tar sen en sekund. Spotify Desktop tar 10-15ssek att start men du starta det bara en gång. Att växla mellan browsern, Spotify och något tredje tar 1 sek. Funkar alldeles utmärkt.

Att du låtsas som något annat är bara löjligt.
Senast redigerad av pumahunter 2023-07-30 kl. 19:24.
Citera
2023-07-30, 18:36
Medlem
Citat:

Celeron är en processor-familj. Är det nån speciell modell du tänker på, med 1, 2 eller 4 kärnor? Vilken generation? Jag har erfarenhet av ett halvt dussin olika Celeron-modeller från senaste 10 åren. Jag utbildar gärna fanboys-nollor som dig.

Ointressant sidospår, men för 3.000kr så är det en alldeles utmärkt och prisvärd surfdator för äldre som bara ska kolla på Youtube, SVTPlay, betala räkningar och ha igång Spotify.

Jag vet, det är riktigt imponerande, min förra primära med laptop en i5-8200Y hade runt 2200. För dom som inte spelar eller kör tunga program funkar det alldeles utmärkt till surfa, lyssna på musik och kolla videos.

Du är ju lika dum i huvudet som TS och ovanstående. Jag har en test-laptop med en Celeron N4500, enklaste 2-kärniga versionen från senaste generationen och det råkar vara samma som i den jag länkade. Till att börja med så är det minnet som avgör hur mycket skit du kan ha öppet, inte processorn. I en laptop med Celeron N4500 och 4GB minne ihop med Windows 11 kan jag utan problem ha öppet 20st flikar i Chrome utan att nån av dom försvinner i dvala, samtidigt som jag kör Spotify Desktop. Jag blir inte arg av hastigheten i växlande mellan flikar eller två-tre olika program, men om man nu blir så är det nog psykolog man ska söka hjälp hos.

Även äldre Celeron-modeller från föregående generationer funkar finfint ihop med 4GB minne under Windows 10/11 för enklare grejer som surfande i 5-10 flikar ihop med Spotify. Att kolla Youtube-videos eller SVTPlay i 1080p är inga problem.

Min primära laptop just nu är en Swift 1 med Pentium Silver N6000 ihop med 8GB minne, och den kan hantera Spotify Desktop ihop med 5st aktiva browsers och ca 50st inladdade flikar(plus 200 vilande, sen ska det även tilläggas att flera av dom där 50 ligger i samma process från samma sajt) utan problem. Växla mellan olika browsers eller Spotify är inte segt fören den börjar throttla, och det gör den sällan av browser-användande.

I verkligheten säljs det miljoner Celeron-laptops varje år och dom duger finfint till enkelt skrivbordsarbete och surfande under Windows 11 när all skit i bakgrunden väl lugnat ner sig. Att spy galla över Celeron-modeller visar bara att man är en korkad fanboy som inte kan föreställa sig andras enklare behov. Rekommenderar man i3- eller högre för nån som bara ska surfa, betala räkningar, lyssna på musk och kolla Youtube/SVTPlay så är man dum i huvudet eller en lurendrejare.

Tror du jag tar detta påstående från luften?, haft flera maskiner med olika Celeron och det är skit vad du än säger, bara det att du tar till personangrepp för att förverkliga ditt påstående visar ju bara att du har en trolig diagnos och ingen aning om vad du pratar om.
Som vanligt får man det man betalar för.
Citera
2023-07-30, 19:02
Bannlyst
Citat:

Så kan man uttrycka det oxå när man saknar argument för sin sak.

Citat:
Att Celeron är intel budget cpu råder inga tveksamheter kring. På den gamla goda tiden hette dom SX.

Citat:
Absolut om man vill ha något som är extrem segt. Dessutom i Windows miljö kommer vara extremt seg. Men visst! Är man dutigt på Windows , kan optimera bort allt skit, så kan de vara en lösning. Men det här handla om någons mamma. Som antaliogen bara vill ha något som fungera.

Citat:
2. Jag vet att du snackar skit. Läs valfri expertrecension på valfri budgetlaptop med en Celeron så kommer du se att alla säger samma sak som mig, Celeron-modeller duger inte till tunga saker eller spelande prestandamässigt sett, men till surf, musik och videos duger dom alldeles utmärkt året runt med så lite som 4GB minne, med mer räcker dom till ännu mer. Om du är av en annan åsikt lever du inte i verkligheten.

Expertrecension? Någon proffstyckare till bloggare som tjänar pengar på att tycka rättt saker. Är inte något jag kallar för expert.

Man kan göra kul saker med Raspberry pi Zero oxå, men kanske inte passar vanliga användare för det. Celeron baserade datorer är extrem sega , särskilt när dom kör Windows. Har haft flera Celeron baserade maskiner allt ifrån Slot 1 till dagens maskiner. Visst behöver man en slit och släng maskin för t.ex ett projekt, då kan det kanske vara lösning. Men en dator skall man kanske ha i 5-6 år..

Men lägger ner mina diskussioner med pumahunter, han är inne och peta i äldre inlägg. Vilket gör det svårt diskutera den här frågan på seriöst sätt.

Jag säger så här till ts : Kolla CPU bechmark, minne och skärmupplösning. Köp ingenting under Full HD och köp någon som har lite kraft i sej. Minimum bruka vara Core i3 eller motsvarade på AMD. Minimum minne idag är 8 GB, även om man kan klara sej på 4 GB.

Windows 11 som rent OS kanske inte dra så mycket kraft, men det räcker att TS mamma lägger in Avast i tron attt det är något att hänga i grannen, så blir datorn som seg sirap. Därav bra att ha marginaler.
Senast redigerad av 53280 2023-07-30 kl. 19:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in