2022-10-16, 11:23
Medlem
Någon som provat på Lisahem?

http://lisahem.se/

Verkar vara lite som ”vi-köper-din-bil” för fastigheter.
Upplägget ser spännande ut, antar dock att det är ett sätt att profitera på utsatta husägare i dessa ekonomiska tider.
Bra sätt att få kapital men hur ser deras bud ut, mycket lägre än marknadspris?
Citera
2022-10-16, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldman-yeah

Upplägget ser spännande ut, antar dock att det är ett sätt att profitera på utsatta husägare i dessa ekonomiska tider.

Förutom att man förväntas bo kvar och leasa bostaden.
Citera
2022-10-30, 19:01
Medlem
Det hade varit intressant att veta hur långt under marknaden de bjuder och även vilken hyra de tar ut och hur villkoren för hyresavtalen ser ut.
Citera
2023-07-25, 17:18
Medlem
HaveFuns avatar
Testar igen, någon som kört detta upplägg? Är det en scam?
Citera
2023-07-26, 11:00
Medlem
Svårt att säga om det en scam. Men ägare är företaget Ivato som i princip har noll i omsättning. Jag är ytterst tveksam. Är det aktuellt, hyr en affärsjurist för några timmar och gå igenom alla kontrakt och annat.
Citera
2023-07-30, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArundoDonax
Svårt att säga om det en scam. Men ägare är företaget Ivato som i princip har noll i omsättning. Jag är ytterst tveksam. Är det aktuellt, hyr en affärsjurist för några timmar och gå igenom alla kontrakt och annat.

Klart det inte är en Scam. Kolla in ivato och dess företrädare Nicklas Bauer och dennes företag!
Citera
2023-07-31, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Klart det inte är en Scam. Kolla in ivato och dess företrädare Nicklas Bauer och dennes företag!
Hmm? Är detta sarkasm eller på allvar?

Min gissning, obs gissning, är att det är en mindre aktör som vill prova en affärside. Det kan vara helt korrekt och lagligt men det finns varningssignaler. Mycket handlar om hur lönsamt det är för företaget -- mycket lönsamt (= hög månadskostnad) så kommer affären finnas kvar -- dålig lönsamet så kommer företaget tvingas sälja huset och då åker du troligen ut.

Oavsett så ser jag följande frågetecken:
- företaget Ivato finns men har inte någon särskilt stor omsättning och det är oklart för mig var kapital kommer från. Mindre företag lånar vanligen till högre ränta än privatpersoner. Det gäller att kolla månadskostnaden och exakt vad som står i kontraktet.

- det finns ett problem med att hyra enfamiljshus (exempel villa), du har inte besittningsskydd om ägaren säljer fastigheten. Om, tänkbart scenario, Ivato får lite strul med bankerna så att de säger upp lånen (vilket banker gör då och då för företag) så kommer de tvingas sälja huset. Jag gissar att en ny ägare inte vill att du bor kvar.
Citera
2023-07-31, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArundoDonax
Hmm? Är detta sarkasm eller på allvar?

Min gissning, obs gissning, är att det är en mindre aktör som vill prova en affärside. Det kan vara helt korrekt och lagligt men det finns varningssignaler. Mycket handlar om hur lönsamt det är för företaget -- mycket lönsamt (= hög månadskostnad) så kommer affären finnas kvar -- dålig lönsamet så kommer företaget tvingas sälja huset och då åker du troligen ut.

Oavsett så ser jag följande frågetecken:
- företaget Ivato finns men har inte någon särskilt stor omsättning och det är oklart för mig var kapital kommer från. Mindre företag lånar vanligen till högre ränta än privatpersoner. Det gäller att kolla månadskostnaden och exakt vad som står i kontraktet.

- det finns ett problem med att hyra enfamiljshus (exempel villa), du har inte besittningsskydd om ägaren säljer fastigheten. Om, tänkbart scenario, Ivato får lite strul med bankerna så att de säger upp lånen (vilket banker gör då och då för företag) så kommer de tvingas sälja huset. Jag gissar att en ny ägare inte vill att du bor kvar.

Inte sarkasm men jag visste inte riktigt hur jag skulle uttrycka mig!
Jag är själv övertygad om att om någon går på deras affärsidé så blir den lurad genom att få pissdåligt betalt för sitt boende men det är inte en regelrätt scam.
Det finns en anledning till att man inte köper bostadsrätter och det visar på att det inte är en regelrätt scam eftersom det hade juridiskt sett aldrig fungerat.
Senast redigerad av brasnyggman 2023-07-31 kl. 12:36.
Citera
2023-07-31, 21:30
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldman-yeah

En intressant affärsidé...ska följa bolaget och se hur det går för dom under de närmsta åren.
Citera
2023-08-01, 01:24
Intressant!

Staterna var väl först ut med att leasa bilar. Någon som vet om denna tjänst finns tillgänglig i något annat land?
Citera
2024-09-25, 12:18
Medlem
Jag undar om det finns någon nu som har testat detta koncept och gjort affär med dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in