Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-30, 00:11
Medlem
ForceTechs avatar
https://9to5mac.com/2023/07/25/reals...-to-stay-safe/

Hittade denn länk. Hur ska jag göra om jag tror att jag drabbats? Jag kan ha fått det på min MacBook där jag är inloggade med samma Apple Id som på den mobil där jag förvarar mina cryptovalutor.

Har jag smittats?
Vad gör jag om jag drabbats?

Tacksam för svar
Citera
2023-07-30, 10:19
Avstängd
susanne43s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForceTech
https://9to5mac.com/2023/07/25/reals...-to-stay-safe/

Hittade denn länk. Hur ska jag göra om jag tror att jag drabbats? Jag kan ha fått det på min MacBook där jag är inloggade med samma Apple Id som på den mobil där jag förvarar mina cryptovalutor.

Har jag smittats?
Vad gör jag om jag drabbats?

Tacksam för svar

1. Övervaka filaktivitet med 'fswatch':
Ibland kan skadlig kod smyga sig in i dina filer utan att du märker det. Ett enkelt sätt att upptäcka sådana förändringar är att använda programmet 'fswatch', som håller ett öga på aktiviteten i dina mappar. På så sätt kan du få snabbvarningar om något försöker öppna, läsa eller ändra någon av dina filer. För att komma igång, installera 'fswatch' genom att köra dessa kommandon i Terminal:

Kod:
   brew install fswatch
   fswatch mappnamn

Ersätt 'mappnamn' med den mapp där du lagrar filerna som du misstänker kan vara i fara.

2. Kolla efter ändringar i kryptoplånboksfiler:
Om du använder kryptovalutor som Bitcoin, Litecoin eller Ethereum och har plånboksprogram för dessa, är det extra viktigt att skydda dem. Skadlig kod kan försöka stjäla kryptoplånboksfiler för att komma åt dina värdefulla tillgångar. Håll därför koll på mapparna där dessa plånboksfiler sparas. På Windows är det ofta mappar som %appdata%\Bitcoin, %appdata%\Litecoin, %appdata%\Dash, och så vidare. För macOS kan det vara olika mappar, så se till att hitta rätt plats för dina plånboksfiler och övervaka dem med 'fswatch'.

3. Byt lösenord och logga ut från sessioner:
Om du misstänker att du blivit smittad av skadlig kod är det viktigt att agera snabbt för att skydda dina konton och personlig information. Logga ut från alla program och tjänster och byt lösenord för extra säkerhet. På så sätt minskar du risken för att obehöriga får åtkomst till dina konton och undviker eventuell ytterligare skada.
Senast redigerad av susanne43 2023-07-30 kl. 10:50.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback