Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-05-25, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lluminatilluminati
Vet inte vad ni snackar om , men Sverige är verkligen extremt blygsamma när det gäller husbyggnader. Särskilt interiör. allt ser mer eller mindre ut som ikea, även nyproducerade lägenheterna mitt i city. Sen får man väl renovera i sin egen stil, dock inte så vanligt.
Den så kallade jantelagen gör sig mest utmärkt i just lägenheter.

Samma medelklass lever extremt mycket lyxigare i andra länder. Saker är väl enklare(och billigare) utomlands med, här ska föreningen bråka och renoveringföretaget ta extrema summor. Alltså helt överprisat. Beroende på alla skatter antagligen. Men som sagt, har varit i en hel del lyxkkåkar i sthlm innerstad. Är ingenting som sticker, folk blir irriterade när dom ser att jag inte är imponerad. Svenskar som reser så mycket(?) Verkar inte riktigt ha koll... Såna lägenheter jag har varit i utomlands, det är sånt man ser på film bara. Inte dyrare kvm pris är än sthlm heller, otroligt nog

Åter igen bevisas att venndiagrammet "stör sig på jantelagen" och "är en fitta" är en cirkel. För större städer är det självklart dyrare kvm pris i USA än i Sverige, det finns inget att diskutera där. Självklart har vi högre klass i våra lägenheter än deras. Deras väggar och dörrar är ju för fan gjorda av typ shiitake-svamp som går sönder om nån tittar lite surt på dem.
Citera
2023-05-25, 08:21
Medlem
Beror nog på nivå.
Extremt rika så är det bättre i USA än Sverige. Det såg vi under covid när kändisar mådde dåligt i sina villor med tomt på kvadratkilometer. Tennisbanor, bassänger osv.

Normalrika typ en chef på ett företag med väldigt bra lön så är kvaliteten bättre i Sverige. Tror mycket beror på kvaliteten och tydligheten i våra byggregler.

Medelklassen samma som ovan. Usa med sina fyrkanter i olika färger som läggs mer eller mindre rätt på marken så de blåser iväg när det blir storm. Överdriver lite. Men gissar att det kan vara en av orsakerna till sämre kvalitet. Det blir billigare att hämta än ny fyrkant pga det i perioder extrema vädret. Medan vi kräver att det ska stå 30-50 år utan några problem. Därefter göra stambyte, byta panel osv sen ska det stå utan problem 30-50 år igen.
Citera
2023-06-03, 16:28
Medlem
Svenskar har överlag ingen koll, gäller medelklassen också. Tex vanligt man lägger in klickgolv istället för äkta massivt golv. Utanpåliggande el istället för att dra det i väggen osv. Listan kan göras lång.

Har för dålig koll på jänkare för att göra en perfekt jämförelse. Men rika i usa verkar ofta lägga stengolv i hela bostaden vilket jag tycker är extremt tacky.
Citera
2023-06-03, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeatherFlower
Om man kollar på vissa rika människor i USA, deras lägenheter brukar vara ljusa och fräscha etc, som t.ex denna tjejens:

https://www.youtube.com/watch?v=hTL_cWWfrzk

Men i regel tycker jag att rika svenskar har finare lägenheter i sina områden än vad USA har, vad tycker ni, håller ni med mig?

Btw, förorterna vet jag däremot har vissa trasiga lägenheter, men det är inte dom jag syftar på.

Svenskar har de finaste lägenheterna och de är fräscha och ljusa i bättre sätt än amerikanernas, vi är faktiskt bortskämda med våra lägenheter i Sverige, vissa av oss.

Vad kan detta bero på?

Frågeställning:

Har svenskar bättre kvalité i sina lägenheter/villor? Särskilt i glesbygden områdena.

Sett till förluster av värme/kyla suger många länder inklusive usa där ytan är det viktigaste.
Citera
2023-06-12, 09:33
Avstängd
Cranelovers avatar
Svenskar är lite av ett "skönhetens" folk och allt är finare här än i andra länder. Gäller hus, mat, möbler, trädgårdar och allt. Till och med med dagens alla skjutningar och avlidna barn så har vi fortfarande finare gravljus och blommor än andra länder. Såg något klipp från Chile där de ställde ut stearinljus mitt på gatan så det rann stearin överallt ner längs trottoaren och blommorna var inte lika frodiga och fina som våra. Små torra snittblommor typ som hängdes upp.

Svenskars jordgubbstårtor är också mycket finare än fransmännens. Estetisk expertis är väldigt svenskt skulle jag vilja påstå. Allt svenskt är liksom bara lite finare och gulligare.
Citera
2023-07-29, 03:28
Medlem
Kiddieoxos avatar
Åttiotalet tar aldrig slut i USA.
Citera
2023-07-29, 05:22
Medlem
Finns det lägenheter som ha AC som standard i Sverige? Det finns i USA.
Citera
2023-07-29, 05:58
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeatherFlower
Om man kollar på vissa rika människor i USA, deras lägenheter brukar vara ljusa och fräscha etc, som t.ex denna tjejens:

https://www.youtube.com/watch?v=hTL_cWWfrzk

Men i regel tycker jag att rika svenskar har finare lägenheter i sina områden än vad USA har, vad tycker ni, håller ni med mig?

Btw, förorterna vet jag däremot har vissa trasiga lägenheter, men det är inte dom jag syftar på.

Svenskar har de finaste lägenheterna och de är fräscha och ljusa i bättre sätt än amerikanernas, vi är faktiskt bortskämda med våra lägenheter i Sverige, vissa av oss.

Vad kan detta bero på?

Frågeställning:

Har svenskar bättre kvalité i sina lägenheter/villor? Särskilt i glesbygden områdena.

Stora delar av de "orenoverade" bestånden i USA:s städer håller extremt dåligt skick på bostadshus. Du kan gå mitt i centrala NYC, San Francisco eller LA och se en massa tegelkåkar som ser mer eller mindre fallfärdiga ut. Sånt ser man väldigt sällan i Sverige. Mycket av den äldre bebyggelsen i USA påminner starkt om den äldre brittiska bebyggelsen. Små oisolerade slarvigt byggda lägenhetshus med snuskiga heltäckningsmattor.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback