• 8
  • 9
2023-07-26, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Varför inte timpris?

Har just nu inte riktigt ork att sätta mig i timpris och i kombination med det försöka få frugan att vara med på det (dvs beteendeförändring)
Kan behöva köpas in en och annan pryl som styr det hela också. Vad vet jag, är inte särskilt insatt.

Så just nu känns det bra med ett prövoår. Att köra rörligt.

Har du en uppfattning om vilket av de två företagen jag borde välja ?
Citera
2023-07-26, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simpeel
Har just nu inte riktigt ork att sätta mig i timpris och i kombination med det försöka få frugan att vara med på det (dvs beteendeförändring)
Kan behöva köpas in en och annan pryl som styr det hela också. Vad vet jag, är inte särskilt insatt.

Så just nu känns det bra med ett prövoår. Att köra rörligt.

Har du en uppfattning om vilket av de två företagen jag borde välja ?

Jag tror du kan välja vilket som, priset gäller väl endast ett år så får du förhandla sen igen.

Timpris tror jag kommer bli framtiden där man själv kan välja när man vill belasta elnätet.
Citera
2023-07-27, 00:34
Medlem
Citat:
Sorry. Glömde skriva det.

Det handlar om rörligt.

Men det var fasta priser i ditt exempel antar jag? Rörligt är ju som det är, just rörligt.
Senast redigerad av Wowbagger2000 2023-07-27 kl. 00:37.
Citera
2023-07-27, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Men det var fasta priser i ditt exempel antar jag? Rörligt är ju som det är, just rörligt.

Hej. Det var rörliga priser. De utgår ju ifrån månadens rörliga pris och sedan är det väl bara rabatten som är annorlunda
Citera
2023-07-27, 07:54
Medlem
Citat:
Hej. Det var rörliga priser. De utgår ju ifrån månadens rörliga pris och sedan är det väl bara rabatten som är annorlunda

Aha, jag missförstod.

Kollade upp vad de fasta priserna låg på hos mitt bolag för några dagar sen, och det var nästan på öret samma som i ditt exempel, men då råkar det bara överensstämma med månadens rörliga i ditt exempel.
Citera
2023-07-27, 10:13
Medlem
Citat:
Aha, jag missförstod.

Kollade upp vad de fasta priserna låg på hos mitt bolag för några dagar sen, och det var nästan på öret samma som i ditt exempel, men då råkar det bara överensstämma med månadens rörliga i ditt exempel.

Tack!

Ska någon gång i framtiden ge mig på timpris, men då behöver jag vara lite mer varm i kläderna. Typ förbereda prylar, köpa in diverse övervakare. Sedan ta en riktig funderare hur man ska göra med spabadet 😅
Citera
2023-07-27, 11:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
I dagarna går mitt elavtal ut och nu är det dags att hitta nåt nytt, eller nåt ja kan ställa mot mitt nuvarande.
Just nu sägs det att elpriset kommer att stiga under hösten och om det då blir en kall vinter kan de bli dyrt att bo i hus.
Vill vanligtvis köra rörligt (som med bolån osv) men skulle kunna tänka mig att binda över vinterhalvåret som säkerhet om det går.

Vad har ni fått för elpris och avtal och har ni något att rekommendera?
Det är väldigt individuellt. Det som är bäst för mig är inte alltid bäst för dig. Taktiken att kunna binda billigt över vintern kan du lägga ner, det fungerar inte så.
Välj ett rörligt avtal eller bind dig redan idag det finns elavtal som erbjuder 150öre/kwh
Citera
2023-07-27, 11:17
Medlem
Citat:
Tack!

Ska någon gång i framtiden ge mig på timpris, men då behöver jag vara lite mer varm i kläderna. Typ förbereda prylar, köpa in diverse övervakare. Sedan ta en riktig funderare hur man ska göra med spabadet 😅

Jag har inte timpris just nu, (fast pris sen några år) men Greenlys app och då kan jag se min timförbrukning, vad kostnaden skulle bli om jag hade timdebitering mm, och på så sätt testa om det är värt att ha timdebitering eller inte.

I nuläget brukar jag hamna på 5-10% under det rörliga, och då gör jag i princip inget aktivt med förbrukningen mer än att vi oftast tvättar och diskar på natten, samt laddar elbilen nattetid
Citera
2023-07-27, 13:08
Medlem
Citat:
Jag har inte timpris just nu, (fast pris sen några år) men Greenlys app och då kan jag se min timförbrukning, vad kostnaden skulle bli om jag hade timdebitering mm, och på så sätt testa om det är värt att ha timdebitering eller inte.

I nuläget brukar jag hamna på 5-10% under det rörliga, och då gör jag i princip inget aktivt med förbrukningen mer än att vi oftast tvättar och diskar på natten, samt laddar elbilen nattetid

Tack för tipset om greenlys app. Hur gör den för att mäta allt ?
Citera
2023-07-27, 22:30
Medlem
Citat:
Tack för tipset om greenlys app. Hur gör den för att mäta allt ?

Via elmätaren, om du ger dem fullmakt att komma åt mätdatan.
Citera
2025-10-28, 22:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Kundkraft är bra om man vill luta sig tillbaka och ha ett fair pris hela tiden. Jag undrar vad för support man kan tänkas behöva? Man kommer igång med e-faktura sedan behövs ingen mer kontakt med bolaget enligt mig. Dom flesta säger att det är fel att binda nu när det är som högst. Det gör man bäst på sommaren. Att teckna en kampanj via tex elskling och få rabatter på både fast avg och per kwh och hamna under spotpriset under 1år är allra billigast. Men se till att byta sedan efter 1år. För sedan vill elbolaget tjäna ikapp på dej, och då har du ett relativt dyrt avtal.

Kundkraft är ingenting mot Elbyte auto. De styr bättre priser än Elskling tom. Varje halvår.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in