2023-07-24, 16:58
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Ja det går bra nu. Ukraina är väldigt duktiga och visar dagligen upp nya skolboksexempel på kompetent manöverkrigföring som de har lärt sig av instruktörer från NATO. Detta går till som så att de samlar stora mängder pansarfordon som framrycker på kolonn i öppen terräng med mycket kort avstånd mellan fordonen. När merparten av dessa fordon raskt slås ut av minor, artilleri, attackhelikoptrar och pv-robot (varpå besättningen i de flesta fall omkommer) så framrycker stora skaror med infanteri till fots mot väl förberedda ryska försvarsanläggningar. När merparten av dessa soldater i sin tur har dödats eller skadats, så upprepas proceduren på samma sätt, på samma plats, någon eller några dagar senare.
Tycker du att det är fullskaliga angrepp du sett?

Sedan får du gärna visa minst tre sådana anfall. Jag såg bara det där under den första veckan när några Bradley och ett par Leopard övergavs.
2023-07-24, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag tror få ryssar förstår det här kriget överhuvudtaget. Mentaliteten är istället så länge jag inte påverkas så skiter jag i det.

Nu påverkas Moskvaborna. Men jag tror fortfarande inte att man vill medverka i kriget. Så uppslutningen kan nog anses utesluten.

Det finns inte längre någon sammanhållning i det ryska folket. Ryska soldater slåss endast för pengar och egen vinning. Egoismen har tagit över.

Har du djupa kontakter inom den ryska befolkningen?
Själv har jag ingen aning om hur vare sig ukrainare eller ryssar egentligen tycker och tänker som kollektiv betraktat.
Det är nog olika beroende på person skulle jag gissa, som det alltid har varit.
Hur som helst så har ryssarna mobiliserat långt fler trupper än vad Kiev har gjort till motoffensiven.
Samt att försvararna har förlorat färre trupper under motoffensiven än anfallarna.
2023-07-24, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Tycker du att det är fullskaliga angrepp du sett?

Sedan får du gärna visa minst tre sådana anfall. Jag såg bara det där under den första veckan när några Bradley och ett par Leopard övergavs.

Det finns massor. Redan förra sommaren kom det ett flertal Åsa Nisse-filmer med ukrainsk manöverkrigföring där pansarfordon likt nackade hönor for runt kors och tvärs över åkrarna, eller framryckte på långa rader med bara några meter mellan fordonen (en synnerligen märklig övning som ryssarna också ofta ägnade sig åt i början av kriget). Alla såna filmer censurerades dock snabbt bort från sociala medier, forum och internet utanför telegram.

Här är ett färskt exempel bland många. Pansarfordon framrycker, till synes utan något meningsfullt understöd och med bara några meter mellan fordonen, och blir helt förutsägbart utslagna. Notera att det i denna liksom i väldigt många andra filmklipp står redan utbrända fordonsvrak lite här och där, vilket visar att tidigare anfall på samma ställe också har misslyckats. De köttar alltså bara på med det ena misslyckade självmordsanfallet efter det andra mot fiendens försvarslinjer.

2 stridsvagnar och två pansarskyttefordon

https://t.me/the_Right_People/20536

Massor av fordon åker på rad i artilleriregnet

https://t.me/the_Right_People/20625

Flera pansarfordon åker runt på ett öppet fält och bildar en så kallad "böghög" ute på en åker och ställer sig så tätt att de bokstavligt talat står kloss an mot varandra. Kanske försökte de bilda en romersk "sköldpadda" eller vad den där 2000 år gamla romerska formationen med sköldar heter?

https://t.me/the_Right_People/20448
2023-07-24, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Har du djupa kontakter inom den ryska befolkningen?
Själv har jag ingen aning om hur vare sig ukrainare eller ryssar egentligen tycker och tänker som kollektiv betraktat.
Det är nog olika beroende på person skulle jag gissa, som det alltid har varit.
Hur som helst så har ryssarna mobiliserat långt fler trupper än vad Kiev har gjort till motoffensiven.
Samt att försvararna har förlorat färre trupper under motoffensiven än anfallarna.
Det e förvånansvärt tyst i rapporteringen om förluster.
2023-07-24, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj

Ukraina förlorar ca 3 ggr mer än ryssarna, men Ukrainas förluster är av modernare materiel, så det borde motsvara en faktor 10 i kapacitet (Bradley/BMP-1 och T54/Leopard 2).
2023-07-24, 18:33
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Ukraina förlorar ca 3 ggr mer än ryssarna, men Ukrainas förluster är av modernare materiel, så det borde motsvara en faktor 10 i kapacitet (Bradley/BMP-1 och T54/Leopard 2).
Har du någon referens på detta?
2023-07-24, 18:37
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det lustiga med västvagnar är att chansen för att besättningen överlever är oerhört mycket högre eftersom andra länder än Ryssland sätter ett visst värde på människoliv.
Besättningar är inte gratis speciellt inte erfarna sådana.
Jag orkar inte ens kommentera dina uppgifter i övrigt.
2023-07-24, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
jo du har rätt - tystnaden i sig är talande om motoffensiven
Här en analys i en amerikansk konservativ tidskrift
https://responsiblestatecraft.org/2023/07/19/why-ukraines-counter-offensive-is-failing/

"It’s not that Zelensky’s forces are “going slowly” forward, it’s that they aren’t attaining any of their initial tactical objectives on the way to the Azov coast and it’s precisely because the combat fundamentals necessary to win are largely (and in some cases entirely) absent. They flatly don’t have the human resources or physical infrastructure necessary to succeed.
To continue trying will tragically result in yet more UAF troops being killed, Ukrainian cities destroyed, and push prospects for peace ever further away.
I understand everyone wants Ukraine to win and Russia to lose. But continuing to persist in pursuing that aspiration won’t change the ground truth realities. The course of action that holds out the best hope for Zelensky to emerge from this war with Ukraine retaining its political viability is to agree to a ceasefire so that negotiations can begin."

Här en artikel i Politico från april där man beskriver att inte ens CIA trodde på att Kiev skulle nå framgångar i motoffensiven men man ville ge dem en chans ändå.
https://www.politico.com/news/2023/04/24/biden-ukraine-russia-counteroffensive-defense-00093384
"U.S. officials have also briefed Ukraine on the dangers of overextending its ambitions and spreading its troops too thin — the same warning Biden gave then-Afghan President Ashraf Ghani as the Taliban moved to sweep across the country during the U.S. military withdrawal in 2021."
Biden vill inte ha ett nytt Afganistan debacle att stå till svars för på hemmaplan.
Senast redigerad av Pottkusk 2023-07-24 kl. 19:23.
2023-07-24, 19:18
Medlem
amentjeinas avatar
Förhoppningsvis så ser vi ukraina sätter in sin riktiga stöt snart.

Angående att ryssarna satt in en motoffensiv; hur långt har dessa kommit senaste dagarna? De verkar inte avancerat alls

Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Har du någon referens på detta?

Det är väl klart att han inte har. Enligt rysshororna så har både ukraina och västvärlden förlorat hela sin arsenal flertalet gånger.
2023-07-24, 20:46
Medlem
JagSettKungenNakens avatar
Ukraina har tagit tillbaka 50% av vad ryssarna okuperat.

Jag gissar på att de resterande 50% kommer gå fortare då Ukraina har brutit igenom de starkaste försvarsställningarna och Ryssarnas militära minskar dag för dag.

https://www.reuters.com/world/blinken-says-ukraine-has-taken-back-50-territory-that-russia-seized-2023-07-23/
2023-07-24, 21:04
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amentjeina
Förhoppningsvis så ser vi ukraina sätter in sin riktiga stöt snart.

Angående att ryssarna satt in en motoffensiv; hur långt har dessa kommit senaste dagarna? De verkar inte avancerat alls

Det är väl klart att han inte har. Enligt rysshororna så har både ukraina och västvärlden förlorat hela sin arsenal flertalet gånger.
Nej, jag är faktiskt böjd att hålla med dig, bara att det hade varit ganska kul att se hans bortförklaring
2023-07-24, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dusugermer
Jag har min egen åsikt, och den åsikten är att om man på 5 veckor åstadkommer mer än poopin gjort på 6 månader, så går det inte långsamt. Vad du än tycker.
I 1 år har poopin minerat marken Ukraina nu trampar på. De utför ett heroiskt arbete.

Citat:
Ursprungligen postat av JagSettKungenNaken
Ukraina har tagit tillbaka 50% av vad ryssarna okuperat.

Jag gissar på att de resterande 50% kommer gå fortare då Ukraina har brutit igenom de starkaste försvarsställningarna och Ryssarnas militära minskar dag för dag.

https://www.reuters.com/world/blinken-says-ukraine-has-taken-back-50-territory-that-russia-seized-2023-07-23/
Det ska bli intressant att se när Ukraina sätter in den 10:e armékåren. Den med alla västvapen. Det ligger nog inte alltför långt fram i tid. Ryssarna får allt större problem med att få fram underhåll till fronterna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in