Citat:
Ursprungligen postat av
HIMAR56
Vilka krav har Ryssland för att återuppta spannmålsavtalet?
Citat:
Ursprungligen postat av
Snapcount
Jag är inte säker, men tror att det även har något att göra med betalning och att ryska banker är utestängda ifrån "swift". FN hade ju lagt fram ett förlag där en rysk bank skulle undantas från detta i spannmåls-affärer.., eller något sånt (kommer inte ihåg), men det var inte tillräckligt bra för Putin. Men, som sagt..kommer inte håg nu. Har nog stått om detta.
Inte tror jag det blir något "pangande" mellan Ryssland/Turkiet för det här, men det behövs inte för att Putin skall få sin röst hörd. För även det ryska vetet behövs på världsmarknaden och i Afrika spec.
Inte tror jag heller FN är sugna på mer svält och flera kupper i Afrika, med vad det kan innebära. Kom ihåg också.., ett instabilt Afrika kan Putin tjäna på. Wagner är alleredan i flera länder där. Tippar det hela slutar i en kompromiss om några dar.
Citat:
Ursprungligen postat av
TELAVIV91
Varför är det märkligt att Ryssland inte vill förlänga ett avtal som endast gynnar deras fiende?
Ryssland kan välja andra transportvägar för sitt eget spannmål än Svarta Havet, främst Östersjön.
Visserligen skulle givetvis Ukrainas bästa kompisar Polen gärna ställa upp, med transit för Ukrainas export av spannmål.
Men kapaciteten på järnvägar mellan Ukraina-Polen är mycket begränsad, så det blir nog inget av!
Påminner lite om flygsanktioner mot Ryssland, som garanterat USA drivit igenom, och sedan förbud för Väst-flyg över Ryssland.
USA själv har i princip inget behov av att avvända ryskt luftrum för transit någonstans!