Citat:
Ursprungligen postat av
fluke12
Tror någon att han kommer att ge sig på Turkiska örlogsfartyg som nu ska eskortera fartygen?
Det törs han inte, då kommer NATO att bli indragna. Däremot kan han stänga gasledningarna som går till Turkiet och så vill jag minnas att det finns lite tekniskt samarbete mellan Ryssland och Turkiet gällande utvecklandet av Turkiska gasfält. Även där kan han dra in supporten.
Men allt det kommer göra är att försvaga Ryssland ännu mer, ge mindre intäkter till statskassan. Det kommer även att bli ytterligare ett exempel på att man aldrig ska lita på Ryssarna eller för den delen göra affärer med dom.
Men hur kommer Erdogan att reagera på dessa fiktiva hot? Vet inte riktigt men jag noterade detta nu när jag sitter och skriver inlägget.
https://www.worldoil.com/news/2023/4/17/turkey-to-begin-production-at-biggest-natural-gas-field-in-black-sea/
Citat:
Turkey will start natural gas production from the biggest field in the Black Sea on Thursday, giving President Recep Tayyip Erdogan an opportunity to slash consumer energy prices less than a month ahead of elections.
Turkish natural gas drillship
The Sakarya field will supply 10 MMcm per day in its first phase, rising to a peak of 40 MMcm by 2027-28 in the second stage, state-run producer Turkish Petroleum AO said
Kanske Erdogan börjar känna sig lite säker på att han kan ordna Turkiets gasbehov utan Rysslands exporter? Nåja, det är nog lite väl offtopic för tråden.