2023-07-12, 23:33
Medlem
Har fått tele 2 företagsabonemang sim kort från min arbetsgivare men jag är rädd att använda den då jag är rädd för att chefen ska kunna titta på vad jag gör, tex vad jag gör på nätet.
Citera
2023-07-12, 23:43
Medlem
triptykens avatar
Alla maskiner, telefoner eller datorer inklusive konton för telefon mm som du får från arbetsgivare är antagligen nåt dom har koll på. Använd egen telefon med eget simkort för allt som inte bara har med jobb att göra

Kom ihåg att du inte får betalt efter kontorstid så stäng av jobbmobil när du e ledig
Citera
2023-07-13, 00:36
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swefinans
Har fått tele 2 företagsabonemang sim kort från min arbetsgivare men jag är rädd att använda den då jag är rädd för att chefen ska kunna titta på vad jag gör, tex vad jag gör på nätet.
En bra tumregel är att inte använda arbetsgivarens abonnemang alls om du är orolig för att arbetsgivaren ska få reda på din nätaktivitet.
Citera
2023-07-13, 01:15
Medlem
100% att din arbetsgivare INTE får ut det du gör på nätet så länge du inte gör något brottsligt som får polisen att söka upp den juridiskt ansvarige för verksamheten, dvs. din chef.

det ligger extremt hög sekretess bakom datainsamlingen, bara till att börja med GDPR, så får inte data samlas i annat syfte än nödvändigt för att hålla tjänsten fungerande.

Din chef kan enkelt komma åt utgående samtal, och SMS och se till vilket nummer men kan aldrig får reda på innehållet i meddelanden, det är myndighetsnivå på dessa uppgifter.
Citera
2023-07-13, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedbus
100% att din arbetsgivare INTE får ut det du gör på nätet så länge du inte gör något brottsligt som får polisen att söka upp den juridiskt ansvarige för verksamheten, dvs. din chef.

det ligger extremt hög sekretess bakom datainsamlingen, bara till att börja med GDPR, så får inte data samlas i annat syfte än nödvändigt för att hålla tjänsten fungerande.

Din chef kan enkelt komma åt utgående samtal, och SMS och se till vilket nummer men kan aldrig får reda på innehållet i meddelanden, det är myndighetsnivå på dessa uppgifter.

Helt rätt. Jag äger företagsabonnemang hos tele2(även hos telia). Kan inte se ett skvatt..
Citera
2023-07-13, 11:03
Medlem
PissBusss avatar
Citat:

Det är vanligt att arbetsköpare kör en trojan i ens jobblur, som håller koll på var den befinner sig, om den är patchad, fungerar som brandvägg eller VPN-klient, m.m. Det är också vanligt att låsa in applikationer till att använda arbetsköparens VPN, så att t.ex. webbläsaren och e-post-klienten alltid går den vägen och phishingsidor eller annan suspekt publicering på Internet kan stoppas i brandväggen där.

Från teleoperatören får de såklart ut sammanställningar av samtalslistor och liknande, precis som du kan få på ditt privatabonnemang.

Hantera all elektronik som arbetsköpare lämnar ut som om den vore giftig. Även om de säger att det är okej att använda för privata grejer. Har du bara jobbluren med dig och bilen skär ihop så kan du såklart fixa bärgning med den men gör det inte till en vana att mata in dina privata förehavanden i loggar i elektronik som inte är din.
Citera
2023-08-14, 12:25
Medlem
Vinterrosens avatar
Citat:

Har jobbat på tele2 och de man kan se är samtal ut/in och sms, dock inte vad det står i sms:et. Bara tidpunkt och telefonnummer det gällde. Vad man gör på internet sparas inte heller, din chef kan inte se mycket alls.
Citera
2023-08-14, 16:24
Medlem
Mogaku-sans avatar
Inte vidare smart att privatsurfa på jobbmobil eller jobbdatorn. En annan sak om man får massor av skräppost i sin mail och gör detta när man ändå har utfört sina arbetsuppgifter eller liknande.

Får en massa skitpost i skräpposten och dom är luriga som använder comviq.se, telia.se, tele2.se, telenor.se osv så det hamnar i inkorgen. De får det att se ut som det är legitimt fast jag inte har haft någon kontakt med dom på min privata mail. Min offentliga mail får jag inte alls skräppost ens i närheten eller ytterst sällan.

Outlook appen på mobilen är så begränsad att jag inte ens kan flagga mail i skräpposten som nätfiske.
Citera
2023-08-15, 07:20
Medlem
zixls avatar
PissBuss har ju redan varit inne på det, MDM, det använder vi oss av på våra tjänstetelefoner där vi bestämmer vad som finns i luren eller ej (förenklat).
Citera
2023-08-15, 17:53
Bannlyst
Man kan se vilka telefonsamtal du har ringt. Datatrafiken kan man inte se.
Citera
2023-08-16, 07:48
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Man kan se vilka telefonsamtal du har ringt. Datatrafiken kan man inte se.
En mobil med en MDM lösning kan göra ganska mycket om företaget vill. Lite exempel på program man kan ha i luren.

https://www.flexispy.com/

https://www.mspy.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in