Citat:
Ursprungligen postat av
swefinans
Har fått tele 2 företagsabonemang sim kort från min arbetsgivare men jag är rädd att använda den då jag är rädd för att chefen ska kunna titta på vad jag gör, tex vad jag gör på nätet.
Det är vanligt att arbetsköpare kör en trojan i ens jobblur, som håller koll på var den befinner sig, om den är patchad, fungerar som brandvägg eller VPN-klient, m.m. Det är också vanligt att låsa in applikationer till att använda arbetsköparens VPN, så att t.ex. webbläsaren och e-post-klienten alltid går den vägen och phishingsidor eller annan suspekt publicering på Internet kan stoppas i brandväggen där.
Från teleoperatören får de såklart ut sammanställningar av samtalslistor och liknande, precis som du kan få på ditt privatabonnemang.
Hantera all elektronik som arbetsköpare lämnar ut som om den vore giftig. Även om de säger att det är okej att använda för privata grejer. Har du bara jobbluren med dig och bilen skär ihop så kan du såklart fixa bärgning med den men gör det inte till en vana att mata in dina privata förehavanden i loggar i elektronik som inte är din.