Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Så kärnkraftverket kostade alltså Finland 5.5 miljarder Euro, inte 13 som du skrev?
Är inte det lite övermaga av dig att påstå att du vet elpriset i Europa 10 år framåt? Alla förutspår tvärtom att elbehovet kommer att öka kraftigt, känner du till det?
Berätta vad Tyskland på mindre än ett år lyckats göra för att ersätta sina 27 nerlagda kärnkraftverk?
Jag tror du kommer att bli överraskad av elpriset i vinter. Räcker med att det blir en smällkall vinter. Men du tänker som en Miljömupp, noll dagar framåt.
Jag påstod inte att det kostade Finland 13miljarder, jag påstod att det kostade 13miljarder. Vilket det gjort.
Ja elbehovet spås öka, men det är inte samma sak som att elpriset ökar. 2helt skilda saker.
Tyskland har inte hunnit göra så mycket för att ersätta sin kärnkraft än vilket kombinerat med 50% avstängda reaktorer och sanktionerna mot Ryssland blev en "perfekt storm" för elpriset.
Tyskland satsar dock väldigt mycket just nu och deras elproduktion ökar kraftigt, vilket minskar importbehovet och därmed elpriserna i Europa. Frankrike har de flesta reaktorerna igång igen vilket gör att Frankrike kan exportera el igen istället för att importera, detta gör att elpriserna i Europa minskar.
Jag påstår inte att jag vet vad elpriset kommer bli i 10år, jag påstår att det är extremt osannolikt att årssnittet skulle ligga på det högsta månadssnittet på 10år, den som gick efter den kalkylen har redan haft extremt fel då det legat betydligt lägre sedan dess.
Det finns ingen experert som tror detta. Alla elbörserna spår sjunkande priser de kommande åren.