2023-07-12, 12:31
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ja det är väldigt lite kabelhuggar-prat när elpriserna är låga och SE4 importerar snorbilligt från Danmark/Tyskland.

Men undrar ju var de där kabelhuggarna har sprungit och gömt sig.
Eller så står dom i skamvrån och skäms.

SE4 importerar en bråkdel av vad man exporterar till Tyskland och de 2-3 dagar som vi importerar ifrån Tyskland kan vi gärna vara utan.

Danmark klara inte av att vara självförsörjande på el förutom några blåsiga helgdagar om året, övriga dagar så är det helt beroende på import vilket driver upp priserna i SE4.

Sossarnas och miljömupparnas nedläggning av kärnkraften är förödande för SE4.
Citera
2023-07-12, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Och det innebär problem med distributionen.

Det är du som inte förstår. El flyttas från Norr till Söder (eller till Finland) via Transmissionsnätet. Där finns det ingen brist på kapacitet.

Distributionsnätet är något den lokala eldistributören står för och där enskilda hushåll kopplar in sig. Ett lokalt distributionsnät behöver ha kapacitet att ta emot el utifrån. Denna kapacitet handlar inte om kablar utan om inbyggd stabilitet som hjälper till med frekvensregleringen. Desto mer sol och vind i ett elomräde desto svårare blir det dessutom att ta emot el från andra områden....
Citera
2023-07-12, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Utveckla gärna det fetmarkerade. Och om du kan säga vart jag köper sådana "generatorer" kan jag nog rassla up ett tiotals miljarder.

Det enklaste är ett rejält kolkraftverk. Detta kan sedan drivas på minimum effekt. Ger även kapacitet att öka elproduktionen om det blir kallt.

Ett annat förslag (som är seriöst och går att läsa på om i forskningsartiklar) är att bygga en gigantisk cylinder (kanske massa 3000 ton) som fås att snurra med exakt 50 Hz med en elmotor/generator (alltså typ ett kraftverk men utan energikälla). Tillför stabilitet genom korttidslagring av energi och kostar inte särskilt mycket.
Citera
2023-07-12, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Så kärnkraftverket kostade alltså Finland 5.5 miljarder Euro, inte 13 som du skrev?

Är inte det lite övermaga av dig att påstå att du vet elpriset i Europa 10 år framåt? Alla förutspår tvärtom att elbehovet kommer att öka kraftigt, känner du till det?

Berätta vad Tyskland på mindre än ett år lyckats göra för att ersätta sina 27 nerlagda kärnkraftverk?

Jag tror du kommer att bli överraskad av elpriset i vinter. Räcker med att det blir en smällkall vinter. Men du tänker som en Miljömupp, noll dagar framåt.

Jag påstod inte att det kostade Finland 13miljarder, jag påstod att det kostade 13miljarder. Vilket det gjort.

Ja elbehovet spås öka, men det är inte samma sak som att elpriset ökar. 2helt skilda saker.
Tyskland har inte hunnit göra så mycket för att ersätta sin kärnkraft än vilket kombinerat med 50% avstängda reaktorer och sanktionerna mot Ryssland blev en "perfekt storm" för elpriset.
Tyskland satsar dock väldigt mycket just nu och deras elproduktion ökar kraftigt, vilket minskar importbehovet och därmed elpriserna i Europa. Frankrike har de flesta reaktorerna igång igen vilket gör att Frankrike kan exportera el igen istället för att importera, detta gör att elpriserna i Europa minskar.

Jag påstår inte att jag vet vad elpriset kommer bli i 10år, jag påstår att det är extremt osannolikt att årssnittet skulle ligga på det högsta månadssnittet på 10år, den som gick efter den kalkylen har redan haft extremt fel då det legat betydligt lägre sedan dess.
Det finns ingen experert som tror detta. Alla elbörserna spår sjunkande priser de kommande åren.
Citera
2023-07-12, 14:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Att du använder »överkapacitet« visar i vanlig ordning att du inte vet vad du pratar om.
Någon som ser hur skribenten HerrGickhan visar giltigheten i påståendet ovan?
Vad jag ser är det tomt. Helt tomt. Lutar väl mer mot att HerrGickhan blev helt ställd med byxorna nere vid fotknölarna och bara kunde komma med ad hominem.

Fanns inte heller någon redogörelse från HerrGickhan på det som efterfrågades.

--------------------
Tja, överkapaciteten visar sig i den enorma el export som Sverige har. Sverige blev tom största exportland i Europa. Tom större än Tyskland. Och när elpriset är högt är det bra business för elproducenterna i landet. Och exportinkomster.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Kan bara citera Svenska kraftnäts omvärldsanalys om ellagring:

Den förväntade mängden »kan komma«. Det betyder på vanlig svenska: Det man hoppas på kan mycket längre fram i tiden vara möjligt.
Betydelsen är att "ingen entreprenör har ännu tagit sig för detta".
Och en tänkbar förklaring hittar man i det jag skrev tidigare.

Men desto längre prisvariationerna finns så desto större sannolikhet att mer energilagring byggs.
Senast redigerad av liksom-fb 2023-07-12 kl. 14:29.
Citera
2023-07-12, 14:31
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
typ

"Sverige köper norsk el och säljer tillbaka den dyrt
Skillnaderna i elpris mellan södra och norra Norge har varit så extrema i år att det gynnat Sverige, skriver NRK. Överföringskapaciteten är bättre i Sverige vilket gör att billig el från Nordnorge kan säljas dyrt till Sydnorge.

– Det är vanligt att kraft exporteras från norra Norge till norra Sverige och sedan importeras från södra Sverige till södra Norge, säger Ann Myhrer"

https://omni.se/sverige-koper-norsk-el-och-saljer-tillbaka-den-dyrt/a/k6A3A9

Precis, asen till Norrmän klagar över att Sverige inte transporterar strömmen från norra Norge till södra norge gratis åt norrmännen genom våra ledningar som inte ens räcker för att transportera vår egen el från norra till södra Sverige, sedan Mp och S la ner två fungerande kärnkraftverk i söder. Skäms jävla Norrmän!
Citera
2023-07-12, 14:33
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Jag påstod inte att det kostade Finland 13miljarder, jag påstod att det kostade 13miljarder. Vilket det gjort.

Ja elbehovet spås öka, men det är inte samma sak som att elpriset ökar. 2helt skilda saker.
Tyskland har inte hunnit göra så mycket för att ersätta sin kärnkraft än vilket kombinerat med 50% avstängda reaktorer och sanktionerna mot Ryssland blev en "perfekt storm" för elpriset.
Tyskland satsar dock väldigt mycket just nu och deras elproduktion ökar kraftigt, vilket minskar importbehovet och därmed elpriserna i Europa. Frankrike har de flesta reaktorerna igång igen vilket gör att Frankrike kan exportera el igen istället för att importera, detta gör att elpriserna i Europa minskar.

Jag påstår inte att jag vet vad elpriset kommer bli i 10år, jag påstår att det är extremt osannolikt att årssnittet skulle ligga på det högsta månadssnittet på 10år, den som gick efter den kalkylen har redan haft extremt fel då det legat betydligt lägre sedan dess.
Det finns ingen experert som tror detta. Alla elbörserna spår sjunkande priser de kommande åren.
Haha googla Förnekelse.

1) Du 2-3-dubblar priset på Finlands reaktor i ditt inlägg för att lura folk att kärnkraften inte är lönsam för Finland, och räknar lögnaktigt in det franska företagets förluster som om Finland måste betala det via elpriset.

2) Du vet ingenting om elpriset i framtiden ändå vet du det.

3) Tyskland har inte gjort något åt de nerstängda 27 kärnkraftverken men ändå kommer elpriset att sjunka i år.

Vi fortsätter på samma lögntema: "Alla elbörserna spår sjunkande priser de kommande åren". Källa tack. Det kan ju inte vara svårt, "ALLA elbörser spår SJUNKANDE elpriser de kommande ÅREN".
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-07-12 kl. 14:39.
Citera
2023-07-12, 14:35
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Låter som ett eko på varför det varit så billigt i norr senaste åren jämfört med syd. Nyheter? Nja. Varför skulle norra sverige som har överskott vilja importera?
Det bestäms i sig av elhandeln. Om det är billigare att köpa av en producent i NO4 så gör man det.
Och NO4 är oftast billigaste elområdet. Så det är ofta import därifrån.

Just nu när detta skrivs så importeras 259 MW från NO4 till SE1. Och sedan exporterar SE1 1144 MW till FI och SE1, importerar 118 MW från SE2.

Man kan säga att allt överskott i SE1 plus 259 MW från Norge och 118 MW från SE2 går till Finland.

Fö importerar FI 910 MW från SE3 också. Det är ju inte precis aktuellt med export från Finland. (Tja ibland förekommer ju det det till SE3).
Citera
2023-07-12, 14:37
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det bestäms i sig av elhandeln. Om det är billigare att köpa av en producent i NO4 så gör man det.
Och NO4 är oftast billigaste elområdet. Så det är ofta import därifrån.

Just nu när detta skrivs så importeras 259 MW från NO4 till SE1. Och sed exporterar SE1 1144 MW till FI och SE1 importerar 118 MW från SE2.

Man kan säga att allt överskott i SE1 plus 259 MW från Norge och 118 MW från SE2 går till Finland.

Fö importerar FI 910 MW från SE3 också. Det är ju inte precis aktuellt med export från Finland. (Tja ibland förekommer ju det det till SE3).
Det är helt normalt att länder köper och säljer där det är billigast ELLER mest praktiskt. Sverige tjänar några miljarder per år på att Norge SÄLJER el till norra Sveriges elpriser och KÖPER till mellan-Sveriges elpriser. Det enda Sverige gör är att transportera elen, Norge köper helt enkelt tillbaka sin egen el till ett högre pris, det är ändå lönsamt för dem.
https://sverigesradio.se/artikel/svenska-knepet-for-att-tjana-pengar-pa-norsk-el
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-07-12 kl. 14:39.
Citera
2023-07-12, 14:43
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
När det är kallt har vi mer efterfrågan än tillgång av el. Då importerar vi.

Så nej, vi har inte massor av el.
Nej det stämmer inte.

Vi har fakta hos kontrollrummet. I vintrats så nettoexporterade Sverige som vanligt. TROTS att en en skrotreaktor R4 var trasig. I December förra året hade vi inte mindre än 3 kärnreaktorer trasiga och avstängda. Och då förekom lite nettoimport.

Vi kan gå tillbaka till någon random dag i Januari. T ex Må 9. Nettoexport på 1175 MW. Det är ett stort kärnkraftverk. TROTS att R4 var trasigt. Nästa dag Tisdag 10. Nettoexport 3025 MW. Det motsvarar 3 kärnreaktorer.

Det är någon som lurat dig rejält.
Citera
2023-07-12, 14:46
Medlem
Sverige har väl redan ett överskott på el eftersom vi själva exporterar till andra länder?
Citera
2023-07-12, 14:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Tja, överkapaciteten visar sig i den enorma el export som Sverige har. Sverige blev tom största exportland i Europa. Tom större än Tyskland. Och när elpriset är högt är det bra business för elproducenterna i landet. Och exportinkomster.

Hur definierar du begreppet »enorm«?

Om elpriset stiger kommer det att drabba alla hushåll och all verksamhet som inte prissäkrat sig. Det kommer att påverka landet mycket negativt i en framtid där elstöd inte kommer att finnas. Elpriset har en mycket större inverkan på prisnivåerna än vad nuvarande inflationsberäkningar kan fånga.

Citat:
Betydelsen är att "ingen entreprenör har ännu tagit sig för detta".
Och en tänkbar förklaring hittar man i det jag skrev tidigare.

Men desto längre prisvariationerna finns så desto större sannolikhet att mer energilagring byggs.

Det är väldigt långt mellan ditt fabulerande om färdiga energilagerlösningar och sannolikheten att det kommer att byggas upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in