2023-07-11, 20:37
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Det är kyiv independent som skriver dock.
Vad tror du själv? Jag vill ha dina åsikter om ammunitions bristen.
Citera
2023-07-11, 20:42
Medlem
Citat:
Svårt för mig att veta. Men militärt så är det nog något bättre.

På vilket sätt?
Har man större mängd vapensystem/utrustning?
Har man mer vältränade soldater och förband än deras 200 000 kontraktniki som de hade i början av kriget?
Erfarenhetsmässigt är det klart bättre men Usain Bolt har också mer erfarenhet än när han satte sina rekord, inte gör det honom snabbare idag.
Citera
2023-07-11, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Vad tror du själv? Jag vill ha dina åsikter om ammunitions bristen.

Jag tror att kiev har problem med att ammunitionen inte räcker riktigt för att man ska vara effektiva. Biden skickar cluster eftersom dom enligt han själv har brist på 155mm. Ryssland ser inte ut att ha samma brist, trotts att han inte har samma förmåga som i början.
Citera
2023-07-11, 20:43
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Beslutet att invadera Ukraina måste vara ett av historiens mest kontraproduktiva och efterblivna beslut som någonsin fattats.

Ryssland ville inte ha fler nato-länder vid sin gräns och får tack vare invasionen tre nya.

Är ryssar efterblivna eller har de helt enkelt gjort en felbedömning på grund av ett bristande beslutsunderlag?

Massiv felbedömning är mitt svar..

Vi kommer aldrig att få reda på den fulla sanningen, för "böckerna" i Kreml kommer att hållas bakom hemligstämplat myycket länge. Det kommer inte i offentlighetens ljus..

Dock har Putin förändrats som jag det. Ifrån det då när han tog över, tills nu. Jag tror även att han idag vet, att han har gjort ett massivt fel. Dock är det för sent för honom, och han vet även om det.
Citera
2023-07-11, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samtsu
Detta skulle hända sedan innan, har du inte läst vad tidigare statsminister i Tyskland, Merkel, sagt? Planen var att stärka Ukrainas försvar, och med den nya västvänliga marionetten Zelensky, avskärma Ryssland från omvärlden genom blockering av hamnar, hav, mm. Detta var planen sedan lång tid tillbaka. Att agera nu var då ett bättre alternativ än att vänta 5 år till.

Dessutom har Sverige och Finland alltid gjort det USA velat. Även när det framkom att USA illegalt spionerat på svenska politiker skedde ingenting. Att Sverige rent formellt är med Nato spelar ingen större roll för Ryssland. Det viktiga var att stoppa NATO i Ukraina. Detta krig är mycket större än bara Ukraina och Ryssland. Det är NATO mot Ryssland. Och du ser själv eskaleringen. Vi är inte långt bort från kärnvapen. Fuck Nato. Fuck erdogan. Fuck USA.

Stackars Ryssland. Tvingade ännu en gång att invadera och annektera ett annat land. Gråter du när du tänker på alla krig Ryssland tvingats till att starta pga av elaka USA och ondskefulla NATO? De bara måste kolonisera andra länder och kuva andra folkslag och ta deras resurser. Och det är alltid någon annans fel.
Citera
2023-07-11, 20:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samtsu
Detta skulle hända sedan innan, har du inte läst vad tidigare statsminister i Tyskland, Merkel, sagt? Planen var att stärka Ukrainas försvar, och med den nya västvänliga marionetten Zelensky, avskärma Ryssland från omvärlden genom blockering av hamnar, hav, mm. Detta var planen sedan lång tid tillbaka. Att agera nu var då ett bättre alternativ än att vänta 5 år till.

Dessutom har Sverige och Finland alltid gjort det USA velat. Även när det framkom att USA illegalt spionerat på svenska politiker skedde ingenting. Att Sverige rent formellt är med Nato spelar ingen större roll för Ryssland. Det viktiga var att stoppa NATO i Ukraina. Detta krig är mycket större än bara Ukraina och Ryssland. Det är NATO mot Ryssland. Och du ser själv eskaleringen. Vi är inte långt bort från kärnvapen. Fuck Nato. Fuck erdogan. Fuck USA.

Ryssland tycks inte nå sitt mål att stoppa en ukrainsk nato-anslutning, idag pratas det öppet om att Ukraina kommer att ansluta till nato. Det är en direkt konsekvens av Rysslands korkade och olagliga beslut att invadera Ukraina militärt.

Ryssland har inget att vinna på att använda kärnvapen, tvärtom.
Citera
2023-07-11, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
På vilket sätt?
Har man större mängd vapensystem/utrustning?
Har man mer vältränade soldater och förband än deras 200 000 kontraktniki som de hade i början av kriget?
Erfarenhetsmässigt är det klart bättre men Usain Bolt har också mer erfarenhet än när han satte sina rekord, inte gör det honom snabbare idag.

Man har mera manskap, större mängd vapensystem (mkt gammalt skit såklart). Vilka soldater som är bäst tränade är svårare att svara på, men ryssarna har försvarat bra.
Citera
2023-07-11, 20:47
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Jag tror att kiev har problem med att ammunitionen inte räcker riktigt för att man ska vara effektiva. Biden skickar cluster eftersom dom enligt han själv har brist på 155mm. Ryssland ser inte ut att ha samma brist, trotts att han inte har samma förmåga som i början.
Visa mig en länk där Biden har sagt att de har brist på 155mm ammunition och måste skicka Kluster ammunition. Alla västländer har ökat sin produktion men inte enligt dig.....

Ska du inte säga till mig som vanlig, tack och hej och skaffa ett liv?
Citera
2023-07-11, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Visa mig en länk där Biden har sagt att de har brist på 155mm ammunition och måste skicka Kluster ammunition. Alla västländer har ökat sin produktion men inte enligt dig.....

Ska du inte säga till mig som vanlig, tack och hej och skaffa ett liv?

https://www.youtube.com/watch?v=-SKC_rvEXrY

4:45 nämner han det.
Citera
2023-07-11, 20:57
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=-SKC_rvEXrY

4:45 nämner han det.
Smaka på detta istället:
Citat:
US to Sextuple 155mm Production, Improve Arms Factories, The Pentagon will spend some $1.45 billion to upgrade production facilities to better arm Ukraine and replenish U.S. stocks, Camarillo said at the Association of the U.S. Army’s Global Force Symposium here.
https://www.defenseone.com/policy/2023/03/us-sextuple-155mm-artillery-shell-production-replenish-stocks-sent-ukraine/384542/
Citera
2023-07-11, 20:58
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Tyvärr, ja. Förutom deras försöka att som en cancer sprida sig över andra länders gränser så är deras blotta närvaro ett smittoämne:
https://www.express.co.uk/news/world/1688379/putin-russia-army-infected-troops-hiv-hepatitis-C-tuberculosis-ukraine-front-line-vn

https://www.files.ethz.ch/isn/32369/2006_09_Russia%27s_Shrinking_Population_.pdf
Ja- det kan man definitivt klassificera som biologisk krigföring, skicka sjuka äckel som om det inte räcker med att de är pissryssar.
Citera
2023-07-11, 20:58
Medlem
Citat:
Man har mera manskap, större mängd vapensystem (mkt gammalt skit såklart). Vilka soldater som är bäst tränade är svårare att svara på, men ryssarna har försvarat bra.

Har du någon källa på det?
Mängden manskap kan jag köpa, men materiell? Har man fler helikoptrar, stridsvagnar, självgående haubitsar, EW-system, flygplan idag än i krigets början eller 6 månader sen?

Peka vänligen ut valfritt vapensystem i lista nedan:
https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html

OBS. Allt äldre än T-64 räknas ej.

Försvar och anfall är olika saker, kanske så att ryssarna bemästrat försvar innan men aldrig bemästrat manöverstrid. Säger inget om att man är bättre eller sämre idag än igår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in