2023-07-11, 17:43
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Det löser väl inget distributionsproblem?

Det är alltså nya kablar som behövs.

Distributionen va anpassad till kärnkraft i söder och vattenkraft i norr med väldigt lite transport däremellan.

Avvecklingen av atomkraft medförde inte bara att produktionen minskade i södra Sverige. Avvecklingen medförde även en minskad förmåga att transportera el från norra Sverige till södra Sverige.

I den här föreläsningen förklarar Jan Blomgren atomkraftens betydelse för elnätets förmåga att förflytta el.

För att elnätet ska fungera som det var tänkt behövs tunga synkrona generatorer. Sådana generatorer finns i atomkraftverk, vattenkraftverk och fossilkraftverk. Tunga synkrona generatorer finns inte i vindkraftverk. Det går alltså inte att ersätta atomkraft med vindkraft.

När Socialdemokraterna och Miljöpartiet raserade en stor del av södra Sveriges elproduktion så raserade dom även elnätets förmåga att transportera el.
Senast redigerad av Onkel Kostia 2023-07-11 kl. 17:46.
Citera
2023-07-11, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Priserna från augusti 2022 är rekord men kan naturligtvis inträffa igen. Det är inget som ändrats i Europa det senaste året, möjligen behövs mindre el om industrin i Tyskland lägger ner.

Källa till att en enda kärnkraftsreaktor kostat Finland 13 miljarder Euro?

Notera att denna siffra 5.5 miljarder är ca hälften räntor. Alltså inte byggkostnader.

De svenska kärnkraftverken i Forsmark byggdes 1976-84 och kostade 1.5 miljarder SEK på den tiden, motsvarande 0.5 miljarder Euro idag per reaktor. Världen går baklänges helt enkelt, beroende på kärnkraftmotståndet.

De kan inträffa igen men det är knappast förväntat och speciellt inte under en längre period då i princip samtliga länder håller på att bygga ut sin produktion. Att 50% av Frankrikes reaktorer skall stå stilla samtidigt som Tyskland nyligen stängt ner stor del av sin elproduktion utan att ha i princip någon ersättning klar samtidigt som det blir krig och sanktioner mot en stor gasimportör är inte omständigheter som du baserar dina sannolika priser på.

Ingen rationell människa baserar framtida intäkter på högsta månadspriset på 10år. Det höll inte ens en månad och snittet det året var 1/3 av augusti-priserna och snittet är lägre i år.
Priserna har redan börjat gå ner och elbörserna spår sänkta priser 2024 och 2025.

https://www.worldnuclearreport.org/Europe-s-First-EPR-13-Years-Behind-Schedule-Olkiluoto-3-in-Finland-Starts-Up.html Beräknad kostnad 11miljarder Euro.
https://www.montelnews.com/news/1483457/finlands-ol3-to-start-operation-on-mon-14-years-late Beräknad kostnad 11miljarder euro, 2019. 4år innan kommersiell drift. Då har de inte räknat med finansieringskostnader.
https://apnews.com/article/finland-energy-nuclear-power-reactor-741341cfdf79e655a2a680e1b1130917 Beräknad kostnad 11miljarder Euro.

Dessa 11miljarder Euro är baserat på Arevas förluster på 5,5miljarder samt TVOs 5,5miljarder i investeringar. De bortser dock från räntekostnader.
Citera
2023-07-11, 18:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Ja men då så. Då startar du ett EU-parti och bildar opinion inom EU för att brassa på med än mer koldioxid!

Kapitalet, d.v.s dina pensionsfonder, kommer att anpassa sig till det ditt parti kommer att torgföra när ni väl får makten.

Konstigare än så är det faktiskt inte.

Lycka till!

Jag är redan pensionär och har sparat ihop det mesta själv. Tänker inte ägna mig åt politik eftersom det är till för charlataner.

Mer koldioxid kommer det att bli om FN:s huvudmål om en jämnare resursfördelning infrias. Den fattiga världen har ju grönt kort när det gäller utsläpp för att utveckla sina ekonomier. Ingen tror att det kommer att gå utan fossila bränslen. Det är därför det inte är någon klimatkris/klimatkatastrof. Det är något som media hittat på. Det som FN driver är att det finns en klimatskuld som den rika världen har till den fattiga världen.
Citera
2023-07-11, 18:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Avvecklingen av atomkraft medförde inte bara att produktionen minskade i södra Sverige. Avvecklingen medförde även en minskad förmåga att transportera el från norra Sverige till södra Sverige.

I den här föreläsningen förklarar Jan Blomgren atomkraftens betydelse för elnätets förmåga att förflytta el.

För att elnätet ska fungera som det var tänkt behövs tunga synkrona generatorer. Sådana generatorer finns i atomkraftverk, vattenkraftverk och fossilkraftverk. Tunga synkrona generatorer finns inte i vindkraftverk. Det går alltså inte att ersätta atomkraft med vindkraft.

När Socialdemokraterna och Miljöpartiet raserade en stor del av södra Sveriges elproduktion så raserade dom även elnätets förmåga att transportera el.

Förvisso är det fetmarkerade sant, men det som kan läggas till är att det i princip skulle gå att installera så kallad hjälpkraft med stora generatorer som drivs utan att generera. Problemet med vindkraft är i högre grad dess intermittenta väsen.
Citera
2023-07-11, 19:35
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Förvisso är det fetmarkerade sant, men det som kan läggas till är att det i princip skulle gå att installera så kallad hjälpkraft med stora generatorer som drivs utan att generera. Problemet med vindkraft är i högre grad dess intermittenta väsen.

Utveckla gärna det fetmarkerade. Och om du kan säga vart jag köper sådana "generatorer" kan jag nog rassla up ett tiotals miljarder.

Jag blir dock lite tveksam när du säger "i princip".

Eller snackar du bara om kondensatorer? För om så är fallet är du så helt ute. Även om du "i princip" har rätt finns inget sådant i verkligheten med ens en hundradels kapacitet.

Du skulle lika gärna kunna säga något som att energi är konstant och att hela världen kan fungera genom osmosis. Bara baserat på den mängd energi vi konstant får utifrån.
Senast redigerad av Coffeeman 2023-07-11 kl. 19:42.
Citera
2023-07-11, 19:45
Medlem
Sverige exporterar el så dra ner på exporten och skit i importen. 🤡💩
Citera
2023-07-11, 19:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Utveckla gärna det fetmarkerade. Och om du kan säga vart jag köper sådana "generatorer" kan jag nog rassla up ett tiotals miljarder.

Jag blir dock lite tveksam när du säger "i princip".

Eller snackar du bara om kondensatorer? För om så är fallet är du så helt ute. Även om du "i princip" har rätt finns inget sådant i verkligheten med ens en hundradels kapacitet.

Du skulle lika gärna kunna säga något som att energi är konstant och att hela världen kan fungera genom osmosis. Bara baserat på den mängd energi vi konstant får utifrån.

Jag menar generatorer.

https://www.nyteknik.se/nyheter/slutsnurrat-for-ringhals-generatorer-atminstone-i-sverige/507953
Citera
2023-07-11, 19:56
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Jag menar generatorer.

https://www.nyteknik.se/nyheter/slutsnurrat-for-ringhals-generatorer-atminstone-i-sverige/507953

1. Du länkar till en betalvägg.

2. Jag såg på två sekunder och dom två linjer jag kunde läsa att det handlar kom kondensatorer. Att journalisten sedan inte fattar något är inte mitt problem.
Citera
2023-07-11, 19:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Sverige exporterar el så dra ner på exporten och skit i importen. 🤡💩

Det stämmer inte. För det första är inte Sverige ett gemensamt elområde och vid vissa tidpunkter finns det inte tillräcklig produktion i alla elområden och då måste det importeras. För det andra är en stor del av exporten så kallad överproduktion som skulle gå till spillo om den inte såldes över gränsen. För det tredje har Sverige juridiskt förbundit sig att sälja el inom den gemensamma elmarknaden.
Senast redigerad av HerrGickhan 2023-07-11 kl. 20:06.
Citera
2023-07-11, 20:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
1. Du länkar till en betalvägg.

2. Jag såg på två sekunder och dom två linjer jag kunde läsa att det handlar kom kondensatorer. Att journalisten sedan inte fattar något är inte mitt problem.

Det säger du att du såg, men jag tror inte att du ska bry dig så mycket om själva fotografiet. Svängmassa utan elproduktion är fullt möjligt. Kontakta National Grid och meddela att du sett något annat.
Citera
2023-07-11, 20:08
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Det säger du att du såg, men jag tror inte att du ska bry dig så mycket om själva fotografiet. Svängmassa utan elproduktion är fullt möjligt. Kontakta National Grid och meddela att du sett något annat.

Ja det kallas kondensator.

L ycka till med att trycka in 100TW i en sådan

Du får lika bra effekt av att låta energin gå in i Vättern och ta ut den på botten.
Senast redigerad av Coffeeman 2023-07-11 kl. 20:16.
Citera
2023-07-11, 20:18
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ja det kallas kondensator.

L ycka till med att trycka in 100TW i en sådan

Du får lika bra effekt av att låta energin gå in i Vättern och ta ut den på botten.

Varje liten pryl du har har kondensatorer inbyggd för elnätet ger inte konstant kraft. Man måste kompensera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in