Flashback bygger pepparkakshus!
2023-07-09, 18:39
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Vad tror expertisen här? Många säger ju att ryssarna för närvarande inte mäktar med ytterligare ett krig eftersom de har händerna fulla i Ukraina. Men vad tror ni om detta scenario när det gäller Gotland:

Någon form av kryssningsfartyg lägger till i Visby (något som liknar en Finlandsfärja, alltså med möjlighet att ta med fordon). Under dagen verkar allt normalt, vanliga civilklädda människor går iland och ser på stan). Någon gång kring 2-3 tiden på natten strömmar det iland uniformerade ryssar och ett flertal stridsfordon, stridsvagnar, mobilt luftvärn och underhållsfordon kör iland.

Samtidigt anländer ett flertal snabba mindre båtar till kustsamhällena och släpper iland ca 50-100 soldater per samhälle.

När dagen gryr står det klart för försvaret att ryssarna finns överallt på Gotland.

Jo, jag vet att det finns svenska soldater och hemvärn på Gotland, men skulle de hinna organisera ett försvar innan i princip hela ön är ockuperad?

Jag tänker att det skulle vara svårt för svenskt flyg att angripa ryssen eftersom de finns mitt bland civilbefolkningen.
Någon gång förra året körde SVT en "studioinvasion" där Calle Bidt, några fd militärer osv fick hantera situationen. Det började med att en båt med 1000 ryska soldater närmade sig Gottland och på något sätt lyckades lägga till. Någon militär protesterade och förklarade att vi hade sänkt den vid behov, vilken lekledaren ignorerade. Leken slutade ungefär med att ryssarna höll ett hörn av Gotland ett tag.
Citera
2023-07-09, 18:49
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puggen
http://www.expressen.se/nyheter/1.24...and-mot-ryssen

Jan Björklund vill säkra Gotland mot framtida angrepp från ryssen genom att placera 5000 man där.

Han har onekligen en poäng, Gotland är Östersjöns juvel. Bästa avlyssningsstället i hela regionen. M.a.o mycket strategiskt värdefull. Nu kanske man inte behöver placera 5000 man där men att återmilitärisera ön permanent är enligt mig helt klart motiverat. Hur ska man gå till väga då?

Har några tankar som jag skulle vilja se med upprättande av en ny garnison på Gotland.

Uppgradera Visby flp till flygflottilj. Den är JAS anpassad idagsläget. Redan nu utgör flygplatsen ett detachement till F17 Kallinge, kallad F17 G Gotlandsgruppen med JAS stationerad på flygplatsen under olika perioder om året. Men som sagt, egen flygflotillj. Här ifrån har man snabb utryckning ut över hela Östersjöområdet. Skulle F17 läggas ned, vilket inte får ske, måste Visby flp uppgraderas!

Alternativt, upprätta en mindre marinbas med detachement från någon av ystridsflottiljerna. Denna bas bör ligga samlokaliserad med ett nytt Amfibieregemente och en pansarbataljon. Antingen i Slite eller i Visby.

Fyll på med mer, kom gärna med hyffsat realistiska förslag, inte fantasidrömmar...
Anfall är bästa försvar. I stället för att lägga pengar på Gotland så bombar vi Kaliningrad till oigenkännlighet.
Citera
2023-07-09, 19:46
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Någon militär protesterade och förklarade att vi hade sänkt den vid behov, vilken lekledaren ignorerade. Leken slutade ungefär med att ryssarna höll ett hörn av Gotland ett tag.

Innan invasionen så skulle jag nog säga att den ordern hade tagit lite onödigt mycket tid att ge. Nu däremot kanske de är mer villiga att säga åt dem att sänka skiten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in