Citat:
Ursprungligen postat av
rrpiper
Vi är definitivt inte där än och det är inte säkert att vi kommer dit. Jag använder ChatGPT och Copilot på jobbet och fritiden och de är endast bra på vissa deluppgifter och med den enorma nackdelen att de inte vet när de har fel. Det finns inga garantier att man löser problemet med "hallucinationer" inom överskådlig framtid. Vi får se. När man hör folk diskutera detta så frågar jag mig hur många som verkligen försöker utveckla med hjälp av AI. Det är än så länge svårt. I många moment slösar man tid snarare än sparar. Man måste först veta vad AI gör bra och vad AI gör mindre bra. För stora uppgifter finns det ofta massa buggar gömda. Grövre än en riktig programmerare skulle göra. Än så länge är AI bäst på att göra saker där jag som programmerare snabbt kan bedömma om det blev rätt eller inte. Komplex typning är ett exempel som den gör bra för jag kan se direkt om typen blev den önskade. AI är fantastiskt men än så länge bygger hypen på att utvecklingen fortsätter. Var är de självkörande bilarna?
Du har helt rätt det stämmer bra överens med min egna erfarenhet, det hjälper heller inte att den inte har uppdaterad information då många ramverk utvecklas ganska snabbt och att bara vara tränad med data till sept 2021 är ett stort problem.
Jag finner dock ChatGPT fördelaktig att resonera om problem med och att fråga om den har några förslag till förbättringar på enstaka metoder osv tycker det fungerar ganska bra men man måste styra den väldigt mycket och sätta klara premisser men det märks också att det snabbt går att saturera dess token historia det har hänt mer än en gång att den efter några frågor helt tappat fokus och börjat prata om något helt annat ämne.