2023-07-07, 01:28
Medlem
tantrs avatar
Ja, i slutändan så blir det nog svårt att konkurrera mot AI.

Jag hade riktat in mig mot något annat inom IT i dagsläget.

Typ något som behandlar IT-infrastruktur istället.
Citera
2023-07-07, 01:34
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaahir
Tappat motivationen lite till studierna nu när jag tänkt efter. Varför ska jag fortsätta studera till programmerare om Ai/ChatGPT kan göra allt mycket snabbare o effektivare o billigare än en människa? Man kommer inte behöva anställa folk längre när man kan göra allt själv med hjälp av ai? Kopiera o klistra in. I vilket språk man vill!! Jag kommer inte ha något jobb inom it om 2 år iallafall?

Vi är definitivt inte där än och det är inte säkert att vi kommer dit. Jag använder ChatGPT och Copilot på jobbet och fritiden och de är endast bra på vissa deluppgifter och med den enorma nackdelen att de inte vet när de har fel. Det finns inga garantier att man löser problemet med "hallucinationer" inom överskådlig framtid. Vi får se. När man hör folk diskutera detta så frågar jag mig hur många som verkligen försöker utveckla med hjälp av AI. Det är än så länge svårt. I många moment slösar man tid snarare än sparar. Man måste först veta vad AI gör bra och vad AI gör mindre bra. För stora uppgifter finns det ofta massa buggar gömda. Grövre än en riktig programmerare skulle göra. Än så länge är AI bäst på att göra saker där jag som programmerare snabbt kan bedömma om det blev rätt eller inte. Komplex typning är ett exempel som den gör bra för jag kan se direkt om typen blev den önskade. AI är fantastiskt men än så länge bygger hypen på att utvecklingen fortsätter. Var är de självkörande bilarna?
Citera
2023-07-07, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Vi är definitivt inte där än och det är inte säkert att vi kommer dit. Jag använder ChatGPT och Copilot på jobbet och fritiden och de är endast bra på vissa deluppgifter och med den enorma nackdelen att de inte vet när de har fel. Det finns inga garantier att man löser problemet med "hallucinationer" inom överskådlig framtid. Vi får se. När man hör folk diskutera detta så frågar jag mig hur många som verkligen försöker utveckla med hjälp av AI. Det är än så länge svårt. I många moment slösar man tid snarare än sparar. Man måste först veta vad AI gör bra och vad AI gör mindre bra. För stora uppgifter finns det ofta massa buggar gömda. Grövre än en riktig programmerare skulle göra. Än så länge är AI bäst på att göra saker där jag som programmerare snabbt kan bedömma om det blev rätt eller inte. Komplex typning är ett exempel som den gör bra för jag kan se direkt om typen blev den önskade. AI är fantastiskt men än så länge bygger hypen på att utvecklingen fortsätter. Var är de självkörande bilarna?

Du har helt rätt det stämmer bra överens med min egna erfarenhet, det hjälper heller inte att den inte har uppdaterad information då många ramverk utvecklas ganska snabbt och att bara vara tränad med data till sept 2021 är ett stort problem.

Jag finner dock ChatGPT fördelaktig att resonera om problem med och att fråga om den har några förslag till förbättringar på enstaka metoder osv tycker det fungerar ganska bra men man måste styra den väldigt mycket och sätta klara premisser men det märks också att det snabbt går att saturera dess token historia det har hänt mer än en gång att den efter några frågor helt tappat fokus och börjat prata om något helt annat ämne.
Citera
2023-07-07, 02:25
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Programmering är ett uttryck för kreativitet. AI kan bara det den har "lärt" sig av människor och dess kunskaper är hopplöst otillräckliga.

Lär dig att programmera. Det är en rolig hobby som om du är duktig på det kan leda till en inkomst. Om inte annat är det bra för att träna på logiskt tänkande och problemlösning.
Citera
2023-07-07, 03:12
Medlem
Autobahn76s avatar
Lär dig att kommunicera och få ut maximalt av AI. De programmerare som kommer att ha kvar sina jobb är de som anammar den nya tekniken.
Citera
2023-07-07, 03:18
Medlem
Jag har själv försökt låta en AI göra mitt jobb istället för mig själv. Det gick sådär. Beror kanske på inom vad man specifikt jobbar med, men inom mitt område (embedded) känns det som det är långt kvar tills AI kommer kunna göra allt. Däremot hoppas jag kunna använda den som hjälpreda inom en snar framtid.

AI ersätter förmodligen fler kodapor än ingenjörer.
Citera
2023-07-07, 06:14
Medlem
WebDevs avatar
AI kan verkligen inte göra "allt". Faktum är att t ex ChatGPT är rätt kass, har kollegor som nästan övergett den helt pga dess ständiga gissningar och kassa resultat. Som någon skrev så kan den vara bra för enskilda smågrejer ibland, men att bygga lite större och seriösa system med den, glöm det.
Citera
2023-07-07, 08:07
Medlem
Det mesta handlar inte om att knäcka kod utan att diskutera och samarbeta med den som ska använda programmet. Vilka behov har de och hur ska användargränssnittet se ut. Var ska datan hämtas ifrån, hur ska den behandlas och slutligen sparas. Där kommer det att dröja lång tid innan en robot kan prestera.

Rent allmänt så får man räkna med att omskola sig och byta karriär någon eller några gånger i yrkeslivet. Helt enkelt så är det ju många yrken som knappt var uppfunna för 25 år sedan. Tänker exempelvis på vindkraften som fullständigt exploderat de senaste 20 åren. Det är nog få som kommer att arbeta med samma sak i hela livet. Därför är det viktigt att man har en bra grund att stå på så att man enkelt kan omskola sig.
Citera
2023-07-07, 08:40
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urres
Programmerare kommer behöva programmera robotarna.
Inte länge till. Snart kan robotarna programmera varandra och laga varandra när de går sönder. Precis som människor har läkare
Citera
2023-07-07, 08:57
Medlem
hallonyoghurts avatar
Oroa dig inte. Folk som tror att systemutvecklare ska bytas ut i närtid har ingen koll på vad jobbet faktiskt innebär.

Jag skulle säga att ekonomer och legal/jurister sitter sämre till i förhållande till AI.
Citera
2023-07-07, 09:28
Medlem
AI kan inte göra allt, men med AI:ns kraft kan du bli en bättre och snabbare utvecklare.
Citera
2023-07-07, 09:44
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
ChatGPT och liknande är väldigt bra och kraftfulla verktyg om man använder dom på rätt sätt, vilket dom flesta inte gör, men dom kommer inte att ersätta utvecklare inom överskådlig framtid. Snarare så att utvecklare är ett av dom sista jobben som kommer att ersättas av AI. så behöver inte oroa sig förrän väldigt många andra jobb ersatts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in