2023-07-03, 22:59
Medlem
Ukraina kan inte ha många soldater kvar. Är det Nato soldater som krigar i smyg må tro?
Citera
2023-07-03, 23:00
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Så säg ca. 400.000 totalt då ?

Hmm.., då måste väl sägas även att ryssarna har blivit bättre med logistiken än i början, och lyckats kompensera lastbilsförluster och själva växten utav antalet förband som är på plats.

Eller, är det något jag missar ?

Ungefär så. 140 000 är dock gröngölingar som kommit in med den "krypande mobiliseringen" fr o m januari/februari i år.
Citera
2023-07-03, 23:00
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Sanktionerna saknar betydelse. Ryska naturtillgångar säljs via mellanhänder. EU köper rysk olja via Indien till överpriser exempelvis. Vilka betalar detta för detta överpris tror du? Allt är ett skådespel.
Europa köper till gängse världsmarknadspris. Om Indien fulimporterar ryssolka och säljer till Europa så är det de som tjänar på transaktionen. För Europa är det egalt och för Ryssland dåligt, eftersom de får sälja till rabatt.
Citera
2023-07-03, 23:06
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jo efter mobiliseringen förra året så har de haft mer trupper i Ukraina. Logistiken vet jag inte, de verkar fortfarande ha brist på mycket.

Jo det var ju ca 175.000 ryssar i början (beroende vem man lyssnar på), och man tappade ju mängder utav lastbilar, tankbilar, dvs vagnar till logistiken.

Men man lyckas hålla ihop detta fortfarande på något vis, trots att man har mer än dubbelt så många på marken idag. Sen så jo, de tycks sakna mycket.., men det håller ihop tillsvidare iallafall.
Citera
2023-07-03, 23:17
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samtsu
Ukraina kan inte ha många soldater kvar. Är det Nato soldater som krigar i smyg må tro?

Den ukrainska krigsmakten omfattar ca 1,2 miljoner man (och kvinnor - ca 10 procent är kvinnor). Av dessa har 750 000 rent stridande befattningar och där handlar det nästan uteslutande om män. Fler folk än så klarar den ukrainska krigsorganisationen att hålla igång, för närvarande.

Alla dessa personer är givetvis inte samma människor över tid. Många har stupat, sårats eller lämnat tjänsten av andra skäl. Dessa luckor måste alltså ersättas. Manskapet tas från den personalpool som möjliggjorts genom allmän mobilisering och kontinuerlig utbildning av nya soldater.

För att få en bild av hur stor den personalpoolen är så kan man titta på de ukrainska årsklasserna som i snitt består av 170 000 man. Om man lägger ihop mängden vapenföra män i åldern 18 till 30, så handlar det alltså om ca 2 miljoner män för att fylla 750 000 potentiellt stridande befattningar. Till detta kan man räkna lika många personer i åldern 30-50 som också kan ingå i stridande tjänst, framför allt inom territorialförsvarsförbanden.

Det finns alltså ingen risk för att de ukrainska soldaterna skulle "ta slut", även vid mycket höga förluster.
Citera
2023-07-03, 23:18
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Fint att du är bekymrad över de Ukrainska förlusterna? Har ni ryssar några förluster eller skadade? Några tankar om den ryska sjukvården vid fronten?
Russian front-line hospitals are experiencing acute shortages of personnel and supplies. Only officers are reportedly evacuated to Russia, with ordinary soldiers being treated without anaesthesia or medications. Volunteers are providing most of the medical supplies.

https://threadreaderapp.com/thread/1675573233116954625.html
Citera
2023-07-03, 23:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jo det var ju ca 175.000 ryssar i början (beroende vem man lyssnar på), och man tappade ju mängder utav lastbilar, tankbilar, dvs vagnar till logistiken.
Men man lyckas hålla ihop detta fortfarande på något vis, trots att man har mer än dubbelt så många på marken idag. Sen så jo, de tycks sakna mycket.., men det håller ihop tillsvidare iallafall.

Jag glömde en sak med logistiken. De har ju tvingats förenkla den hela tiden. Först lämna de hela norra Ukraina där ju alla minns 10-mils-konvojen. Man klarade inte logistiken genom Vitryssland. Sedan flydde man från Kharkiv och "slapp" logistiken dit. Sedan fick man lämna en del av Kherson för man klarade inte logistiken över Dniepr. Så man har ju kortare avstånd och ett mindre område nu att försörja med logistik.

Men jag tror också att man har mindre att transportera. Rysslands artilleri skjuter inte alls lika mycket längre.
Citera
2023-07-03, 23:27
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Men du ifrågasätter siffran?!!

Jag försöker i debatten få dig att köpa att det inte finns en sanning i detta.
Men kriga på du kring den faktiska siffran.
Säg till när du lyckats. Då ska du också köpa en Triss!
Det är ju min poäng att ingen säker siffra finns hahaha.

Jag ifrågasätter den siffran som angavs. Det är inte samma sak som att jag påstår att den inte kan vara rätt. Du har missförstått typ allt

Men bra, då är vi på samma tåg igen.

Jag sörjer ingen död ryss. Även om det förstås är tragiskt att folk dör så får de faktiskt skylla sig själva.
Citera
2023-07-03, 23:30
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Russian front-line hospitals are experiencing acute shortages of personnel and supplies. Only officers are reportedly evacuated to Russia, with ordinary soldiers being treated without anaesthesia or medications. Volunteers are providing most of the medical supplies.

https://threadreaderapp.com/thread/1675573233116954625.html
Wtf... majoriteten av vatniksoldaterna opereras utan bedövning. Riktigt så jävligt trodde jag faktiskt inte det var.
Citera
2023-07-03, 23:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Helt sjukt att galne Girkin har nästan 900k följare på Tg!! Hoppas fan han ställer upp i presidentvalet nästa år, om det blir nåt.

Han och hans polare har bildat ett nytt parti. Hans tidigare parti blev förbjudet.

Citat:

Jag har hört att de har minst 900000 soldater nu.

Var lugn när NATO-soldater ger sig in i kriget så kommer du märka det; för då kommer först 1000 kryssningsrobotar och sedan hundratals moderna stridsflygplan. Då kommer ni få springa fort om ni skall ta er levande hem till Ryssland. Ja springa för inga fordon kommer undvika att sprängas. Lite som ni gjorde i Kharkiv men på en stor skala.
Citera
2023-07-03, 23:45
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag glömde en sak med logistiken. De har ju tvingats förenkla den hela tiden. Först lämna de hela norra Ukraina där ju alla minns 10-mils-konvojen. Man klarade inte logistiken genom Vitryssland. Sedan flydde man från Kharkiv och "slapp" logistiken dit. Sedan fick man lämna en del av Kherson för man klarade inte logistiken över Dniepr. Så man har ju kortare avstånd och ett mindre område nu att försörja med logistik.

Men jag tror också att man har mindre att transportera. Rysslands artilleri skjuter inte alls lika mycket längre.

Hmm.., tror att du fick mycket rätt i ditt inlägg här..

...skall sedan bli intressant. För Wagner skall ju ha ett kontrakt till hela armen (säkert lukrativt), att stå för själva maten. Detta kontrakt är borta nu. Såå..kommer det att gå smärtfritt.., med att någon/några andra tar över detta uppdrag ?

Bättre/sämre/samma..?
Citera
2023-07-03, 23:45
Medlem
joceks avatar
Citat:

Jag lovar att om Ryssarna hade hittat en enda NATO-uniform så skulle det basuneras ut i Rysk media och på varenda trollkanal som existerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in