2023-07-03, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Möjligt du har rätt, den 7 maj var de åtskilda i räkningen,
7724 döda och försvunna.

Sunday, 05/07/2023, in the morning report to the President of Russia Vladimir Putin, the irretrievable military operational loss of manpower of the personnel of the RF Armed Forces is 195754 people. Data as of 6:00 Moscow time today.
This figure, without taking into account the data on the losses of Russian PMCs taking part in hostilities on the territory of Ukraine, as of Friday, May 5, is 65,091 dead. The next final data on the losses of PMC fighters should be received on Friday, May 12, 2023. And will continue to be updated once a week.
Losses of the Russian Guard since the beginning of hostilities 7724 killed and missing.

Vem är ursprungskällan?
Vi vet i alla fall att DPR gick ut, via deras ombudsman, med att de hade 50% förluster(10 000) 100 dagar efter 24e feb 2022.

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2022/06/13/a-separatist-army-in-ukraine-lost-half-its-troops-in-100-days/?sh=6eade9973dbe
Citera
2023-07-03, 22:34
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Det var helt uppenbart att Ukraina återigen skulle bli ett slagfält så fort Biden (återigen) satte sin fot i vitahuset. Att det blev en regelrätt invasion kanske inte var lika uppenbart, men för alla oss som följt den geopoltiska utvecklingen senaste decennierna och har koll på Bidens och hans familjs "affärer" så är detta krig ingen överraskning.

Trump var precis som Jimmy Cartet bara en parantes, den anglosaxiska militära doktrinen går upp på att kontrollera och dominera HELA världen. Den går såklart i kollision med den ryska militära doktrinen som går ut på att kontrollera och dominera sitt närområde.

Men dom senaste veckorna har varenda svennebanan blivit expert på geostrategiska spel, genom att titta på SVT och läsa på twitter.....

Älskar Biden, tydligen…
Biden erbjöd Zelensky lift ut ur Ukraina.
Men Zelensky valde att strida för sitt land.
Så mycket för Biden och hans familj som har affärer och vill kriga. Biden ville hjälpa Zelensky ut…
Citera
2023-07-03, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Vem är ursprungskällan?
Vi vet i alla fall att DPR gick ut, via deras ombudsman, med att de hade 50% förluster(10 000) 100 dagar efter 24e feb 2022.

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2022/06/13/a-separatist-army-in-ukraine-lost-half-its-troops-in-100-days/?sh=6eade9973dbe
General svr telegram
https://t.me/svr_general/486
Citera
2023-07-03, 22:40
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag är inte insatt i det senaste men har för mig att CV90 har mörkerseende och att ryska vagnar och soldater till stor del saknar mörkerseende.

Är det så är det ju en stor fördel Ukraina.

Dom har tydligen skickat med det nya camouflaget Barracuda som har extremt låg värmesignatur. I kombination av mörkerseende är nog CV90 riktigt potent. Ska bli intressant när data börja komma fram.

https://www.saab.com/products/mcs-mobile-camouflage-system
Citera
2023-07-03, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
General svr telegram
https://t.me/svr_general/486

Ursäkta min okunskap men vem är det?
Citera
2023-07-03, 22:52
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Det ryktas vara ett trollkonto som drivs av ukrainsk underrättelsetjänst. Rent hittepå alltså som kan vara blandat med sanna uppgifter. Men man får ta det för vad det är också.
Citera
2023-07-03, 22:53
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
180000 ryssar på "Östfronten"! Undrar hur många som är på sydfronten?
https://twitter.com/Feher_Junior/status/1675910688403861504

Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Ungefär lika många. Vi talar då om trupperna i Cherson, Zaporizjzja och södra Donetsk.

Till detta kommer ca 50 000 i och runt Bachmut och sedan dessa 180 000 från strax norr om Kupiansk och ned till söder om Kreminna.

Låter sannolikt, tycker jag.

Så säg ca. 400.000 totalt då ?

Hmm.., då måste väl sägas även att ryssarna har blivit bättre med logistiken än i början, och lyckats kompensera lastbilsförluster och själva växten utav antalet förband som är på plats.

Eller, är det något jag missar ?
Citera
2023-07-03, 22:56
Medlem
Citat:
Anonym person,
Min åsikt, en som har någon kontakt i Kreml.
Men....
Citera
2023-07-03, 22:56
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Så säg ca. 400.000 totalt då ?
Hmm.., då måste väl sägas även att ryssarna har blivit bättre med logistiken än i början, och lyckats kompensera lastbilsförluster och själva växten utav antalet förband som är på plats.
Eller, är det något jag missar ?

Jo efter mobiliseringen förra året så har de haft mer trupper i Ukraina. Logistiken vet jag inte, de verkar fortfarande ha brist på mycket.
Citera
2023-07-03, 22:57
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:

Finns på Twitter också. General SVR samlar HUMINT och RUMINT som läcker från den ukrainska underrättelsetjänstens Rysslandsavdelning.

En hel del sprids till världspressen. Som exempel kan man nämna att uppgiften om att Putin på resa låter livvakter samla upp hans avföring i särskilda väskor som förs till Kreml för destruering, i syfte att förhindra för utländska spioner att samla prover för att kartlägga presidentens sjukdomar och DNA-profil, ursprungligen kom från General SVR.

https://twitter.com/generalsvr_en/status/1675887449145319425?t=aJJphmGg-7GloqRgliARNQ&s=19
Citera
2023-07-03, 22:57
Medlem
Vaginalketchups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag är inte insatt i det senaste men har för mig att CV90 har mörkerseende och att ryska vagnar och soldater till stor del saknar mörkerseende.

Är det så är det ju en stor fördel Ukraina.

Första versionen av cv 9040 som jag körde i mitten på 90 talet hade både mörkerseende o h värmekamera som funkade sjukt bra
Som förare var det inga problem att köra med släckta lysen på natten och skytten hittade enkelt sina mål
Citera
2023-07-03, 22:58
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ryssar börjar ifrågasätta varför de ska ödsla trupper på att försöka hålla den södra stranden av Dnipro? Galne Girkin ger ett svar att ryssen är orolig för att deras flyg och artilleri inte är starkt nog att kunna hålla emot en offensiv av UAF över floden. Jag trodde att ryssen redan hade lämnat öarna.

Citat:
Dear Vladislav Coal! Imagine, I also asked myself a similar question and on purpose (before writing my own analysis of the situation in this area, I asked for officers fighting (initially, by the way) on the indicated front, whom I have every reason to trust. And they assured me of the following: not despite the whole disadvantage of the battle for the islands of the Dnieper floodplain, given the dominant right bank and the enemy’s significant superiority in manpower, it is necessary to keep them as far as possible. in a situation in which, on the whole, they successfully repelled enemy attacks, despite all his efforts and an acute shortage of ammunition - they believe that leaving the islands of the floodplain will lead to battles already beyond its borders, but in an even more disadvantageous position. They are convinced that in the current situation, our artillery and aviation will not be able to prevent the enemy from establishing reliable crossings across the Dnieper opposite Kherson and starting to pump up their garrison with troops and equipment. And our troops will not receive any tactical gain from leaving these islands. And I - not considering myself more competent than professional military men (with very serious combat experience), whom I also personally know - listened to their opinion and overestimated "my couch".

https://t.me/strelkovii/5866

Helt sjukt att galne Girkin har nästan 900k följare på Tg!! Hoppas fan han ställer upp i presidentvalet nästa år, om det blir nåt.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-07-03 kl. 23:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in