2023-07-03, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Det är givetvis fria fantasier från Zelenskys tomteverkstad. De hävdar 230 000 KIA på rysk sida. Detta skulle innebära att det fanns cirka 700 000 KIA + WIA, och att flera miljoner ryska anhöriga skulle ha en förlorad fader eller son. Givetvis inget som har någon som helst verklighetsförankring. Om de bara kunde ljuga lite mer realistisk. Ukrainas propaganda liknar vulgära Hollywoodproduktioner.

Jasså det är fria fantasier? Enligt vem? Dig? O vem är du då som man ska tro på? Hur kan du veta att det faktiskt inte finns så många sörjande familjer?
Det är välkänt att ni ryssar ljuger som ennhäst travar.
Om ni bara kunde ljuga mkt mkt bättre. För även dör är ni helt värdelösa.
Citera
2023-07-03, 19:01
Medlem
HejaFinlands avatar
180000 ryssar på "Östfronten"! Undrar hur många som är på sydfronten?
https://twitter.com/Feher_Junior/status/1675910688403861504
Citera
2023-07-03, 19:01
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Infanteristerna verkar vara de viktigaste igen, inte stridsvagnar. Här strider de till fots; de kör bara fram i sin pansarvagn. När de går ur pansarvagnen i början är det som en amerikansk film, de skjuter väldigt mycket. En död ryss skjuter han på lite extra bara för säkerhets skull.
https://twitter.com/NOELreports/status/1675815854494154753

Moskvas omotiverade trashanks-soldater mot modernt utrustade och erfarna frihetskämpar. Jag ser ett imperiums sista dödsryckningar. Ett kolonialväldes död.
2:36 in i filmen ser man för ett ögonblick ringen till granatens säkerhetssprint.
Citera
2023-07-03, 19:02
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
"Tillgängliga styrkor" är en statistisk lögn. Ryssland kan mobilisera miljontals soldater om de så önskar.
Ska dessa soldater slåss med stenar och pinnar då, eller vad hade du tänkt? Rysslands reserver är urholkade och tros kunna ta slut redan i år.
Citera
2023-07-03, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Med tanke på att väst inte vågar möta Ryssen så har han en poäng när klipp som dessa dyker upp titt som tätt, vad mer representerar inte väst än utslagna Bradleys och Leo 2?

https://t.me/the_Right_People/19621?single

One Bradley and one Leo2 A4 damaged and abandoned

Hur många Leo 2 fick Ukraina nu igen? 50? 100?

Ojoj en Leo o en bradley och du firar.
Hur många förlorade ni idag?
Är det vad ni fått order om att säga nu? Stt väst inte vågar möta et ryssar?
Ni måste verkligen ha full panik nu.
Citera
2023-07-03, 19:04
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Intressanta tankegångar om det så kallade Wagnerupproret i koppling till Ukrainakonflikten, av den svenske före detta underrättelseofficeren och debattören Johan Westerholm, på hans blogg Ledarsidorna:

Således kan detta ha varit en del av Putins mästerligt spelade 5-D schack... Underskatta aldrig Putin.

Ponera ett ögonblick att det faktiskt var fallet och att kuppen tilläts gå så långt för att testa lojalitet, är det inte värt att reflektera över att lojalitet till Putin inte är detsamma som lojalitet till Ryssland och deras intressen?

Att till varje pris klamra sig fast vid Ukraina-kriget oavsett kostnad och omvärldens fördömanden är kanske existentiellt för Putins politiska överlevnad men verkligen inte för Ryssland som nation.

Ifall man vill se någon form av multipolär värld där Ryssland är tongivande torde det ligga i ens intresse att en kupp mot Putin lyckas så att Ryssland kan dra sig tillbaka, slicka sina sår och börja på ny och bättre kula för sina stormaktsambitioner.
Citera
2023-07-03, 19:07
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obskyrdelfin
Jag är Nationalist. Vad menar du?
För vilken nation då?
Citera
2023-07-03, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Kan du bekräfta att dwt INTE kommer från världens underrättelsetjänster o att det är något man huttar på för småbarn…

Du ser hur löjligt det blir när du jämt kommer med ”kan du bekräfta ”

Ska jag hitta källor som bekräftar att det som andra påstår är felaktigt? Är det du vill? Missförstår jag dig?
Citera
2023-07-03, 19:16
Moderator
OYs avatar
Tråden är inte en anslagstavla där man spikar upp citat istället för att diskutera.

/Mod
Citera
2023-07-03, 19:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Den har varit väldigt pålitlig.

Ja den är pålitlig, det är bara att de censurerar den senaste veckan.
Citera
2023-07-03, 19:18
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
180000 ryssar på "Östfronten"! Undrar hur många som är på sydfronten?
https://twitter.com/Feher_Junior/status/1675910688403861504

Ungefär lika många. Vi talar då om trupperna i Cherson, Zaporizjzja och södra Donetsk.

Till detta kommer ca 50 000 i och runt Bachmut och sedan dessa 180 000 från strax norr om Kupiansk och ned till söder om Kreminna.

Låter sannolikt, tycker jag.

Enda området för någon form av offensiva åtgärder från den ryska sidan är där i Luhansk. På alla andra frontavsnitt sitter man antingen fast eller tvingas backa. Jag tror att Ryssarna håller på att förbereda något i södra Luhansk. Kanske ett försök att inta Lyman?
Citera
2023-07-03, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Cornucopia antar jag som hänvisar till Ukrainska försvarsmakten som samlar ihop bekräftade kills. Kanske inte den mest tillförlitliga källan men ändå klasser bättre än ryssens bullshit.

Tack för ett tydligt svar.

Ja man väljer helt fritt om man tror på den ena sidans propaganda eller den andra sidans. Sen kan man även välja att vara generellt skeptisk inför desinformation/propaganda från alla sidor. Men det verkar inte vara så populärt nuförtiden.

Off topic

Min uppfattning är att Lars Wilderäng aka. Cornucopia rapporteringen kring kriget ska tas med en stor grävskopa salt. Är ju svårt att hitta någon mer biased än Lars, som dessutom har ett bedrövligt trackrecord i omvärldsanalys i alla möjliga olika ämnen senaste decenniet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in