2023-07-03, 06:23
Medlem
Hallå där ute! Har en passat som lufymassemätaren gått sönder på och letar ny. Finns det någon som har erfarenhet av biltemas luftmassemätare eller är det bara skrot?
Det primära just nu är att den funkar att åka cirka 30 mil med och att den går genom besiktningen i slutet på denna månad.
Självklart är det bäst att köpa orginal men jag har tyvärr inte dom pengarna att lägga ut just nu! :/
Citera
2023-07-03, 07:03
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antoeri
Hallå där ute! Har en passat som lufymassemätaren gått sönder på och letar ny. Finns det någon som har erfarenhet av biltemas luftmassemätare eller är det bara skrot?
Det primära just nu är att den funkar att åka cirka 30 mil med och att den går genom besiktningen i slutet på denna månad.
Självklart är det bäst att köpa orginal men jag har tyvärr inte dom pengarna att lägga ut just nu! :/

Det går att laga medelst rengöring i bästa fall.
En luftmassemätare är en värmetråd som värms upp av batteriet.
Tråden får ett visst elektriskt motstånd vid olika temperaturer.
När luft strömmar förbi den uppvärmda tråden så kyls den ner och motståndet i tråden ändras och man får ett mått på hur snabbt luften strömmar förbi och kyler tråden.

I en Youtube-video såg jag hur man rengjorde tråden/trådarna från damm som som fastnat på tråden och fixade felet.

Det är nog svårt att göra en sådan med dålig kvalitet så en med rätt pris duger nog lika bra.
Citera
2023-07-03, 13:40
Medlem
Norrbagg79s avatar
På min Opel kopplade jag bara ut kontakten til mätaren när den krånglade, och bilen funkade fint endå.
Vet det inte går på alla bilar, men värd et forsök?
Citera
2023-07-03, 18:44
Medlem
Sök på numret som står på den gamla delen, på trodo.se eller autodoc.se
Köp av ett fabrikat som du har sett innan
Billigare än Biltema och högre kvalitet om du köper rätt fabrikat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem