2023-06-30, 06:32
Medlem
jymdjakets avatar
Mer för att konstatera det uppenbara om man är tillräckligt cynisk, men det Anders Lindberg verkligen älskar är när han får reaktioner. Han skiter överlag i vilka. Skriv på, men håll i bakhuvudet att ni gör snubben glad.
Citera
2023-06-30, 07:20
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
I vilket val då?
I finska riksdagsvalet används dessa sedlar: https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Valsedel_Finland_riksdagsval_2011.jpg
Man skriver in nummer som representerar en kandidat.

En stor fördel med det systemet är att det sätter press på väljarna, om än minimalt, att sätta sig in i vad de röstar på. De kan inte bli lockade av någon "trevlig partilogga" eller liknande (om det nu händer).
Istället för enbart personröster hade man kunnat haft ett upplägg där varje parti får ett nummer och kandidaterna har sedan i sin tur varsin bokstav (om man vill personrösta).
Senast redigerad av Holden.Caulfield 2023-06-30 kl. 07:25.
Citera
2023-06-30, 07:45
Medlem
Judgments avatar
Allt som den lilla fittan Anders Lindberg ogillar är positivt.
Citera
2023-06-30, 07:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Tycker det såg bra ut även om det ger en viss fördel för partier som står tidigt i bokstavsordning.
Finns folk som bestämmer vad de ska rösta på bakom skärmen och då väljer de säkert något högst upp.
Med finlands valsedel som visades upp i ett inlägg finns inga fördelar alls för något parti då röstsedeln mer eller mindre är blank och man skriver in ett nummer. Funkar systemet i finland så borde det funka för sverige.

Klart bättre än tidigare plus att det blir enklare för mindre partier att synas då de själva inte behöver beställa och lägga ut sina valsedlar i vallokalerna. Blir också bättre för miljön då alla bara behöver en valsedel istället som nu när många tar fler sedlar och kastar för att inte andra ska veta vad man ska rösta på.
Citera
2023-06-30, 07:57
Medlem
wwrs avatar
De vågar inte ha kvar valsedlar med personnamn för då kommer folk att stryka de flesta i regeringen. Så den regeln har väl också tagits bort. Det kvittar vilka idioter du stryker numera, de blir som bekant valda ändå? 🤣🤣🤣

Vilket pajasland. Som dessutom berömmer sig för demokrati.
Citera
2023-06-30, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Tycker det såg bra ut även om det ger en viss fördel för partier som står tidigt i bokstavsordning.
Finns folk som bestämmer vad de ska rösta på bakom skärmen och då väljer de säkert något högst upp.

Valsedlarna i dagens system ligger i alfabetisk ordning så ingen skillnad där. Och jag tror att du underskattar väljarna; alla är inte som du.
Citera
2023-06-30, 08:12
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
De vågar inte ha kvar valsedlar med personnamn för då kommer folk att stryka de flesta i regeringen. Så den regeln har väl också tagits bort. Det kvittar vilka idioter du stryker numera, de blir som bekant valda ändå? 🤣🤣🤣

Vilket pajasland. Som dessutom berömmer sig för demokrati.

Ursäkta, men är herrn dement? Strykning togs bort när vi införde möjlighet till att personkryssa vilket gjordes till samtliga val 1998.

Kan upplysa herrn om att Sossarna ingick vänskapsavtal med muslimerna, då du tydligen slutade uppdatera dig innan dess.
Citera
2023-06-30, 08:18
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Ursäkta, men är herrn dement? Strykning togs bort när vi införde möjlighet till att personkryssa vilket gjordes till samtliga val 1998.

Kan upplysa herrn om att Sossarna ingick vänskapsavtal med muslimerna, då du tydligen slutade uppdatera dig innan dess.
Och nu vill man införa valsedlar utan personnamn.

Tidningarna skriver hela tiden om hur många procent varje parti har. Men senast fick SD flest röster av partierna i regeringsunderlaget. Då sade politikerna att procenten inte har någon betydelse. Då är det plötsligt personnamnen som avgör vem som skall vara statsminister. "riksdagsmajoriteten"

Och nu vill man ta bort personnamnen från valsedlarna.

Rent skojeri, och landet fungerar därefter.
Senast redigerad av wwr 2023-06-30 kl. 08:20.
Citera
2023-06-30, 08:37
Medlem
Tanuss avatar
Vi har ett kringresande teatersällskap som poserar under olika benämningar (S, SD, MP, L, M, V, C, KD) men som har samma huvudman (Investor)
Och det vi kivas om är formen på valsedlar.....

Att rösta i demokratiska val i västvärlden måste vara den vuxna versionen av att skicka önskelista till jultomten.
Citera
2023-06-30, 09:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Valsedlarna i dagens system ligger i alfabetisk ordning så ingen skillnad där. Och jag tror att du underskattar väljarna; alla är inte som du.

Jag vet vad jag ska rösta på så för mig är det inga problem men titta på valundersökningar även dagarna innan valet att många är då fortfarande osäkra vad de ska rösta på.
Finns säkerligen en drös som bestämmer sig i kön eller bakom skärmen.
Citera
2023-06-30, 09:07
Bannlyst
Lindberg på AB är ett troll rasförrädare, romsk-ättling (tattare) och en cuck. Som är journalist och sprider PK för att behålla jobbet på globalist media. Det är synd om honom egentligen. Vad hände i hans barndom i skolan så att han så skulle blir så indoktrinerad i självhat. Var det kulturmarxismen som satte griller i huvudet på stackarn. Pinsam för oss svenskar som inte får skriva är han.
Citera
2023-06-30, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag vet vad jag ska rösta på så för mig är det inga problem men titta på valundersökningar även dagarna innan valet att många är då fortfarande osäkra vad de ska rösta på.
Finns säkerligen en drös som bestämmer sig i kön eller bakom skärmen.

Det finns det absolut men jag tror att det är extremt få som är så korkade att de tar de som ligger överst. Det hade i så fall gynnat AfS väldigt mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in