2023-06-27, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Jag tolkade det som han sa, "vi".. Dvs att varken anhöriga eller offren blivit kontaktade (i just det här specifika exemplet)
Ah, då är jag med. Ja det går väl tolka på båda sätt förstås.

Hade varit en orimligt dålig miss (som jag inte tror att Grönan vill kosta på sig) att inte lyckas kontakta de skadade. Men om de missat en 50+ förälder.. Tycker jag inte är så farligt.
Citera
2023-06-27, 23:35
Medlem
Fr3ak0uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Profit, det är vad ägarna kräver. Sunkig säkerhetskultur verkar de skita i. Har man då en svag VD så fungerar det, till dess att det inte gör det.

Ja uppenbarligen måste nya VD:n ha godkänt Winter Wonderland helt klart, första gången i vintras de körde det också gör det ju uppenbart att han ligger bakom, känns som man kan ringa in problemet mer och mer, undrar hur många fler dödsolyckor vi ser så länge han sitter kvar och de fortsätter med Winter Wonderland...
Citera
2023-06-27, 23:36
Medlem
Citat:
Jag tolkade det som han sa, "vi".. Dvs att varken anhöriga eller offren blivit kontaktade (i just det här specifika exemplet)

Eller så menade han ”vi” som ”jag och min fru”

Skulle inte förvåna mig om grönan ljuger och knappt alls kontaktat nån men det jag menar är att det är ju inte skrivet i klarhet.
Citera
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Varför ska de höra av sig till en 53 årig mans föräldrar i Sundsvall?

Därför att VDn sa att dom skulle kontakta både offren och deras anhöriga (alltså deras närmsta anhöriga, och kanske inte gammelmosterns systerdotter i Gällivare)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Om hypotesen materialutmattning håller undrar man ju varför Grönan tillåter sig köra med så gamla grejer. Du skriver 35 år. Även om de nu bytte vagnar vid renovering år 2000 så låter det ju bisarrt att det inte finns något tidsintervall för att byta vitala delar? Inom flyget röntgar man de viktigaste metalldelarna för att se tecken på utmattning. En vagn som rullar med belastningar och krängningar i 25 år. Vem är då förvånad när det går åt helvete?! VD & ägare möjligen. ”Säkerhet genomsyrar allt vi gör”. Jomen tjena.

VD:n sa ju att eftersom delarna på Jetline byts ut kontinuerligt, så är attraktionen i NYSKICK.
Citera
Medlem
Citat:
Okej men du kommer ju fortfarande inte få några SVAR på Flashback. Fortfarande. Bara spekulationer och tankar.

Speciellt så här tidigt.
Iom att jag inte var på plats när olyckan skedde så vill jag vara på den här plattformen så mycket jag vill då ni uppenbarligen vet mer än vad jag gör som inte var på plats. Tack.
Citera
2023-06-27, 23:37
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Okej men du kommer ju fortfarande inte få några SVAR på Flashback. Fortfarande. Bara spekulationer och tankar.

Speciellt så här tidigt.

Lite OT men såg flera "spekulationer" i tråden om turistubåten som förliste vilket visade sig stämma i slutändan så spekulationer och disskutioner är nog bara nyttigt!
Citera
2023-06-27, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Precis! Men kan dock förstår föräldrarna som ser sitt barn som sitt lilla barn även vid 53 år ålder

Han kanske hade sin granne eller bästa kompis som närmast anhörig i sin journal och det var den som kontaktades.

De kan ju inte höra av sig till varje moster och brylling etc.

Varför döma när vi inte vet?
Citera
2023-06-27, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fr3ak0ut
Det känns som fler olyckor kommer hända om de öppnar redan på måndag igen i och med att de haft Winter Wonderland i vintras och man såg jetline i något videoklipp, bra jämförelse är ju bara att söka på Youtube på kylspray eller frysspray så kan man ju föreställa sig hur lätt isberget sänkte "osänkbara" Titanic på en gång när ledningen inte förstod sig på fysiken där heller uppenbarligen när man diskuterar säkerhet och kontroll...
Har de kört Jetline utanför design? Dvs utanför säkerhetskrav på max/min temperatur? Har du koll på de kraven? Vore speciellt intressant map max temp i omgivningen.

PS. Jag tror att så snart man utrett att det inte finns ngt systematiskt "fel" som har potential påverka flera attraktioner (ex organisatoriska eller samma typ bultar, skruvar (från samma leverantör osv) alt att det varit sabotage på anläggningen, så är det inga säkerhetsmässiga problem att öppna.
Senast redigerad av jerka11 2023-06-27 kl. 23:45.
Citera
Medlem
Olyckor är rätt så intressanta. En olycka beror inte på ett fel utan en mängd fel som inträffat i rad och tillsammans så är olyckan framme. Ett problem är att konstruktionen som hjulen sitter i också är komponenten som ska hålla kvar vagnen runt rälsen vid ett fel på ett hjul. Jag tror att den hålls på plats med en plunch och den hålls på plats med 2 skruvar. Skruvarna är säkrade med en skruv som hindrar dom från att gängas ur. Det är en rätt så felsäker lösning. Med tanke på att båda sidornas boggis har lossnat och att dom var längst fram tycker jag tyder på att dom kanske träffat något främmande föremål som slagit bort dom.

Byglarna kanske inte var konstruerade för ett så hårt stopp som det blev
Citera
Medlem
Citat:
Därför att VDn sa att dom skulle kontakta både offren och deras anhöriga (alltså deras närmsta anhöriga, och kanske inte gammelmosterns systerdotter i Gällivare)

Men du vet inte vem han har sagt är sina närmast anhöriga. Han kanske inte nämnde sina föräldrar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fr3ak0ut
Jag tycker det är konstigt att ingen ifrågasätter Winter Wonderland som de började med i vintras, vems idé var det? Det ser ju helt idiotiskt ut att köra attraktioner mitt i svenska vinterkylan? Is och kyla var ju det som sänkte Titanic på en gång också till och med som skulle vara "osänkbart"?

https://www.gronalund.com/winterwonderland

Det gör dom ju varje år på Tivoli i Köpenhamn så varför skulle de inte kunna göra det i Stockholm då?
Är det kallare vintrar i Stockholm än i Köpenhamn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in