Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-26, 04:04
Medlem
wwrs avatar
Inga kroppar eller människorester har någonsin bärgats från varken Titanic (sedan den återfanns) eller Titan, vad jag förstått. Får vänta med slutsatser om detta. Man kan bara notera fler paralleller mellan Titan och Titan-ic.

...

Citat:
Some 1,160 people went down with the Titanic. but no bodies have ever been found. There are multiple theories as to why, although experts have been unable to completely solve the mystery once and for all.
https://en.as.com/latest_news/the-re...ic-wreckage-n/
Senast redigerad av wwr 2023-06-26 kl. 04:39.
Citera
2023-06-26, 04:47
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anuspedagog
ok. reagerade på att det var samma siffra som Cameron's antal besök och att Rush stoltserar med mission 5 men om det stämmer så är det ju imponerande . Jag litar dock inte en sekund på vad Rush påstått. idioten vart ju varnad att hans ubåt var en tickande bomb och nu har vi kvittot.
Ja att Rush inte skulle ljuga framstår som osannolikt.
Citera
2023-06-26, 06:44
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anuspedagog
Tror Du blandar ihop det med hur många gånger James Cameron varit vid titanic: https://www.npr.org/2023/06/23/11839...anic-titan-sub

Titan imploderade under mission 5 som man kallade det. Tror den här Rush hade kallat det mission 33 om det vore så många lyckade nedstigningar till Titanic man lyckats med.

Som sagt tidigare,Mission-numreringen gäller årsvis, det här var således 5 dykningen 2023. Läste någonstans att den tagit 28 personer till botten och många verkar ha åkt flera gånger. Även om man inte tror på vad Oceangate säger så är mer än ett dussin fullbordade dyk ett antagande i nederkant
Citera
2023-06-26, 07:00
Medlem
uddevs avatar
Såg intervjun med James Cameron och funderar på huruvida informationen om att dom hade släpt barlasten och var på väg upp kommer ifrån, det har väl inte framkommit någon annan stans? Han säger ju dessutom att för att detta måste ha meddelats upp till moderskeppet om så har skett, ingen annan kan ju veta. Men jag kanske missuppfattar vad han säger och att det just nu är spekulation utifrån hans erfarenhet?
Citera
2023-06-26, 07:06
Medlem
LuluBrooksies avatar
På tal om vrakdelar. Fönstret i akrylplast hittades tydligen 500 m framför där ubåten var.

Någon som vet om det var helt eller?
Citera
2023-06-26, 07:19
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Inga kroppar eller människorester har någonsin bärgats från varken Titanic (sedan den återfanns) eller Titan, vad jag förstått. Får vänta med slutsatser om detta. Man kan bara notera fler paralleller mellan Titan och Titan-ic.

...

https://en.as.com/latest_news/the-re...ic-wreckage-n/

Det beror på att större djup finns benätande maskar , så allt försvinner.

Därför ligger det tomma kostymer med skor runt vraket...
Citera
2023-06-26, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uddev
Såg intervjun med James Cameron och funderar på huruvida informationen om att dom hade släpt barlasten och var på väg upp kommer ifrån, det har väl inte framkommit någon annan stans? Han säger ju dessutom att för att detta måste ha meddelats upp till moderskeppet om så har skett, ingen annan kan ju veta. Men jag kanske missuppfattar vad han säger och att det just nu är spekulation utifrån hans erfarenhet?

Han har kontakter som har försett honom med information inofficiellt.
Citera
2023-06-26, 08:15
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-kraft89
Men nu är inte poängen att man kan dö, utan att han ljög om hur sannolikt det är, med hans fordon.

Och min poäng var att det var vuxna människor (mestadels forskare som redan varit där vid x antal tillfälle) som gick ombord, som hade kunskap om både Titanic och att dyka ner dit.

Dvs givetvis var dom medvetna om riskerna.
Citera
2023-06-26, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Som sagt tidigare,Mission-numreringen gäller årsvis, det här var således 5 dykningen 2023. Läste någonstans att den tagit 28 personer till botten och många verkar ha åkt flera gånger. Även om man inte tror på vad Oceangate säger så är mer än ett dussin fullbordade dyk ett antagande i nederkant
Nej. Detta va den första och enda dykningen till Titanic i år pga dåligt väder i området.
Nu minns jag vet inte var jag läste eller hörde detta, men Titan har dykt runt 30 gånger men inte så långt ner som till Titanic alla dessa gånger. Utan det är endast ett fåtal gånger och har redan hållit på att gå åt helvete en eller två gånger innan.
Detta kom efter en snabb googling:
The Titan has made the voyage to the Titanic three times, once a year since 2021.

Finns även video med någon kvinna från OceanGate som blev överlycklig när dem lyckades ena gången, efter att ha misslyckats och nästan dött innan, eller ja hon trodde dem skulle dö.
Citera
2023-06-26, 09:03
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekosmos
Nej. Detta va den första och enda dykningen till Titanic i år pga dåligt väder i området.
Nu minns jag vet inte var jag läste eller hörde detta, men Titan har dykt runt 30 gånger men inte så långt ner som till Titanic alla dessa gånger. Utan det är endast ett fåtal gånger och har redan hållit på att gå åt helvete en eller två gånger innan.
The Titan has made the voyage to the Titanic three times, once a year since 2021.

Finns även video med någon kvinna från OceanGate som blev överlycklig när dem lyckades ena gången, efter att ha misslyckats och nästan dött innan, eller ja hon trodde dem skulle dö.

Jag har läst att detta var 5:e dyket med Titan till Titanic. Absolut inte 30-nånting ivf.
Citera
2023-06-26, 09:07
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekosmos

och en annan snabb googling säger annorlunda, så jag vidhåller att det inte är solklart hur många dyk som gjorts.

https://www.flashback.org/leave.php?...er-struck.html
Här står det att 28 deltagare åkte till Titanic 2022 vilket tvärt emotsäger din googling ovan om 1 dyk per år.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...titanic-ubaten
Citera
2023-06-26, 09:28
Medlem
Finns det några filmklipp från Titans tidigare dyk? Vill försöka förstå grejen med att se ett gammalt vrak.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback