2023-06-25, 15:05
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Det påstod du visst när du lade dig i skriver att jag inte vet vad jag talar om när jag säger att bibeln är den enda skrift som behövs för en rättrogen kristen.
Din logik felar. Jag har aldrig påstått att man behöver något annat än bibeln som kristen. Frimureriet är ingen religion, avser inte att ersätta din religion, inte heller att vara en dold fördjupning av någon religion.
Citera
2023-06-25, 21:28
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
För en rättrogen kristen behövs inga supplement för personlighetsutveckling .
Frimureriet kräver av potentiella medlemmar att man har en tro på en ”högre stående” kraft/väsen. Och frimurarnas central tema cirkulerar till bibliska figurer och förlopp- solomon, hiram och templet. Så nog anknyter ni till abrahamisk religion men på ert eget in och ut vis….ett vis som kännetecknar satanism…. baphomet.
Finns ingen Baphomet eller satanism i den svenska riten och inte heller internationellt. Det är ingen religionsutövning eller dyrkan vi sysslar med. Systemen är dock designade så att de bara blir relevanta om du har en tro. I Sverige måste man vara kristen för att ritualerna ska ha betydelse. Ritualerna i sig är inte en variant av kristendom.
Citera
2023-06-26, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Din logik felar. Jag har aldrig påstått att man behöver något annat än bibeln som kristen. Frimureriet är ingen religion, avser inte att ersätta din religion, inte heller att vara en dold fördjupning av någon religion.
frimurarorden's riter och handlingar anspelar till bibliska myter.
frimurarnas anfader i rakt led var tempel-riddarna - poor knights of christ. de var del av korstagen till det heliga-landet.
de kom att reformera sin kristna tro med att blanda in andra tros-laror och riter.

det moderna frimureriet foljde i samma anda d.v.s att kristna reformister lag bakom.
calvinister, hugenotter, presbytarianer. och james anderson som skrev frimurarnas konstitution var just presbytariansk prast.
(nagon i traden namnde orange-orden, och som en protestantisk-orden sa ar den sakerligen tight med frimurar-orden.)

inom svenska frimurar orden ska medlemar vara av kristen(protestantisk) tro.
svenska frimurar orden's emblem ar ett sankt-gerorge kors, samma blodroda kors som tempelriddarna's -kristu's och solomon's tempel fattiga riddare.

lite extra info - pa svenska frimurarordens hemsida gar det att lasa att deras hogkvarter -baatska palatset byggdes ar 1666,
(medans andra icke frimurar kallor namner palatsets byggnad skedde mellan 1662-1668)
och med det kan vi ga in pa hur frimurarnas symboler och ritualer ar kristendomen vand upp och ner(reformerad?)......d.v.s Satanism
Citera
2023-06-26, 10:22
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
frimurarorden's riter och handlingar anspelar till bibliska myter.
frimurarnas anfader i rakt led var tempel-riddarna - poor knights of christ. de var del av korstagen till det heliga-landet.
de kom att reformera sin kristna tro med att blanda in andra tros-laror och riter.

det moderna frimureriet foljde i samma anda d.v.s att kristna reformister lag bakom.
calvinister, hugenotter, presbytarianer. och james anderson som skrev frimurarnas konstitution var just presbytariansk prast.
(nagon i traden namnde orange-orden, och som en protestantisk-orden sa ar den sakerligen tight med frimurar-orden.)

inom svenska frimurar orden ska medlemar vara av kristen(protestantisk) tro.
svenska frimurar orden's emblem ar ett sankt-gerorge kors, samma blodroda kors som tempelriddarna's -kristu's och solomon's tempel fattiga riddare.

lite extra info - pa svenska frimurarordens hemsida gar det att lasa att deras hogkvarter -baatska palatset byggdes ar 1666,
(medans andra icke frimurar kallor namner palatsets byggnad skedde mellan 1662-1668)
och med det kan vi ga in pa hur frimurarnas symboler och ritualer ar kristendomen vand upp och ner(reformerad?)......d.v.s Satanism

Tempelriddarna finns med men deras egentliga koppling är nog ganska vag. Deras roll handlar dock inte om att ge en alternativ tolkning av det kristna budskapet. Frimureriets avsikt eller utövning innebär inte att man praktiserar någon religion. Varför tror du att du vet mer än mig när det är jag som är insatt och mångårig medlem med högsta graden och ledande position? Det är inte satanism. De som påstår det har fel.
Citera
2023-06-26, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Tempelriddarna finns med men deras egentliga koppling är nog ganska vag. Deras roll handlar dock inte om att ge en alternativ tolkning av det kristna budskapet. Frimureriets avsikt eller utövning innebär inte att man praktiserar någon religion. Varför tror du att du vet mer än mig när det är jag som är insatt och mångårig medlem med högsta graden och ledande position? Det är inte satanism. De som påstår det har fel.
jaha, hogsta honset. da vet du som jag att du inte far formedla ingaende information angaende era ritualer, da blir det ju bara till att forneka om kritiken blir allt for relevant..
men att du skulle besitta en hogre grad ar tveksamt, de av hogre grad skulle sannolikt inte vara pa 'flashback' och forsoka forklara sig.
nej, du ar en frimurar hangaround med ytterst liten insikt.
Citera
2023-06-26, 11:35
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
jaha, hogsta honset. da vet du som jag att du inte far formedla ingaende information angaende era ritualer, da blir det ju bara till att forneka om kritiken blir allt for relevant..
men att du skulle besitta en hogre grad ar tveksamt, de av hogre grad skulle sannolikt inte vara pa 'flashback' och forsoka forklara sig.
nej, du ar en frimurar hangaround med ytterst liten insikt.

Den vanliga invändningen från foliehattarna... Jag har för låg grad... Frimurare är som vem som helst. Jag och många andra bröder tycker det att Flashback är en rolig förströelse ibland och försöker då och då berätta om vad det går ut på för att balansera upp bland alla konspirationsteorier om NWO, satanism och Illuminati. Vad ritualerna innehåller är givetvis hemligt av pedagogiska skäl men de innehåller absolut ingen satanism eller religionsutövning. Den religiösa utgångspunkten handlar bara om att det måste vara så för att göra innehållet relevant. Frimureri är ETT sätt att arbeta med sin självförbättring men vi gör inte anspråk på att vara DET ENDA eller det SANNA sättet. Det är designat AV och FÖR bra kristna män som vill bli bättre och är bara relevant för dessa. Jag leder frimurerisk verksamhet både strategiskt och operativt och vet vad jag pratar om. Du är bara en konspirationsteoretiker som helt osystematiskt plockar ihop en världsbild utifrån vad du kan hitta på nätet. Tror du jorden är platt också?
Citera
2023-06-28, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Vilken grad har dina kompisar? Vad som är intressant är vad som händer när man blir 33' grad frimurare.
33 grader har man i usa, 10 grader i det svenska systemet, märkligt med så starka åsikter när du inte ens vet detta
Citera
2023-06-28, 11:53
Medlem
Citat:
nagot sager mig att du inte vill lasa kritik riktat mot frimurarnas ljusskygga leverne.
men du laste och sag att skriften var spot on, och det enda du kan klamma fram ar ett juvenilt orelaterat gnall.
Något säger mig att du har noll koll på frimurarna
Citera
2023-06-28, 11:56
Medlem
Citat:
Jaha, gå in i en kyrka och fråga vilken bok och sakrament som är central för kristendomen.

Du är ju yr i huvudet om du påstår att frimureriets ljusskygga skrifter och riter är fundamentet för kristendomen och dess kyrkan
Bibeln är central i det svenska systemet
Citera
2023-06-28, 11:57
Medlem
Citat:
Hiram Abiff och Solomons tempel myten är central för frimurarnas riter, allt annat är lögn.
Och var läser du om Salomons tempel?
Citera
2023-06-28, 11:59
Medlem
Citat:
För en rättrogen kristen behövs inga supplement för personlighetsutveckling .
Frimureriet kräver av potentiella medlemmar att man har en tro på en ”högre stående” kraft/väsen. Och frimurarnas central tema cirkulerar till bibliska figurer och förlopp- solomon, hiram och templet. Så nog anknyter ni till abrahamisk religion men på ert eget in och ut vis….ett vis som kännetecknar satanism…. baphomet.
Frimurarna är ingen religion
Citera
2023-06-29, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Frimurarna är ingen religion
det pastar jag inte.
jag menar om man har en kristen tro finns dar ingen som helst anledning att hange sig at ritualer utanfor sin tro,, men om sa gors har man forsakat sin kristna tro.
det sags att man ska ha en kristen tro for att kunna bli medlem i frimurarna, men den dag man blir antagen har man gett upp den tron, nagot som kommer bli allt tydligare desto hogre upp i graderna man klattrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in