Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-24, 01:31
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dansquelcas
Borde inte företaget betala passagerarnas familjer?

Alla passagerare hade innan de gått ner i ubåten skrivit på papper som friade företaget från ansvar vid skador och dödsfall. Så jag gissar att det inte blir så. Men jag är helt okunnig när det gäller det juridiska i detta.
Citera
2023-06-24, 01:42
Avstängd
dansquelcass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Alla passagerare hade innan de gått ner i ubåten skrivit på papper som friade företaget från ansvar vid skador och dödsfall. Så jag gissar att det inte blir så. Men jag är helt okunnig när det gäller det juridiska i detta.

Bisarrt att de skrivit på papper som håller företaget skadeslöst när något händer dom i företagets transportmedel.
Citera
2023-06-24, 02:03
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Bisarrt att de skrivit på papper som håller företaget skadeslöst när något händer dom i företagets transportmedel.

Tydligen står det också i dokumentet att farkosten är ”experimentell” och resenären informeras om att den är gjord i material som inte är vanligt att använda vid dessa typer av byggen.

Nedan är en artikel som gräver i det juridiska. Där framkommer att ovan dokument inte är ett absolut hinder men kan försvåra för anhöriga att få ersättning och driva något juridiskt. Som anhörig kan man starta en juridisk process mot företaget i Bahamas (där företaget är ”skrivet”) eller i USA där de är verksamma eller i den förolyckade personens hemland. I artikeln nämns att det kan bli svårt för anhöriga att stämma företaget och vinna detta, och lyckas det så antas inte företaget ha så mycket pengar sparade - man får väll anta att OceanGate nu också kommer läggas ner eller går konkurs.

https://fortune.com/2023/06/23/titan...assengers/amp/
Senast redigerad av Tzatzikin 2023-06-24 kl. 02:10.
Citera
2023-06-24, 02:10
Medlem
Alonens avatar
Ja, intressant med Triestes dyk utanför Guam i Marianergraven, nära 11000 meter.

Hon hade ju ett batyscap (stavning?) hängande under magen, en stor ”kanonkula” som resenärerna satt i. Resten var tryckutsatt. Vatten som ballast, fotogen/ bensin för att flyta upp igen, blyhagel att släppa i nödfall.

Här kunde dårarna från OceanGate lärt sig mycket…

För detaljer se https://en.wikipedia.org/wiki/Trieste_(bathyscaphe)

Citera
2023-06-24, 02:24
Medlem
wwrs avatar
Thank you Starlink

Här talar Ocean Gate själva om hur bra det går när man använder Elon Musks epokgörande uppfinning Starlink.
Citat:
Despite being in the middle of the North Atlantic, we have the internet connection we need to make our #Titanic dive operations a success - thank you @Starlink!
https://twitter.com/OceanGateExped/s...ljdzYyTPw&s=19 (juni 1)

men i en annan diskussion verkar Elon avfärda denna gratisreklam:
Citat:
You can’t even run a good psy op
https://twitter.com/elonmusk/status/...wl83HmV6w&s=19

Signalen når inte till de djup det handlar om, men för ytfartygen borde det vara en bra uppkoppling. Numera behövs visst inte markstationer i närheten.

Elons egen propagandakanal Twitter har t.o.m. "kompletterat" det ursprungliga meddelandet så att vi lättare kan förstå hur saker fungerar.
Senast redigerad av wwr 2023-06-24 kl. 02:29.
Citera
2023-06-24, 02:34
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Här talar Ocean Gate själva om hur bra det går när man använder Elon Musks epokgörande uppfinning Starlink.

https://twitter.com/OceanGateExped/s...ljdzYyTPw&s=19 (juni 1)

men i en annan diskussion verkar Elon avfärda denna gratisreklam:

https://twitter.com/elonmusk/status/...wl83HmV6w&s=19

Signalen når inte till de djup det handlar om, men för ytfartygen borde det vara en bra uppkoppling. Numera behövs visst inte markstationer i närheten.

Elons egen propagandakanal Twitter har t.o.m. "kompletterat" det ursprungliga meddelandet så att vi lättare kan förstå hur saker fungerar.
Tänkte du att kontakten skulle fungera toppen där under? Gps?! Du vet att det är ovan, eller?
Citera
2023-06-24, 02:39
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Tänkte du att kontakten skulle fungera toppen där under? Gps?! Du vet att det är ovan, eller?
Jag kommenterar inte alla motfrågor. OceanGate säger själva att de använder Starlink för att nå framgångar i sina dykningar.

En viktig fråga har inte besvarats vad jag sett.

Varför hade inte ubåten en ultraljudspinger (ULB) som t.ex. flygplanens svarta lådor? Då hade man direkt hittat den eller i alla fall resterna av den.
Senast redigerad av wwr 2023-06-24 kl. 02:52.
Citera
2023-06-24, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag kommenterar inte alla motfrågor. OceanGate säger själva att de använder Starlink för att nå framgångar i sina dykningar.

En viktig fråga har inte besvarats vad jag sett.

Varför hade inte ubåten en ultraljudspinger (ULB) som t.ex. flygplanens svarta lådor? Då hade man direkt hittat den eller i alla fall resterna av den.

Jo, men det var ju det som den hade, de gjorde ju comcheck ganska ofta troligen med akustiska modem som inte har så stor bandbredd mer än att de kunde tala om att de mår bra ?
Den användes under hela dykningen i de förra försöken.

Hela farkosten krossades ju av vattentrycket och då föll nog deras ping-check sändare sönder
i ett tusental bitar tyvärr...
Senast redigerad av DrSvenne 2023-06-24 kl. 03:20.
Citera
2023-06-24, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin

Citat:

Det är ganska vanligt att man friskriver sig från ansvar, men det sträcker sig inte hur långt som helst. Ansvarsfriskrivningar täcker inte lagbrott eller försummelse.

T.ex så kan Lisseberg friskriva sig från ansvar för kläder du har på dig i flume ride om de skulle bli skadade av vatten eller avskriva sig ansvar för saker du har i fickorna när du åker loopen.
De kan inte friskriva sig för rena säkerhetssaker som hinder att folk trillar ur och liknande.

Om det t.ex. framkommer att företaget känt till säkerhetsrisker som de struntat i så är det inte täckt av någon ansvarsfriskrivning.
Citera
2023-06-24, 03:38
Medlem
Tänkte bara höra om någon vet ifall företaget som erbjöd resorna kan hamna i juridiska tvister eller huruvida de är ansvariga vid olyckor som denna
Citera
2023-06-24, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BertKarlsson1
Tänkte bara höra om någon vet ifall företaget som erbjöd resorna kan hamna i juridiska tvister eller huruvida de är ansvariga vid olyckor som denna

Känns ju ändå som företaget borde bära ett visst ansvar oavsett ifall de har signerar olika papper innan. Tänker framförallt ifall det finns möjlighet att betydande personer inom företaget kan dömmas till vållande till annans död eller liknande
Citera
2023-06-24, 04:17
Medlem
E-Mac.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Läste att amerikanska systen för att upptäcka ubåtar hade registrerat ljud som härör från implosionen och om jag fattade det rätt så är det ungefär samma tid som när kontakten bröts med fartyget på ytan.
Har någon länkat de uppgifterna i tråden. SVT har inte skrivit om det, kanske andra svenska medier tagit upp det?

Det stämmer. När ubåten imploderade så har ljudsignalen tydligen detekterats av undervattensmikrofoner. Ljudsignalen för implosion är kraftig och karaktäristisk, så det går inte att missta sig. Men varför rapporterade man inte om detta utan låtsades som att det var en dramatisk kamp med tiden? Underligt minst sagt.

Off t. En ledtråd kan vara att rättegången mot Hunter Biden pågick samtidigt. Det kan alltså vara frågan om en distraktionsåtgärd.
Senast redigerad av E-Mac. 2023-06-24 kl. 04:24.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback