2023-06-21, 13:30
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Och de är immuna mot minor, pvrobot, artilleri och flyganfall?
Är det därför man återtagit ett dussin byar?
Nej, för det går inte så fort att anfalla nattetid men det är effektivare när man använder västerländska vagnar.

Så summerat är det effektivare men går långsammare.
2023-06-21, 13:42
Avstängd
Citat:
Ja det undrar jag med, skydda Natoländer mot angrepp eller vilka tror du skall skydda Baltikum?

Vem ska våra cvs och leos skydda baltikum från?

Citat:
Problemet är att det är i huvudsak klappmongon i tråden som bara sitter och runkar och tror att bara man ställer dit lite CV90 och Leo2 så skär man som en het kniv genom smör i de ryska linjerna.
Utan luftherravälde får man problem i den typ av terräng man anfaller i, öppna fält.

Varför då? ryssen har ju valt att inte utnyja sitt makalösa lufherravälde pga av "insert vatnik resoneomang"

Är inte det ditt argument, att ukraina måste nå snabb framgång för annars så "insert vatnik resoneomang"?
2023-06-21, 13:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Vem ska våra cvs och leos skydda baltikum från?

Varför då? ryssen har ju valt att inte utnyja sitt makalösa lufherravälde pga av "insert vatnik resoneomang"

Är inte det ditt argument, att ukraina måste nå snabb framgång för annars så "insert vatnik resoneomang"?
Läs vad som skrivs ditt klappmongo
2023-06-21, 13:51
Avstängd
Citat:
Läs vad som skrivs ditt klappmongo

Ja. jag har gjort det.

Är du oförmögen att formulera egna tankar så du kör fast så någon ber dig förklara eller har en fråga på de?

Det är ju ett bevis på att det inte är dina egna tankar du skriver ner....
2023-06-21, 16:31
Medlem
De filmklipp jag har sett den senaste veckan tyder på att striderna är flera och blodigare än tidigare, fler närstrider (innan var det mer drönare + artilleri )nu är det flera klipp på närstrider men även fler klipp av de artilleri samt en del från ryska attackhelikoptrar. Båda sidorna tar mycket stryk nu, jag hoppas fortfarande på ett fredsavtal även om man från Ukrainas sida säger att det är omöjligt om inte Ryssland lämnar Ukraina, vilket jag ser som lika osannolikt som att Ukraina skulle vinna tillbaka donetsk och luhansk. Så detta krig kommer förmodligen hålla på ett bra tag till, eller i värsta fall eskalera till ett fullskaligt världskrig
2023-06-21, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vi har sett 18st Bradley och 5st Leopard. Håll dig till sanningen när du drar siffror är du snäll.

Ukraina har medeldistanslv i form av diverse system, båda egna och donerade.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_military_aid_to_Ukraine_during_the_Russo-Ukrainian_War

Ska tillägga att Stingers som Ukraina fått drösar av är effektiva till 8km ungefär.

Vi vet att dessa attackhelikoptrar bekämpas. En siffra jag sett är att 20st Ka-52 satts in in i de södra delarna varav 7st nedskjutna.

Som om inte 7-10 eliminerade KA-52 senaste 2 veckorna räckte till, så sänkte UAF en MI-24 attackhelikopter vid fronten idag.
2023-06-21, 22:13
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Ryssvännen Ingmar på DN går Putins ärenden och skriver att det går dåligt för Ukraina i sin motoffensiv. Påstår stora förluster och dålig landvinning. Detta trots att alla experter på diverse internetforum skriver motsatsen.

https://www.dn.se/varlden/ingmar-neveus-darfor-gar-ukrainas-offensiv-sa-trogt/

Mvh
2023-06-21, 22:20
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Ryssvännen Ingmar på DN går Putins ärenden och skriver att det går dåligt för Ukraina i sin motoffensiv. Påstår stora förluster och dålig landvinning. Detta trots att alla experter på diverse internetforum skriver motsatsen.

https://www.dn.se/varlden/ingmar-neveus-darfor-gar-ukrainas-offensiv-sa-trogt/

Mvh
Ukraina tiger medvetet med att lämna någon information. Detta är kanske strategiskt nödvändigt, men det lämnar samtidigt fältet fritt för diverse mer eller mindre lössläppta spekulationer.
2023-06-21, 22:56
Medlem
Det går trögt för ukrotrupperna - de befinner sig fortfarande i "gråzonen" och har ännu nått fram till ruskies första försvarslinjer.
Istället gör nu ruskies framstötar på olika frontavsnitt.
Det raljerades en hel del runt varför det gick så trögt för Wagner att erövra Bakhmut och nu ser vi att det på samma vis går i snigelfart för ukros på offensiven.
Båda arméerna är bättre på försvar än på offensiv. Dessutom är den typ av krigföring vi ser här mycket komplicerad och har hög dödlighet.
Det är lätt att sitta vid skrivbordet och döma men det jag kan se från videor och foton är helt enkelt horribelt. A living hell!
WeebUnion är sevärd rapportering
https://www.youtube.com/watch?v=4-GKw7k9rDo
"The Ukrainian offensive went from wanting to reach the Azov sea and capture Crimea to capturing and holding a barn inside the Russian security zone." syrligt citat från kommentarsfält
2023-06-21, 23:45
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Det går trögt för ukrotrupperna - de befinner sig fortfarande i "gråzonen" och har ännu nått fram till ruskies första försvarslinjer.
Istället gör nu ruskies framstötar på olika frontavsnitt.
Det raljerades en hel del runt varför det gick så trögt för Wagner att erövra Bakhmut och nu ser vi att det på samma vis går i snigelfart för ukros på offensiven.
Båda arméerna är bättre på försvar än på offensiv. Dessutom är den typ av krigföring vi ser här mycket komplicerad och har hög dödlighet.
Det är lätt att sitta vid skrivbordet och döma men det jag kan se från videor och foton är helt enkelt horribelt. A living hell!
WeebUnion är sevärd rapportering
https://www.youtube.com/watch?v=4-GKw7k9rDo
"The Ukrainian offensive went from wanting to reach the Azov sea and capture Crimea to capturing and holding a barn inside the Russian security zone." syrligt citat från kommentarsfält
Snabbt avgörande ser inte ut att vara en option nu. Tvärtom kan det bli så att ukrotrupperna fastnar där dom är.

Min idé att gå runt dom och ta i flanken verkar inte gå av politiska skäl - tyvärr.

Vänta tills man har luftherraväldet en annan tanke, men det lär ta månader. Om ens då.

Alltså tendens till Stalemate.

Det kan leda till sondering av terrängen för förhandlingar.
Men där är vi inte än, på långa vägar.

Under tiden viktigt att väst pressar på med ekomiska medel.
Senast redigerad av Jof 2023-06-21 kl. 23:48.
2023-06-22, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Snabbt avgörande ser inte ut att vara en option nu. Tvärtom kan det bli så att ukrotrupperna fastnar där dom är.

Min idé att gå runt dom och ta i flanken verkar inte gå av politiska skäl - tyvärr.

Vänta tills man har luftherraväldet en annan tanke, men det lär ta månader. Om ens då.

Alltså tendens till Stalemate.
Det kan leda till sondering av terrängen för förhandlingar.
Men där är vi inte än, på långa vägar.

Håller med.
Jag tror inte att Zelensky et al var pigga på en motoffensiv när det fungerar mycket bättre att vara i försvarsläge. Nånstans tror jag att de nästan har gett upp om de delar som ryssarna ockuperar.
Det kostar för mycket trupper. Vapen kan man få av Väst men inte trupperna.
Det enklaste för Kiev är att försvara västra Ukraina i någon typ av frusen konflikt och under tiden bli försörjda av Väst med argumentet att de är ett demokratiskt bålverk mot den galne diktatorn i öster.
Lite som Nord- och SydKorea blev. Där blev det aldrig förhandlingar eller fredsavtal.
Ytterst ligger avgörandet hos Bidenadm och EU. Det handlar om pengar och vapen, utan det kan inte Kiev fortsätta strida eller ens överleva som stat. För övrigt vill Ukraina gå med i Nato och EU men det går inte sålänge strider pågår. Folk är krigströtta.
Jag gissar på att det inte blir någon mer planerad motoffensiv i år. Kanske nästa år.
2023-06-22, 00:23
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Håller med.
Jag tror inte att Zelensky et al var pigga på en motoffensiv när det fungerar mycket bättre att vara i försvarsläge. Nånstans tror jag att de nästan har gett upp om de delar som ryssarna ockuperar.
Det kostar för mycket trupper. Vapen kan man få av Väst men inte trupperna.
Det enklaste för Kiev är att försvara västra Ukraina i någon typ av frusen konflikt och under tiden bli försörjda av Väst med argumentet att de är ett demokratiskt bålverk mot den galne diktatorn i öster.
Lite som Nord- och SydKorea blev. Där blev det aldrig förhandlingar eller fredsavtal.
Ytterst ligger avgörandet hos Bidenadm och EU. Det handlar om pengar och vapen, utan det kan inte Kiev fortsätta strida eller ens överleva som stat. För övrigt vill Ukraina gå med i Nato och EU men det går inte sålänge strider pågår. Folk är krigströtta.
Jag gissar på att det inte blir någon mer planerad motoffensiv i år. Kanske nästa år.
Utan ett fredsavtal så är det omöjligt för Ukraina att bli medlem i både det ena och det andra.
Den sk. motoffensiven haltar betänkligt och soldaterna börjar ta slut.
Den enda funktion som Z har för den Ryska sidan och varför man sparar honom är för att det är han som ska skriva på Ukrainas villkorslösa kapitulation.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in