2023-06-21, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermannen
Olika uppgifter om syretillgången i media. Vissa skriver 20 timmar syre kvar andra skriver 14 timmar syre kvar. I morgon är iaf deadline för att rädda samhällsbärarna i Titan.

Toppmoderna räddningsfartyg har tagits sig till området idag, b.la det franska forskningsfartyget L'Atalante och kanadensiska HMCS Glace Bay.

HMCS Glace Bay har en dekompressionskammare och medicinsk personal ombord. Dykare som har råkat ut för en olycka måste ta sig in i en sådan kammare så snabbt som möjligt efter att ha räddats för att förhindra bestående skador.

L'Atalante, som drivs av forskningsinstitutet Ifremer, har en Victor 6000 dykrobot ombord.

Dykroboten fjärrstyrs via en 8km lång sladd och kan fungera i djuphavet ner till 6 000 meters djup. Den är utrustad med kameror med kraftfulla strålkastare som gör att den kan se 20 till 30 meter.

Mycket know how på plats för att rädda samhällsbärarna. Än finns det hopp !!
Känns som största hoppet just nu är fransmännens Victor 6000.
Citera
2023-06-21, 20:57
Medlem
Minimuchers avatar
Vilket djup klarar mänskliga kroppen med vanlig standard dykutrustning?
Citera
2023-06-21, 20:58
Medlem
Lazermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faszkivan
Det har säkert diskuterats tidigare, men lite upprepning i så fall: hur kommer det sig att en farkost som är ämnad att göra så pass riskfyllda "utflykter" inte är utrustad med någon form av sändare som går att lokalisera via skeppet som den har lagts ut ifrån? Eller teknologin finns helt enkelt inte som skulle göra detta möjligt på dessa djup?

Titan är strömlös pga Stocktons "vedbo-mekade" kärra har pajat, därför finns ingen sändare.
Citera
2023-06-21, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Lol.

Min släkting har som jag berättat tidigare hamnst i sjönöd mellan Australien och nya Zeeland, helt själv.
Han simmade i 2timmar över 2 mil innan dom hittade honom
Sen har han varit å dykt på några av de djupaste ställen man kan dyka på och jobbat med svenska räddnings auktioner av militära ubåtar. Så jag tror han vet vad han pratar om
Intressant, kan du ge oss lite mer information om räddningsuppdrag av militära ubåtar? Jag har nämligen 17 år inom ubåtsvapnet bakom mig och mig veterligen har det inte förekommit några sådana uppdrag varken efter Ulven eller efter att jag lämnade. Skicka gärna PM om du anser att det är hemligt. Jag borde iofs känna din ”släkting” i så fall.
Citera
2023-06-21, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Flyktingar i båtar och på frigolitskivor har vi sett dagligen i år tillbaka, det är inget nytt - absolut tragiskt men i jämförelse så är detta en unik och ny händelse vilket även resulterar i ett stort intresse.

Det må hända att det är nytt men det är ju fruktansvärt snedfördelat vad gäller hjälpinsatser. Personerna i ubåten flydde inte från någon hemsk tillvaro och var definitivt inte tvungna att åka med där.
Citera
2023-06-21, 20:59
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Varning! Far åt helvete vad trollad jag precis blev, haha!

Ramlade över en twitterlänk som påstods innehålla diverse knackljud från djupet. "Lyssna noggrant".
Sure tänkte jag och maxade ljudet för att mötas av slagkraftigt porr-stön. Jag plus alla mina grannar.

Citera
2023-06-21, 21:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Faszkivan
Det har säkert diskuterats tidigare, men lite upprepning i så fall: hur kommer det sig att en farkost som är ämnad att göra så pass riskfyllda "utflykter" inte är utrustad med någon form av sändare som går att lokalisera via skeppet som den har lagts ut ifrån? Eller teknologin finns helt enkelt inte som skulle göra detta möjligt på dessa djup?
Jag håller med. Det är inte direkt gratis att åka med, det är inte heller gemene man som riskerar livet men ändå håller ubåten så medioker nivå?

Om de bara hade investerat i en högtalare från Wish som låter ”PINNNNG” skulle räddningsskeppen kanske haft en susning nu.
Citera
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Aha, ja men då borde den ju kunna stiga hyfsat snabbt med utan risker?

Så som jag förstått det ja!
Risken då är att om man stiger för fort så tappar man kontroll, man kan åka rakt in i gammalt skrot och bråte.. eller varför inte en blåval?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ms.Pineapplepizza
Jag hoppas verkligen de hittas vid liv. Det hade dessutom varit otroligt om vi kunde få intervjuer/dokumentär med vad de har gjort, hur de mått, vad de tänkt och vad de sagt där nere i väntan på räddning.
Tror mer de söpit sig sketfulla - öl och wiskey - Konjak (och ätit kokta ägg).
Fast jag hoppas de kan räddas även om det ser enormt mörkt ut - vilken jä***la ångest de bör ha..
Citera
2023-06-21, 21:01
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Finns nån webcam på nåt av sökfartygen där man i realtid kan se vad som händer?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Det finns slussdörrar på de flesta seriösa ubåtar som möjliggör att lämna fartyget även på djupa nivåer.

4000m är nästan tillräckligt för att en människa ska komprimeras till ett svart hål...
Citera
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Det må hända att det är nytt men det är ju fruktansvärt snedfördelat vad gäller hjälpinsatser. Personerna i ubåten flydde inte från någon hemsk tillvaro och var definitivt inte tvungna att åka med där.

Betalar du skatt så är du därmed en bättre människa. Klart som fan man prioriterar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in