Citat:
Ursprungligen postat av
Halte Harald
Man har med sig en mikrofon ner som lyssnar efter knackningarna/bankningarna och följer ljudet så sa iafl min släkting som är hyffsat insatt i dylika räddningar.
Vad jag inte förstår är varför de åkte med utan en plan B. Varför hade inte moderskeppet en extra farkost som kunnat söka upp och rädda ubåten snabbt? Varför hade de inte något system för att skicka ut signaler som lätt kan uppfattas från ytan, för lokalisering? Jag vet att ballasten skulle släppas automatiskt om ubåten varit nere en viss tid. Då skulle den komma upp av sig själv. Vilket uppenbarligen inte hänt.
Dyka ned till 3800 meters djup utan att ha någon som kan hjälpa en vid en nödsituation? För det hade säkerligen varit så enkelt som du säger om de bara hade planerat för det. De prioriterade helt enkelt inte säkerheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skubzundstuds
Man borde kanske ta hjälp av den kameran/roboten som användes för de senast tagna bilderna av vraket… men det har man nog vägt in…
Den hade också mycket kort sikt. Och inga sensorer för att söka upp borttappade ubåtar vad jag vet.
Det tar lång tid för fartyg att ta sig längre sträckor. Vi är vana vid att hjälpen oftast kommer snabbt. Men om utrustningen är på ett fartyg som är för många timmar bort, så kan den utrustningen inte användas i räddningsförsöket.