2023-06-21, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Man har med sig en mikrofon ner som lyssnar efter knackningarna/bankningarna och följer ljudet så sa iafl min släkting som är hyffsat insatt i dylika räddningar.

Vad jag inte förstår är varför de åkte med utan en plan B. Varför hade inte moderskeppet en extra farkost som kunnat söka upp och rädda ubåten snabbt? Varför hade de inte något system för att skicka ut signaler som lätt kan uppfattas från ytan, för lokalisering? Jag vet att ballasten skulle släppas automatiskt om ubåten varit nere en viss tid. Då skulle den komma upp av sig själv. Vilket uppenbarligen inte hänt.

Dyka ned till 3800 meters djup utan att ha någon som kan hjälpa en vid en nödsituation? För det hade säkerligen varit så enkelt som du säger om de bara hade planerat för det. De prioriterade helt enkelt inte säkerheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Skubzundstuds
Man borde kanske ta hjälp av den kameran/roboten som användes för de senast tagna bilderna av vraket… men det har man nog vägt in…

Den hade också mycket kort sikt. Och inga sensorer för att söka upp borttappade ubåtar vad jag vet.

Det tar lång tid för fartyg att ta sig längre sträckor. Vi är vana vid att hjälpen oftast kommer snabbt. Men om utrustningen är på ett fartyg som är för många timmar bort, så kan den utrustningen inte användas i räddningsförsöket.
Senast redigerad av Efrodite 2023-06-21 kl. 18:26.
Citera
2023-06-21, 18:20
Avslutad
Citat:
Hehe nej, tiden rinner ur imorgon vid lunch.

Dig hade jag inte velat ha som räddningspersonal om jag skulle försvinna.

Som min släkting sa som har en del erfarenhet av marin livet: "det är säkrare att åka ner med titan än att åka över Ölandsbron"

Tycker det säger ganska mycket.

Någon helt sjukt måste ha hänt IFALL det har blivit ett tekniskt fel.

Jag har också lite erfarenhet av det marina livet. Är det akvarier din släkting håller på med?
Antingen är personerna ombord redan avlidna, eller så kommer de inom kort avlida. Absolut ingen, kommer kunna hjälpa dem, det är ett faktum.
Citera
2023-06-21, 18:21
Medlem
AD-3sTrIpEss avatar
Borde de inte kunna påverka tiden som syret räcker i ubåten genom att andas med mycket få andetag per minut?
Citera
2023-06-21, 18:23
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Hehe nej, tiden rinner ur imorgon vid lunch.

Dig hade jag inte velat ha som räddningspersonal om jag skulle försvinna.

Som min släkting sa som har en del erfarenhet av marin livet: "det är säkrare att åka ner med titan än att åka över Ölandsbron"

Tycker det säger ganska mycket.

Någon helt sjukt måste ha hänt IFALL det har blivit ett tekniskt fel.

Tydligen hade din släkting helt fel...
Citera
2023-06-21, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kupsan
Nope, efter alla år av erfarenhet och utveckling så har dom mest moderna och avancerade har kommit ner i 500m. Ingen makt har i "hemlighet" byggt multibiljons ubåtar som plötsligt klarar av 4km. "Modern nuclear attack submarines like the American Seawolf class are estimated to have a test depth of 490 m (1,600 ft),which would imply a collapse depth of 730 m."

Dom ubåtarna är inte heller gjorda för räddningsuppdrag. Det är beckmörkt redan efter 400m ner och ubåtarna har inga fönster aller annat för att se ut, samt dom har inga armar eller gripklor. Mer värdelös än en mullvad.

Är med på att dom inte har fönster. Men dom borde kunna ha kameror. Vi har ju lyckats ta fotografier(med vi menar jag mänskligheten) med en sond som landade på Saturnus måne Titan, som har en giftig atmosfär med metan. USA sände iväg en enorm rymdsond runt Saturnus och med denna fanns en europeisk sond som lösgjordes och landade på Titan.

Det är uselt att vi behärskar sådan rymdteknik på främmande världar men inte klarar av att rädda turister i djuphavet på jorden.
Citera
2023-06-21, 18:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AD-3sTrIpEs
Borde de inte kunna påverka tiden som syret räcker i ubåten genom att andas med mycket få andetag per minut?

Andas lugnt sparar man mycket luft på, det vet alla som sysslar med dykning. Vad vinsten i detta fall skulle vara förstår jag dock inte.

Skrev det igår, men upprepar då många tycks sväva bland rosa fluffiga moln. Läs på lite om kursk, och det totala misslyckandet att plocka upp delar av besättning. Kursk låg på 120m. Här pratar vi 3800m vilket gör allting extremt komplicerat, snudd på omöjligt.
Senast redigerad av Assault12 2023-06-21 kl. 18:29.
Citera
2023-06-21, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Fast den här farkosten hade ju inget behov av att "kompensera för tryckförändringar". Den var byggd för att tåla det enorma tryck som råder på ca 5000 meters djup. Så var det tänkt ialla fall.

Tänk dig att du har ett vardagsrum med väldigt kraftiga väggar och tjockt fönsterglas. Du bjuder in fyra personer att kliva på (mot en stor summa pengar) och så ber du att din vän på utsidan stänger till den tjocka dörren. Därefter sänks ditt vardagsrum ned till Titanic medan ni alla fem sitter i fåtöljerna och pratar och tittar ut.
Ni där inne har då hela tiden kvar samma tryck som på land och ni behöver därför inte bry er om att "tryckutjämna" öht.

Korrekt som du säger. Vi har också tryck-kammare för att träna astronauter och testa rymddräkter.
Citera
2023-06-21, 18:28
Medlem
Bocconis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Är med på att dom inte har fönster. Men dom borde kunna ha kameror. Vi har ju lyckats ta fotografier(med vi menar jag mänskligheten) med en sond som landade på Saturnus måne Titan, som har en giftig atmosfär med metan. USA sände iväg en enorm rymdsond runt Saturnus och med denna fanns en europeisk sond som lösgjordes och landade på Titan.

Det är uselt att vi behärskar sådan rymdteknik på främmande världar men inte klarar av att rädda turister i djuphavet på jorden.

Skulle en av Elon Musks bemannade rymdfärjor sväva ut i det mörka med ”turister” så ska du se att vi inte kan rädda dem heller.

Varken rymden eller 4000 meter under havsytan är till för att turister i dagsläget.
Citera
2023-06-21, 18:29
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Varje halvtimme?

The Coast Guard statement came after Rolling Stone, citing what it described as internal U.S. Department of Homeland Security emails on the search, said that teams heard "banging sounds in the area every 30 minutes."

Jo, tänkte detta själv men reportern ställde inga följdfrågor. Tyvärr känns det som att tiden rinner ut. Om några timmar blir det mörkt på platsen, vädret ställer till det nu med moln och regn och imorgon räknar man med att syret tar slut.
Citera
2023-06-21, 18:30
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Njae, kolfiber och titan är inte sällsynt i bromsbultar för att det inte håller. Det är sällsynt för att det är dyrt och överkvalificerat.

Ombord på en racing yacht alla Volvo Ocean Race förekommer inte ditt "segjärn" överhuvudtaget. Det är mest bara kolfiber och titan rakt igenom, för att det är starkt och för att det är lätt.

Kolfiber används också för att göra gastuber som håller tryck ända upp till 700 bar. Det är nästan dubbla trycket mot det nere vid Titanic. Så rent hållfasthetsmässigt och säkerhetsmässigt är kolfiber inget som helst problem. Så lägg ner det skitsnacket.

Det håller men måste noga övervakas i tid/stress p.g.a stresspåslag - när det brister gör det det direkt

Är inte som segjärn oc h man måste överdimensionera ändå
Citera
2023-06-21, 18:31
Medlem
AD-3sTrIpEss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Det var någon tidigare som hade teorin att bankningarna kom från krabbor.
https://youtu.be/LDU_Txk06tM?t=36

Om de finner båten, hur lång tid tar det då från det tills dess att de kan sättas i säkerhet? De har väl 20 timmar på sig nu. Borde det inte ta långt längre tid än det?
Citera
2023-06-21, 18:33
Medlem
Vi (mänskligheten) klarar alltså att landsätta sonder på planeten Mars. Vi klarar också att testa en helikopter där i det senaste marsprojektet, den kan fortfarande flyga där i den tunna atmosfären

Vi klarar att landa en sond på Saturnus måne Titan, vi lyckades landa i en atmosfär bestående av metan och möjligen fotogen... ...vi såg hav där med underliga kemiska sammansättning...och vi lyckades överföra bilder till jorden med en mycket stor fördröjning på grund av avstånden.

Men vi klarar inte att rädda människor som förlist i våra djuphav?

NÅGOT VERKAR FEL!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in