2023-06-21, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Dykarsjuka uppstår väl bara om det är en dykare som stiger upp för fort.

En farkost borde väl kunna kompensera för tryckförändringar så att inte dykarsjuka uppstår på individerna i farkosten?

Jag tvingas läsa på ikväll, jag gillar inte att vara obildad.
Precis. Dessa högteknologiska ubåtar är byggda för att hantera tryckförändringar precis som flygplan (annan utsträckning).
Citera
2023-06-21, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, det är varierande svar från dessa experter. De som inte har militär bakgrund, utan mer forskningsbakgrund, verkar ha en liten annorlunda och mer pragmatisk syn på saken.

Jag citerade någon, en expert, för en stund sedan som sa precis som jag, hittar man bara ubåten är det inte så svårt att få upp den. Det är precis min inställning också. Det svåra är att hitta den.

Jo jag försökte väl vara lite positiv där. Totalt sett, att både hitta och lyckas bärga i tid är kanske inte mer än 1%, men jag är ändå optimist och menar att givet att vi har knackningar, så bör lokalisering kunna ske ganska omgående, och då bör de också kunna få upp den innan imorgon lunch. Jag tycker inte att 10% är helt orimligt ändå. Men allt hänger då på att de har den förmåga att lokalisera ljuden som jag förväntar mig att de har.

Nej att få upp den torde vara relativt ”enkelt” så länge någon vågar testa. Men att få upp den i tid känns jävligt mycket knivigare, tyvärr. Men som du säger.. Hitta den alls inom relativt snar framtid är ju det större problemet.

Men ja, det är bra. Man ska vara lite optimistisk i livet ändå.
Citera
2023-06-21, 14:23
Medlem
Kupsans avatar
Citat:
Men amerikanska flottan har säkert militära ubåtar som kan gå ännu djupare. En del kan vara hemliga.

Det duger inte med vanliga räddningstjänster nu, militären måste sättas in annars uppstår en svekdebatt.

Nope, efter alla år av erfarenhet och utveckling så har dom mest moderna och avancerade har kommit ner i 500m. Ingen makt har i "hemlighet" byggt multibiljons ubåtar som plötsligt klarar av 4km. "Modern nuclear attack submarines like the American Seawolf class are estimated to have a test depth of 490 m (1,600 ft),which would imply a collapse depth of 730 m."

Dom ubåtarna är inte heller gjorda för räddningsuppdrag. Det är beckmörkt redan efter 400m ner och ubåtarna har inga fönster aller annat för att se ut, samt dom har inga armar eller gripklor. Mer värdelös än en mullvad.
Citera
2023-06-21, 14:23
Medlem
Bocconis avatar
Det sägs väl att den här farkosten har runt tio oberoende system som ska hjälpa den upp till ytan vid diverse fel. Även fast det är som att hitta en nål i en höstack så bör man väl rimligtvis ha hittat farkosten om något av dessa system utlösts och tagit den till ytan.

Det mesta talar väl för att man har fastnat, kolliderat med något som förstört farkosten tillräckligt mycket för att inte kunna ta sig till ytan med hjälp av nödsystemen, eller av någon anledning börjat ta in vatten under nedstigningen gång och blivit vattenfylld.
Citera
2023-06-21, 14:25
Medlem
okok1s avatar
Guardian:
Citat:
Reports that rescuers searching for the Titan have detected noises in the area where it went missing could suggest that the submersible is at the surface, a submarine search and rescue expert has said.

Frank Owen said his “confidence went up by an order of magnitude” when he heard reports of banging being detected by floating sound detectors. He told the BBC:

There’s a couple of reasons for that. Firstly, on board this craft is a retired French navy diver. He would know the protocol for trying to alert searching forces … on the hour and the half hour you bang like hell for three minutes.

The sound signal being picked up by a buoy close to the surface could mean the sub itself is near or at the surface, he added.

Below about 180 metres, the water temperature drops very rapidly. That creates a layer that the [sonar signal] bounces off. But if you’re in the same depth water it tends to go quite straight.
Citera
2023-06-21, 14:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Taxidriver66
Se det här klippet från Nyhetsmorgon så förstår ni att det är kört.

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/20606884

Sidan funkar inte?
Citera
2023-06-21, 14:26
Medlem
Madagascars avatar
Nyss från BBC liveblog:

A submarine search and rescue expert in Australia, Frank Owen, tells the BBC his “confidence went up by an order of magnitude” when he heard reports of banging being detected by floating sound detectors.

“There's a couple of reasons for that,” he explains. “Firstly, on board this craft is a retired French navy diver. He would know the protocol for trying to alert searching forces… on the hour and the half hour you bang like hell for three minutes.”

He says the sound signal being picked by a buoy close to the surface also suggests that the sub itself could be near or at the surface.

“Below about 180 metres, the water temperature drops very rapidly,” he explained. “That creates a layer that the [sonar signal] bounces off. But if you’re in the same depth water it tends to go quite straight.”

Even if Titan is at the surface, it will be difficult to spot. Very little of the small, white vessel sits above the water.

But using an array of sound-detecting buoys to triangulate the signal could narrow down its position.

https://www.bbc.com/news/live/world-us-canada-65967464
Citera
2023-06-21, 14:30
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nyss från BBC liveblog:

A submarine search and rescue expert in Australia, Frank Owen, tells the BBC his “confidence went up by an order of magnitude” when he heard reports of banging being detected by floating sound detectors.

“There's a couple of reasons for that,” he explains. “Firstly, on board this craft is a retired French navy diver. He would know the protocol for trying to alert searching forces… on the hour and the half hour you bang like hell for three minutes.”

He says the sound signal being picked by a buoy close to the surface also suggests that the sub itself could be near or at the surface.

“Below about 180 metres, the water temperature drops very rapidly,” he explained. “That creates a layer that the [sonar signal] bounces off. But if you’re in the same depth water it tends to go quite straight.”

Even if Titan is at the surface, it will be difficult to spot. Very little of the small, white vessel sits above the water.

But using an array of sound-detecting buoys to triangulate the signal could narrow down its position.

https://www.bbc.com/news/live/world-us-canada-65967464
Det hävdas alltså att det är enligt protokoll att göra ljud varje hel och halv timme. Intressant. Det visste jag inte.
Citera
2023-06-21, 14:32
Medlem
Citat:
Dykarsjuka uppstår väl bara om det är en dykare som stiger upp för fort.

En farkost borde väl kunna kompensera för tryckförändringar så att inte dykarsjuka uppstår på individerna i farkosten?

Jag tvingas läsa på ikväll, jag gillar inte att vara obildad.
Fast den här farkosten hade ju inget behov av att "kompensera för tryckförändringar". Den var byggd för att tåla det enorma tryck som råder på ca 5000 meters djup. Så var det tänkt ialla fall.

Tänk dig att du har ett vardagsrum med väldigt kraftiga väggar och tjockt fönsterglas. Du bjuder in fyra personer att kliva på (mot en stor summa pengar) och så ber du att din vän på utsidan stänger till den tjocka dörren. Därefter sänks ditt vardagsrum ned till Titanic medan ni alla fem sitter i fåtöljerna och pratar och tittar ut.
Ni där inne har då hela tiden kvar samma tryck som på land och ni behöver därför inte bry er om att "tryckutjämna" öht.
Citera
2023-06-21, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdamSmith
Här är en video från Sub Brief där en som är riktigt kunnig om ubåtar går igenom det som skett

https://www.youtube.com/watch?v=4dka29FSZac&t=4s
Mycket bra video. Verkar inte som Titan har varit nere med gäster tidigare. Har den ens varit nere på nästan 4km tidigare? Tveksamt. Att det var vanligt att de tappade kommunikationen med burken förklarar också varför det dröjde innan besättningen på skeppet larmade kustbevakningen.
Citera
2023-06-21, 14:36
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxidriver66
Se det här klippet från Nyhetsmorgon så förstår ni att det är kört.

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/20606884

Länken funkar inte för mig. Möjligen var det detta klipp du menar

https://www.tv4play.se/klipp/655f791d48b12c72ba38/s%C3%A5-stor-%C3%A4r-chansen-att-kunna-r%C3%A4dda-ub%C3%A5tsbes%C3%A4ttningen-en-kamp-mot-klockan?pl aylist=auto_67ff22880e988cd4d149

Problemet här är att här sitter då två gubbar som så många här i tråden har bestämt sig utan att ta till sig all information.

Titanic-kännaren drar till exempel omedelbart slutsatsen att det måste vara en vatteninträngning för att kommunikationen bröts. Att ägnar inte en sekund åt tanken att kommunikationen kanske bröts för att avståndet blev för stort, och han verkar inte ha lyssnat alls på den information som framkommit att det var normalt att kommunikationen bröts, och sedan återuppstod vid uppstigning igen, och att detta normala förfarande var anledningen till att det dröjde bortåt 12h innan Polar Prince larmade.

Notera också att de inte alls uttalar sig om möjligheten att rädda ubåten om den hittas. De har redan bestämt sig för att den har imploderat. Och de rytmiska ljuden viftas bort med att "det låter under vattnet". Nu är det ju trots allt amerikanska/kanadensiska kustbevakningen/försvaret som meddelar att de hört dessa ljud. De kanske skulle ge dessa yrkesmänniskor the benifit of a doubt innan de viftar bort deras iakttagelser så lättvindigt.

Sedan är det ju bara trams som han så eftertrycksfullt inleder med - Detta är inte en ubåt detta är en farkost.

Det är en farkost, precis som vilken ubåt som helst är en farkost, bilar, flyplan och rymdraketer är också farkoster. Sedan är han så låst vid sitt kategoriska uttalande att han talar om farkosten som räddar farkosten. Jösses vad tramsigt det blev där, så tramsigt att han till och med stakade sig på just det.

Detta är en båt för undervattensbruk, och därmed en ubåt. Den kan köra själv båda framåt bakåt uppåt och neråt, i vattnet. Ubåt.
Citera
2023-06-21, 14:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BajskorvMedPotatis
Bevisar min poäng. Män från tredje världen liknas med orcher och en parasitisk monark som en beskyddare av folket vars kolonialism har skapat dessa bekymmer till att börja med. Fast det här är Flashback så är väl knappast förvånad.
Och du tror att folk i gemen har en annan åsikt? Dream on.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in