2023-06-21, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Dyket var planerat att vara endast 7 timmar. Hade de verkligen 96 timmars syre i starten!?
Tror det är standard då man alltid måste beakta risker som dessa.
Citera
2023-06-21, 14:12
Medlem
Oavsett om man hittar farkosten med passagerare som lever så lär den väl vara rätt djupt? För att de där i intr ska drabbas av förändrat tryck måste den väl stiga uppåt långsamt? Så funkar det ju om du dyker i varje fall. Kan den inte reglera trycket längre kan de väl inte räddas? Hur funkar det här?
Citera
2023-06-21, 14:13
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mergimsuger
Well. Du har ju en poäng i att många har militär bakgrund, med allt vad det innebär. Men nog fan har de bättre koll rent marint än många flashbackare iallafall. Inte menat mot dig då.

Din överlevnadsprocent är dock beyond för hög. MEN, jag hoppas du har rätt.

Ja, det är varierande svar från dessa experter. De som inte har militär bakgrund, utan mer forskningsbakgrund, verkar ha en liten annorlunda och mer pragmatisk syn på saken.

Jag citerade någon, en expert, för en stund sedan som sa precis som jag, hittar man bara ubåten är det inte så svårt att få upp den. Det är precis min inställning också. Det svåra är att hitta den.

Jo jag försökte väl vara lite positiv där. Totalt sett, att både hitta och lyckas bärga i tid är kanske inte mer än 1%, men jag är ändå optimist och menar att givet att vi har knackningar, så bör lokalisering kunna ske ganska omgående, och då bör de också kunna få upp den innan imorgon lunch. Jag tycker inte att 10% är helt orimligt ändå. Men allt hänger då på att de har den förmåga att lokalisera ljuden som jag förväntar mig att de har.
Citera
2023-06-21, 14:14
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inst3506
Vadå bara skräp kvar? Inte ens spår av människokroppar? Går den här ubåtsexperten på myten om att en människa krossas till oigenkännlighet om den hamnar på 3800 meters djup?

https://qr.ae/py4Soy

Vad menar du? Vad tror du skulle hända ifall man hade en lucka och öppnade den på 3800 meters djup? Att det bara börjar forsa in vatten? Det kommer snarare sprängas in vatten i ljudets hastighet. Inte så skönt direkt. Tog vattnet sönder farkosten kan det nog finfördela några mjuka människokroppar också.
Citera
2023-06-21, 14:14
Bannlyst
Se det här klippet från Nyhetsmorgon så förstår ni att det är kört.

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/20606884
Citera
2023-06-21, 14:15
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Oavsett om man hittar farkosten med passagerare som lever så lär den väl vara rätt djupt? För att de där i intr ska drabbas av förändrat tryck måste den väl stiga uppåt långsamt? Så funkar det ju om du dyker i varje fall. Kan den inte reglera trycket längre kan de väl inte räddas? Hur funkar det här?

Ubåten är en tryckkammare. Det vill säga att inne i ubåten så har de samma tryck som uppe vid ytan. Hela tiden. De är alltså helt okänsliga för saker som dykarsjuka och syrgasförgiftning. Uppstigningen kan gå så fort som själva ubåten kan hantera tryckförändringen, och det bör bara i stort sett så fort det är fysiskt möjligt.
Citera
2023-06-21, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men amerikanska flottan har säkert militära ubåtar som kan gå ännu djupare. En del kan vara hemliga.

Det duger inte med vanliga räddningstjänster nu, militären måste sättas in annars uppstår en svekdebatt.

Herregud, det finns uppenbarligen inga militära ubåtar som går så djupt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Är annorlunda i en 15 cm tjock aluminiumbåt. Trycket påverkar inte på samma sätt men naturligtvis måste man ändå vara hyfsat varsam. Tror dock att priot ligger på att snabbt som tusan få upp dem snarare än att tänka på trycket.
Citera
Medlem
Det behövs en kran från ett fartyg ovan för att över huvud taget kunna lyfta upp ubåten till ytan. En ROV robot jobbar bara visuellt för att hitta den. Men att lyfta den är i princip omöjligt. Så de är körda.
Citera
2023-06-21, 14:17
Medlem
Dykarsjuka uppstår väl bara om det är en dykare som stiger upp för fort.

En farkost borde väl kunna kompensera för tryckförändringar så att inte dykarsjuka uppstår på individerna i farkosten?

Jag tvingas läsa på ikväll, jag gillar inte att vara obildad.
Citera
2023-06-21, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeklekaren
Herregud, det finns uppenbarligen inga militära ubåtar som går så djupt.

Jag skall försöka fördjupa mig i ämnet. Jag tror absolut att USA ligger långt framme med specialubåtar men som sagt det är hemligt.

Det finns nog militära vinster att göra att kunna gå extra djupt.

Allt måste göras för att rädda turisterna.
Citera
2023-06-21, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Vanliga båtar har sådana bojar

Ubåtar har ofta kommumikationsbojar så att dom kan köra vhf/uhf trafik samt satellit t.o.m via lasercom - dessa har SNöRE så slipper dom gp upp till ytan

Annars är deras vanliga kommunikationsväg typ enkelriktad från väldigt starka landbaserade VLF sändare där man erhåller kommukationsbegäran

Ubåtar använder precis såna jag beskrev vid nödsituationer.
De kallas SEPIRBs (Submarine Emergency Position Indicating Radio Beacons), det är inte såna som vanliga båtar kör med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in