Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Natos resurser är fantastiska. Även om som de säger att många Nato-länder har ett mindre antal brigader så väger det upp för att de är många.
Det finns också flera länder inom Nato som USA, UK, Tyskland, Polen och Frankrike som har en bra storlek på sin markstyrka. Deras vanliga brigader är bättre än någon brigad som Ryssland kan ställa på fältet.
Natos stridsförmåga går ju att debattera, att de är starka på pappret råder det ju inget tvivel om. Dock baserat på USA och detta samarbete skulle Trump eller motsvarande snabbt kunna plocka isär genom att så ett frö av tvivel.
Vad som egentligen borde vara intressant för våra del är hurpass starka europeiska Nato är.
Kan vi lita på Turkiet där de kommande åren eller är det en dubbelagent?
Jag tror dock Nato kommer bli enormt mycket starkare när nu Finland och snart Sverige är med så vi kan sprida mycket kunskap.
Och att vi kan kriga i självständiga och tänkande enheter.
Kina, Ryssland har å andra sidan fördelar av att soldater lyder order utan att blinka, en stark militärisk disciplin.
Ukraina vore ett starkt tillskott till Nato om några år, den kunskap de ackumulerat besitter få och det blir viktigt att sprida denna.
Inom 10-15 år tror jag vi kommer se enormt starka vapen både från Väst och Kina/Ryssland när man nu väl öppnat den ekonomiska pluggen.
Kärnvapenspridning är en möjlighet, bästa alternativet är att tippa över Belarus att bli västvänligt.
Att offensiven kommer inom någon månad är jag övertygad om och denna kommer chocka Ryssland svårt, det vi sett hittills är ingenting i jämförelse.