2023-06-19, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knapptryckarn
Intressant att röda korset säger att det befaras vara ”oerhört många kvinnor och barn” på båten, men inte en enda kvinna eller barn har räddats:

https://www.svtplay.se/video/85oE999?highlight=M%C3%A5nga%20saknas%20efter%20b% C3%A5tolycka%20i%20Medelhavet&position=1596

Vet du varför… Dom sätter sina fruar och barn i källaren.. Dom är äkliga och översexuella som personer så för att inte drägla på varandras fruar så får fruarna va i källaren så ingen man kan se henne..
Citera
2023-06-19, 07:11
Medlem
Känns mer och mer att Europa kommer bygga murar. Grekland, Italien, Spanien. Alla de som tar första smällen.

Genom alla tider att människor rört på sig. Klimat, krig och förtryck.

Det finns få indikatorer som talar om att basala funktioner snabbt blir bättre på den afrikanska kontinenten. Vissa länder ”kämpar” bättre än andra. Men till syvende och sist drivs hela regionen av tjuv och rackarspel, religiöst förtryck, korruption och i många fall helt korrupta diktaturer. Slavhandel förekommer helt öppet i några regioner.

Det människor inte verkar förstå är att dessa stater är nöjda med migrationsströmmarna. De slipper ju ta hand om individerna. De saknar ju de flesta fall att tillfredsställa deras invånares mest grundläggande behov. Som personlig säkerhet tex. Banditer strövar och våldtar och stjäl utan någon risk att åka fast. I många fall är hela rättsväsendet korrupt.

Jag påstår att det inte skulle bli någon skillnad överhuvudtaget om Sverige slutade helt med biståndet till de här länderna. Jag tror, att pengarna stjälper mer än de hjälper.

Det borde gå att få ett frodigt Afrika med vissa undantag (Sahara, för varmt). Och Europa har en chans. Och kommer ha många fler chanser de kommande hundra åren.

Men just nu tror jag att det bästa vi kan göra för att ha ett Europa kvar att handla med Afrika med är att vi stänger gränserna ganska hårt. Men havet är stort och svårt och dyrt att övervaka. Har ni gått i svenska högfjällen? Tänk så, fast 10000 gånger större. Man kan inte vända skepp på öppet hav. Det är praktiskt jobbigt att skicka tillbaka migranter när de väl är i land…

Vi måste mota Olle i grind.

Men länderna bryr sig inte. Båtarna avgår. De gick igår. Idag lämnar de stränderna i norra Afrika. Och imorgon. Och alla får pengar. EU har ingen makt i deras vatten.

Och vi ger dem vårt bistånd.

Vi måste indikera för alla länder i norra Afrika att de nått vägs ände.

Även när vi dragit in varenda € så kommer migrationsströmmarna att fortsätta i samma takt. De förlovande länderna har för mycket att ge en somalier som inte har någonting. Oavsett vad.

På kort sikt ser jag ingen chans för förändring. Om EU överlever ligger Afrika där som en hägring med deras enorma tillgångar på billig arbetskraft och näst intill oändliga naturtillgångar.

Men migrationen kommer fortsätta obönhörligt. Lika bra att alla förstår detta och börjar fundera på vad detta innebär för just dem.
Citera
2023-06-19, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XEXXE69
Klassificerare båtarna som en krigshandling.
Klart.

Det är inte en stat som hanterar dessa båtar/pråmar/skepp. Det är helt vanliga smugglare.

En tanke är, tar inte båtarna slut, till slut? 🤷🏼‍♂️
Citera
2023-06-19, 07:16
Medlem
Lingon_s avatar
Det är dom korrupta "hjälp"organisationerna som har blodet på sina händer. Om dom inte åkte ut och plockade upp 99% av alla båtar en kilometer utanför Libyens kust för en VIP-resa rätt in på närmsta italienska asylkontor istället för att låta kustbevakningen eskortera tillbaks skeppen hade nästan ingen försökt längre.
Citera
2023-06-19, 07:23
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Det är inte en stat som hanterar dessa båtar/pråmar/skepp. Det är helt vanliga smugglare.

En tanke är, tar inte båtarna slut, till slut? 🤷🏼‍♂️

Man kan använda en båt MINST två gånger
Citera
2023-06-19, 07:26
Avslutad
Bra att de börjat skicka torpeder på skeppen. Inte en dag för sent.
Citera
2023-06-19, 09:28
Medlem
Benny98s avatar
Något som gör mig förbannad är den totala oförmågan att göra någonting alls i de afrikanska länder som båtarna åker ifrån.

Det är alltså 700 personer från Pakistan på andra sidan jorden som har trängts ihop i ett fallfärdigt skepp. Ingen i Tunisien har sett någonting. Var finns gränsbevakningen? Var finns kustbevakningen? Finns det några myndigheter alls i Tunisien, och är allihopa mutade? Var finns respekten för människoliv?

700 personer är lika många som åker med Finlandsfärjan en normal sommardag. Det är helt omöjligt att smuggla in 700 personer i Tunisien helt obemärkt. Det är helt omöjligt att samla dessa 700 människor i en gemensam hamn utan att någon har sett någonting. Det är också helt omöjligt att fylla ett skepp med människor utan att någon skulle se det här skeppet.

Hur kan man ha diplomatiska förbindelser med ett land som är så totalt likgiltigt? Kan ni tänka er att någonting liknande skulle ha hänt i västvärlden? Regeringen hade ju tvingats avgå efter tre dagar.
Citera
2023-06-19, 09:38
Avslutad
Märklig världen, om jag trycker 10 barn, utan räddningsväst, in i en båt, då är jag en kriminell då jag har utsatt barn för livsfara. Men om det rör sig om afrikaner och annat folk som utsätter sina barn för livsfara, då ser myndigheterna över det.
Citera
2023-06-19, 10:21
Medlem
Myndigheter i Pakistan meddelar att över 300 pakistanier befaras ha omkommit.

Kan någon berätta om det i Europa finns ett enda land idag som ger asyl till Pakistanier ?
Vilka asylskäl kan man ha från Pakistan ?

Vad jag vet är det noll pakistanier som få UT i Europa på asylskäl.

Problemet är ju att ingen återvänder till Pakistan efter avslag, dom blir kvar i Europa som
papperslösa.

Det är därför rätten att söka asyl inte fungerar längre. Vid avslag kan du överklaga hundra gånger
och tillslut har det gått 10-15 år och dom får UT av humanitära skäl.

Dags att avskaffa regeln om rätt att söka asyl, eller sätta alla asylsökande i låsta läger och
snabb behandla alla som kommer från länder som Pakistan och direktavvisa dom.
Citera
2023-06-19, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Bra att de börjat skicka torpeder på skeppen. Inte en dag för sent.

Fattar inte varför inte Spanien, Italien och Grekland inte gör detta. De hade fått mitt helhjärtade stöd och säkert större delen av Europas befolkning om man sänkte dessa skepp vid de tillfällen de vägrar att vända. Europa är stängt och ska så förbli. Spanjorerna lyckades förvisa muslimerna en gång för länge sen, det är dags att vi gör det igen.
Citera
2023-06-19, 10:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Fattar inte varför inte Spanien, Italien och Grekland inte gör detta. De hade fått mitt helhjärtade stöd och säkert större delen av Europas befolkning om man sänkte dessa skepp vid de tillfällen de vägrar att vända. Europa är stängt och ska så förbli. Spanjorerna lyckades förvisa muslimerna en gång för länge sen, det är dags att vi gör det igen.
Ja, aboslut, men de får gör det i det tysta, annars blir det ett sjuhelvetes liv på kärringarna. Sikta, sänk, tig!
Citera
2023-06-19, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Ja, aboslut, men de får gör det i det tysta, annars blir det ett sjuhelvetes liv på kärringarna. Sikta, sänk, tig!

och ironiskt nog är det kärringarna som far mest illa av islam i Europa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in